شناسهٔ خبر: 36970263 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مهمترین رخدادهای هرمزگان در هفته‌ای که گذشت

بندرعباس- ایرنا- اعلام زمان ابلاغ سهمیه بنزین شناورهای صیادی، نام نویسی ۱۱۳ دواطلب انتخابات مجلس، ارتقاء پنج شهرداری، هشتمین همایش کریمه اهل بیت، شهادت سه مرزبان، پیدا شدن قرص در میان کیک و بیسکویت‌های توزیعی، نجات شش دریانورد و کسب مدال طلای رقابت ریاضی آسیا ، از جمله مهمترین اخبار هرمزگان در هفته گذشته است.

صاحب‌خبر -

هرمزگان در هفته گذشته (۱۶ تا ۲۲ آذرماه) شاهد رخدادهای مختلفی در حوزه ‌های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، ورزشی، فرهنگی و دیگر بخش‌ها بود که در این گزارش مهمترین این رخدادها مرور می‌شود.

سیاسی

شمار داوطلبان انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در آخرین روز ثبت نام به ۱۱۳ رسید.

رییس ستاد انتخابات هرمزگان شامگاه شنبه گذشته با حضور در محل ثبت نام داوطلبان انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: از مجموع ثبت‌نام کنندگان ۱۸ نفر زن و ۹۵ نفر مرد هستند.

سعید ناجی ادامه داد: درآخرین روزنام نویسی ، ۲۹ نفر به مراکز حوزه انتخابیه بندرعباس ، میناب درشرق و بندرلنگه درغرب این استان مراجعه و ثبت نام کردند.

پنجشنبه گذشته در نشستی با حضور مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش، محمد جواد ایزدی به عنوان رییس جدید دفتر نمایندگی وزارت خارجه در کیش معرفی شد.

نماینده ولی فقیه در هرمزگان و امام جمعه بندرعباس گفت: راهکار مقابله با تهدیدهای دشمنان بصیرت افزایی و توجه به بیانات روشنگرانه مقام معظم رهبری است.

حجت الاسلام والمسلمین محمد عبادی زاده سه شنبه گذشته در مراسم اختتامیه نهمین دوره بصیرت غیر تمرکزی فرماندهان و کارکنان نیروی انتظامی هرمزگان اظهار داشت: نبود شناخت دقیق و کامل ولایت فقیه عامل بی بصیرتی و شکست است و نیروهای با بصیرت ، انقلابی و هوشیار انتظامی در حوادث ناگوار اخیر عملکرد خوب و روشنی داشتند.

دادگستری استان هرمزگان به همراه دیگر دستگاه های مسؤول و اعضای ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرایم و تخلف‌های انتخاباتی استان ،ضمن تشکیل کمیته های تخصصی در دل این ستاد به رصد فعالیت های مرتبط با موضوع انتخابات می‌پردازند.

علی صالحی رییس کل دادگستری هرمزگان عصر یکشنبه گذشته در نشست ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرایم و تخلف‌های انتخاباتی این استان گفت: تبلیغات پیش از موعد و تنش آفرینی ، برخلاف قانون و از مصادیق مجرمانه است و با متخلفان برابر قانون برخورد خواهد شد.

اقتصادی

معاون اقتصادی و هماهنگی سازمان برنامه و بودجه کشور با اشاره به اختصاص سهمیه بنزین به شناورهای صیادی هرمزگان، گفت: سهمیه در نظر گرفته شده از شنبه هفته آینده ابلاغ می‌شود.

سید حمید پورمحمدی پنجشنبه شب گذشته در نشست مشترک شورای برنامه‌ریزی و توسعه و ستاد مدیریت و راهبری اقتصاد مقاومتی هرمزگان اظهار داشت: صیادان این استان در خصوص سهمیه بنزین نگرانی و دغدغه‌هایی داشتند که با تلاش‌های صورت گرفته و اختصاص سهمیه ، این نگرانی‌ها رفع شد.

استان هرمزگان و مسندم عمان با توجه به همسایگی زمینه‌های مشترک بسیاری برای همکاری دارند که باید این زمینه‌ها توسعه و تقویت شوند.

استاندار هرمزگان عصر یکشنبه گذشته در دیدار با والی مسندم عمان اظهار داشت: راه اندازی بازارچه‌های دائمی در شهر خصب استان مسندم و تبادل کالا بین بازارچه های محلی خصب و ملوانی هرمزگان می‌تواند گام مهمی برای همکاری بین دو استان باشد.

