شناسهٔ خبر: 36970296 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تولید عسل در خمین ۲۷ درصد افزایش یافت

خمین - ایرنا - مدیر جهاد کشاورزی خمین گفت: تولید عسل در این شهرستان امسال به دلیل بارندگی‌های بهاره، افزایش اطلاعات زنبورداران و استفاده از نژادهای مناسب ملکه زنبور عسل ۲۷ درصد افزایش یافته است.

صاحب‌خبر -

« عباس ارشدی» روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود:  بر اساس برآوردها ۲۷۸ تن عسل مرغوب در سال جاری  در زنبورستان‌های خمین تولید شده است.
وی ادامه داد: ۲۴۲ نفر از بهره‌برداران بخش کشاورزی در حوزه زنبورداری در این شهرستان فعالیت می کنند و دارای ۲۵ هزار و ۷۸۲ کلنی زنبور عسل هستند.
مدیر جهاد کشاورزی خمین اظهار داشت: سال گذشته با توجه به خشکسالی و فقیر بودن مراتع خمین، میزان عسل تولیدی این شهرستان در مقایسه با تولید سال‌های قبل کاهش داشت.
ارشدی توضیح داد:۲۳۵ تن عسل مرغوب در سال گذشته از  ۲۱ هزار و ۷۷۸ کلنی زنبور عسل با میانگین تولید هر کندو ۱۰ کیلوگرم در ۲ مرحله استحصال شده است. 
وی تصریح کرد: ۶ واحد بسته‌بندی عسل در خمین فعالیت دارند که سالانه سه هزار تن از این محصول را با بسته بندی مناسب به داخل و خارج از کشور ارسال می‌کنند..
مدیر جهاد کشاورزی خمین گفت: عسل برخی از نواحی اطراف خمین نیز به این شهر انتقال و بسته‌بندی می‌شود.
خمین یکی از قطب‌های تولید عسل در کشور محسوب می شود که از نظر کمیت بعد از شهرستان شازند رتبه دوم تولید این محصول را استان مرکزی دارد، اما از نظر کیفیت در جایگاه نخست قرار دارد.
گلوکز عسل تولیدی مرغوب شهرستان خمین با اندازه‌گیری در آزمایشگاه های واحدهای فرآوری کمتر از چهار درصد است و رطوبت آن نیز کمتر از ۱۸ درصد اندازه گیری شده که این ویژگی ها موجب می شود که عسل تولیدی خمین مرغوبیت لازم برای حضور در بازار داخلی و خارجی با برند ویژه را داشته باشد..
شهرستان خمین در تولید گوشت بوقلمون رتبه اول و در تولید مرغ و عسل، رتبه دوم و در تولید شیر خام رتبه سوم استان مرکزی را دارد.
 

نظر شما