فریدون همتی انجام سرمایه گذاری‌های مشترک با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و تجارت و صادرات کالا را دیگر فرصت جهت توسعه روابط دو استان دانست.

هفته گذشته طرح ساماندهی توزیع عادلانه بار بین رانندگان جاده ای با هدف حذف دلالان و بهبود فرایند حمل‌ونقل در هرمزگان آغاز شد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای هرمزگان روز پنجشنبه گذشته در یک نشست خبری افزود: در این طرح رانندگان با استفاده از سامانه الکترونیکی به سیستم توزیع بار در مجتمع بندری شهید رجایی متصل شده و در صورت برخورداری از شرایط لازم، برای تحویل گرفتن بار وارد بندر می شوند.

یوسف عابدینی در این نشست که به مناسبت هفته حمل و نقل و روز راهدار(۲۶آذر تا اول دی) برگزار شد اضافه کرد: انتظار می رود با اجرای این طرح که روند و نتایج آن رصد می شود، نارضایتی قبلی رانندگان به کمترین میزان کاهش یابد.

۱۰۶ هزار و ۵۷۹ دستگاه خودرو از ابتدای سالجاری تاکنون از بندرلنگه به کشورهای آسیای میانه ترانزیت شد که در همسنجی با پارسال سه درصد افزایش نشان می دهد.

مدیر اداره بنادر و دریانوردی بندرلنگه گفت: هر دستگاه خودروی ترانزیتی ۲۳۰ دلار برای اقتصاد ایران ارزآوری به دنبال دارد.

قاسم عسکری روز چهارشنبه گذشته در همین زمینه افزود: بندرلنگه چهار راهی امنی برای ترابری دریایی و زمینی ترانزیت خودرو به کشور های آسیای میانه است که توانسته در این بخش از عملیات حمل و نقلی در سطح بنادر ایران رتبه نخست را به خود اختصاص دهد.

نمایشگاه عرضه مستقیم کالا ویژه شب یلدا هفته گذشته در روزهای ۱۷ تا ۲۱ آذرماه در بندرعباس برگزار و کالاها با قیمت ۱۵ درصد کمتر از بازار به شهروندان عرضه شد.

۱۵ هزار قطعه بچه ماهی خاویاری امسال در ۴ شهرستان بندرعباس، رودان ، میناب و حاجی آباد در سال جاری ذخیره‌سازی شده است.

رییس گروه پرورش آبزیان شیلات هرمزگان گفت: این گونه‌ها شامل «فیل ماهی»، «اوزون برون»، «سیبری» و «قره برون» است. 

کاظم قاسمی‌پور افشار روز شنبه گذشته در جمع خبرنگاران اظهار داشت: پیش بینی می کنیم در سال آینده افزون بر ۱۰۰ تن ماهی خاویاری در استان هرمزگان تولید و به بازارهای مصرف آن به ویژه بازارهای صادراتی وارد شود.

مدیر تامین مسکن کمیته امداد امام خمینی(ره) هرمزگان گفت: ۱۲۰ میلیارد و ۵۹۰میلیون ریال انواع خدمات عمرانی از ابتدای امسال تاکنون به مددجویان زیر پوشش این نهاد ارائه شده است.

اصغر گلستانی شامگاه دوشنبه گذشته در تشریح عملکرد عمرانی این نهاد افزود: ۶۵ میلیارد و ۵۹۰ میلیون ریال از سوی کمیته امداد، ۴۱ میلیارد و ۵۴۰ میلیون ریال تسهیلات قرض‌الحسنه بانکی و ۱۳ میلیارد و۴۶۰ میلیون ریال از محل مشارکت مردم و خیران هزینه شده است.

دولت در طرح مسکن مهر شهرستان قشم ۲ هزار و ۵۹۲ وام ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون ریالی به متقاضیان پرداخت کرد.

علیرضا نصری فرماندار قشم روز پنجشنبه گذشته در کارگروه مسکن شهرستان قشم با بیان این مطلب افزود: سهم آورده هر متقاضی نیز مبلغی معادل ۲۱۰ تا ۴۰۰ میلیون ریال بود.

هفته گذشته تفاهم نامه همکاری میان دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و پارک فناوری پردیس با هدف «تسهیل، توسعه، و ارتقاء سطح نوآوری و فناوری در پارک و مناطق آزاد و ویژه اقتصادی» به امضاء رسید.

رییس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان گفت: با توجه به استقبال کشاورزان، توسعه کشت گلخانه‌ای امسال در استان به دوبرابر افزایش می یابد.

علی باقرزاده همایی روز دوشنبه گذشته در نشست ستاد گلخانه استان هرمزگان پیش بینی کرد: تا پایان سال جاری از ۳۰۰هکتار تعهد ابلاغی به وزارت جهادکشاورزی این میزان به ۶۴۵ هکتار برسد که استان در این زمینه توانسته رتبه اول را به خود اختصاص دهد.

نشست تخصصی فرصت های سرمایه گذاری حوزه اکو با رویکرد به سرمایه‌گذاری درحوزه گردشگری و با حضور فعالان صنعت جهانگردی ایران و نمایندگان و سفرای کشورهای عضو اکو پنجشنبه گذشته در جزیره کیش برگزار شد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری هرمزگان از ارتقاء درجه پنج شهرداری و ابلاغ درجه های جدید از سوی وزیر کشور به استانداری هرمزگان خبر داد.

رضا مدرس روز پنجشنبه گذشته با اعلام این خبر افزود: درجه شهرداری درگهان قشم به ۶، سوزای قشم به ۴، کوهستک میناب به ۴،  قلعه قاضی بندرعباس به ۴ و درجه شهرداری گوهران بشاگرد به ۳ ارتقا یافت.

محسن سالاری رییس گروه و ترویج آبزیان شیلات هرمزگان دوشنبه گذشته اعلام کرد: بیمه مزرعه‌های پرورش و کارگاه‌های تکثیر میگو در هرمزگان که سال‌های گذشته اختیاری بوده، امسال به دلیل احتمال بروز خسارت و ایجاد مشکل برای بهره‌برداران شیلاتی، اجباری شد..

فرهنگی

هشتمین همایش کریمه اهل بیت(س) در بندرعباس شنبه گذشته با سخنرانی آیت‌االله صدیقی امام جمعه موقت تهران و حجت‌الاسلام و المسلمین محمد عبادی‌زاده نماینده ولی فقیه در هرمزگان و امام جمعه بندرعباس و به میزبانی ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد با همکاری اداره کل ارشاد اسلامی هرمزگان و سایر نهادهای فرهنگی در سالن اجتماعات حوزه‌ علمیه خواهران بندرعباس برگزار شد.

شنبه گذشته طی مراسمی از خدمات حجت الاسلام محمدرضا اسماعیلی دبیرسابق ستاد امربه معروف و نهی از منکر هرمزگان قدردانی و حجت الاسلام حسن کریمی به عنوان دبیر جدید این ستاد معرفی شد.

ششمین یادوراه شهدای ورزشکار هرمزگان با حضور خانواده های معظم شهدای ورزشکار، معاون وزیر ورزش ، روسای هیات‌های ورزشی، ورزشکاران رشته‌های مختلف ومسوولان و قشرهای مردمی عصر پنجشنبه گذشته در حسینیه عاشقان ثارالله بندرعباس برگزار شد.

یادواره شهدای مدافع حرم هرمزگان نیز پنجشنبه گذشته با حضور فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مسجد مهدی موعود(عج) محله آزادگان بندرعباس برگزار شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان گفت: هفدهمین نمایشگاه بزرگ کتاب هرمزگان از ۱۲ تا ۱۸ بهمن ماه امسال درمحل دائمی نمایشگاه های بندرعباس گشایش می یابد.

رضا کمالی زرکانی پنجشنبه گذشته اعلام کرد: براساس پیش بینی های صورت گرفته امسال بیش از ۵۰۰ ناشر و نمایندگی فروش، کتاب های خود را با موضوع ها متفاوت و برای سن های مختلف در نمایشگاه کتاب استان عرضه می کنند.

نمایشگاه پژوهش در روزهای شنبه تا چهارشنبه هفته گذشته به مناسبت فرا رسیدن روز پژوهش با حضور مسوولان و پژوهشگران در مجتمع بصیرت دانشگاه هرمزگان برگزار شد.

هفته گذشته سه گروه راه‌یافته از استان هرمزگان به بخش کشوری هجدهمین جشنواره هنرهای نمایشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان انتخاب و معرفی شدند.

نمایش‌های «دیدمک» از مرکز شماره ۲ بندرعباس به کارگردانی و نویسندگی عفت تفضلی، «کلاغ خنزرپنزری» به نویسندگی شهرزاد زارعی و حمیدرضا شیخ‌آبادی و نمایش «شنل قرمزی و ننه قل قله» به کارگردانی و نویسندگی ماه ‌بی‌بی صفرپور به ترتیب به بخش کشوری این جشنواره راه یافتند.

مدیرکل صداوسیمای مرکزخلیج فارس گفت: ۳هزار دقیقه برنامه رادیویی و تلویزیونی ویژه برگزاری کنگره ملی ۱۵۰۰شهید هرمزگان در این رسانه ملی تولید و درحال پخش است.

مهران جلایی روز چهارشنبه گذشته در جمع خبرنگاران افزود:ازاین میزان برنامه تولیدی، ۷۳۰ دقیقه برنامه درحوزه تلویزیون، ۲هزار و ۲۸۹  دقیقه برنامه درحوزه رادیو و ۳۴ عنوان گزارش خبری تولید شده است.

 آموزش و پرورش

آتریسا سادات موسویان دانش آموز هرمزگانی از دبیرستان فرزانگان ناحیه یک بندر عباس و عضو فعال پژوهش سرای دانش آموزی ناحیه یک بندرعباس نشان طلای مسابقه آسیایی ریاضی( ۲۰۱۹ SASMO ) را کسب کرد.

مدیرکل آموزش وپرورش هرمزگان گفت: تاکنون ۲۰۰ خیر علمی وفرهنگی هرمزگان با ثبت نام درسامانه همگام، آمادگی خود را برای تدریس و برگزاری کلاس های جبرانی و تقویتی در مدارس استان بویژه در روستاها اعلام کرده اند.

موسی دادی زاده سرخایی شامگاه پنجشنبه گذشته در بازدید از مدارس استان افزود: فرهنگیان رسمی، پیمانی، حق التدریس، دانشجویان و اساتید دانشگاه فرهنگیان علاقه مند استان برای شرکت دراین فعالیت خیرخواهانه می توانند در این سامانه ثبت نام کنند.

آموزشگاه دخترانه ۱۸ کلاسه زمزم روز یکشنبه گذشته در شهرک پیامبراعظم (ص) بندرعباس به بهره برداری رسید.

احداث دبستان دخترانه زمزم با نیک اندیشی خیر محمدرضا قائم مقامی در اردیبهشت ماه ۹۸ شروع شد که پس از هفت ماه تلاش شبانه روزی مدیران ( تایدواتر) و همراهی نوسازی وتجهیز مدارس، افتتاح شد.

یکشنبه گذشته باتوجه به شدت وتداوم بارندگی، تمامی مدارس شهری و روستایی شرق هرمزگان در نوبت صبح تعطیل شد.

اجتماعی

یکشنبه هفته گذشته برای نخستین بار در استان هرمزگان، عمل تخلیه کیست پانکراس به شیوه آندوسونوگرافی در مجتمع درمانی پیامبر اعظم (ص) بندرعباس انجام شد.

در حال حاضر در کشور تنها توسط پنج استاد فوق تخصص گوارش و تنها در شهر تهران و بندرعباس انجام این عمل امکان پذیر است.

مدتی است که فضای مجازی هرمزگان شاهد بازنشر ویدیوهایی مبنی بر وجود قرص‌هایی با ماهیت نامعلوم در میان کیک و بیسکویت‌هایی از برندهای مختلف حتی برندهای شناخته شده کشور و مورد تایید استاندارد و سازمان غذا و دارو است که این مساله هفته گذشته شدت بیشتری یافت و مسوولان وزارت بهداشت نیز به آن واکنش نشان دادند.

طبق گفته این مسوولان، جاسازی قرص ها در مرحله عرضه و توزیع کیکها و پس از خروج از کارخانه بوده است.

فرمانده انتظامی و دریابانی کیش از نجات ۶ دریانورد یک فروند لنج باری حادثه دیده در آب‌های جزیره کیش خبر داد.

 سرهنگ علی اصغر جمالی  روز سه شنبه گذشته در گفت وگو با ایرنا افزود: این شناور باری که  در ۲۵ مایلی جنوب جزیره کیش به علت نقص فنی دچار حادثه شده بود، با اعزام سه تیم گشت‌های پایگاه دریابانی کیش به اسکله تجاری هدایت  شد ۶ ملوان آن نجات یافتند.

۵۴۳ نفر از ابتدای آبان تاکنون به دلیل عفونت های تنفسی در بیمارستان های هرمزگان بستری شدند.

رییس روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان عصر دوشنبه گذشته در گفت و گو با ایرنا افزود: از این تعداد ۱۱۶نفر به دلیل علائم مشکوک به آنفلوآنزا مورد نمونه گیری قرار گرفتند که ابتلای ۱۶نفر به این بیماری تایید شد.

دکتر فاطمه نوروزیان افزود: در این مدت سه نفر نیز جان خود را به دلیل عوارض ناشی از آنفلوآنزا از دست دادند که دو نفر از آنان مادران باردار بودند.

نظامی، انتظامی، قضایی

صبح شنبه گذشته سه نفر از پرسنل پاسگاه دریایی "برکه سفلین" در بندرلنگه به علت تیراندازی جان خود را از دست دادند.

هفته گذشته باند بزرگ قاچاق مواد مخدر با محموله افزون بر یک تن و ۵۰۰ کیلوگرم تریاک و دستگیری ۹ نفر در هرمزگان منهدم شد.

علی صالحی رییس‌کل دادگستری هرمزگان روز شنبه در جمع خبرنگاران گفت: اعضای این باند که محموله قاچاق تریاک را به بندر شهید رجایی انتقال داده بودند، با صدور کیفر خواست به دادگاه انقلاب بندرعباس ارجاع داده شدند.

سرهنگ علی اصغر افتخاری رییس پلیس فتا هرمزگان پنجشنبه گذشته از دستگیری عامل اغفال زنان مطلقه و بی سرپرست در استان به بهانه کمک مالی در سایت دیوار خبر داد.

سه شنبه هفته گذشته دو طایفه در شرق استان هرمزگان در یکی از روستاهای شهرستان جاسک پس از چهار سال درگیری و کینه با هم صلح کردند.

معاون قضایی رییس کل دادگستری هرمزگان از تعیین قاضی ویژه شورای حل اختلاف جزیره هرمز به منظور ارایه خدمات بیشتر به مردم این منطقه خبر داد.

مظفر حمزه‌ئی یکشنبه گذشته در جمع خبرنگاران اظهار داشت: با توجه به الحاق جزیره هرمز به شهرستان بندرعباس و راه اندازی و آغاز فعالیت شورای حل اختلاف در آن منطقه و با توجه به دوری مسافت و مشکلات پیش روی اهالی جزیره در زمینه تردد دریایی ، علی سالمی زاده به عنوان قاضی شورای حل اختلاف جزیره هرمز تعیین و فعالیت خود را آغاز کرده است.

ورزشی

تیم بسکتبال شهرداری بندرعباس در هفته دوازدهم مرحله مقدماتی لیگ برتر باشگاه‌های کشور، شامگاه پنجشنبه گذشته میزبان توفارقان آذرشهر آذربایجان شرقی بود که این رقابت‌ را با نتیجه نهایی ۹۰ بر ۸۱ به حریف واگذار کرد.

تیم والیبال نشسته بانوان هرمزگان موفق به راهیابی به لیگ برتر شد.

رقابت های لیگ برتر والیبال نشسته گروه اول بانوان کشور روز جمعه گذشته با مشخص شدن تیم های راه یافته به لیگ برتر مشخص شدند.

پس از برگزاری ۱۰ بازی به میزبانی بندرعباس درنهایت تیم های فولاد مبارکه اصفهان، هرمزگان و شهرداری ارومیه در جایگاه اول تا سوم قرار گرفتند و به لیگ برتر راه یافتند.

دیدار تیم فوتسال آذرخش بندرعباس و فرش آرا مشهد به دلیل حضور نیافتن تیم آذرخش در زمین بازی، برگزار نشد.

دیدار این دو تیم قرار بود عصر جمعه گذشته در چارچوب رقابتهای هفته بیستم لیگ برتر فوتسال باشگاه های کشور در سالن فجر بندرعباس برگزار شود.

با وجود حاضر بودن عوامل برگزاری مسابقه، نیروی انتظامی، تیم میهمان ، نماینده و ناظر فدراسیون و دیگر عوامل، تیم آذرخش در زمین بازی حاضر نشد و امتیاز این دیدار به تیم فرش آرا رسید.

بیست وچهارمین دوره مسابقه شطرنج لیگ دسته اول کشور در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه گذشته با حضور ۱۹ تیم و در هفت دور به میزبانی هیات شطرنج هرمزگان برگزار شد.

سه شنبه هفته گذشته تیم ووشو دانشگاه آزاد بندرعباس با شکست پاس ناجا و هیات ووشو البرز،گام اول رقابتهای لیگ برتر را با اقتدار آغاز کرد.

نظر شما