شناسهٔ خبر: 36970262 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

راهکار وزارت ارشاد برای تعریف پروژه جدید در حوزه فرهنگ چیست؟

50212

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در دورانی که با محدودیت منابع مالی مواجه هستیم، اعطای تسهیلات به جای تخصیص اعتبار راهکار وزارت ارشاد برای تعریف پروژه جدید در حوزه های فرهنگی و هنری است.

صاحب‌خبر -

سیدعباس صالحی شامگاه گذشته، در دیدار با اصحاب فرهنگ و هنر، جامعه قرآنی و کانون‌های فرهنگی هنری مساجد شهرستان‌های ساوه و زرندیه که در سالن اجتماعات فرمانداری ساوه برگزار شد، اظهار کرد: به هیچ عنوان حق آغاز پروژه جدید عمرانی در حوزه فرهنگی و هنری به دلیل محدودیت منابع مالی وجود ندارد زیرا سازمان برنامه و بودجه اعتباری به وزارت ارشاد تخصیص نخواهد داد اما به نظر می‌رسد می توان با اعطای تسهیلات اعتباری بجای تخصیص اعتبار پروژه‌های جدیدی را تعریف و اجرایی کرد.

وی با اشاره به احداث تالار مرکزی ساوه گفت: وزارتخانه توان تامین اعتبار این پروژه را ندارد اما با اعطای تسهیلات اعتباری از طریق رایزنی با بانک‌های عامل می توان این پروژه را احداث کرد.

وی افزود: دولت همواره بر عدالت فرهنگی و هنری تاکید دارد زیرا معتقد است که ایران فقط تهران نیست و این مهم یکی از راهبردهای اساسی وزارت ارشاد است و با همین نگاه اقدامات بسیاری در حوزه‌های گوناگون صورت گرفته است.

صالحی به افزایش بودجه معاونت‌های وزارت ارشاد از ۲۰ درصد در راستای تقویت استان ها اشاره کرد افزود: با نگاه افزایشی بودجه تلاش شده است که بودجه پیش روی این وزارت‌خانه تا میزان ۵۰ درصد رشد کرده و با پرهیز از نگاه مرکز محوری بسته شود.

وی به سفرهای مستمر به استان‌ها و بررسی میدانی شاخص‌ها و ظرفیت های فرهنگی و هنری در نقاط مختلف کشور اشاره کرد و افزود: در جریان این سفرها تفاهم نامه‌هایی میان وزارت ارشاد با استانداران منعقد می شود که هفدهمین تفاهم‌نامه با استاندار مرکزی برای اجرای برنامه‌ها و پروژه‌های فرهنگی با تخصیص اعتباری معادل ۱۱۸ میلیارد تومان به امضاء رسید.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه به مجموعه‌ای از تقاضاهای انباشته و متراکم در این وزارتخانه اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ۱.۵ میلیون دانش آموخته رشته‌های هنری در کشور وجود دارد و  سال گذشته بیش از ۲۹۸ هزار دانشجو در رشته‌های هنری مراکز دانشگاهی مشغول به تحصیل بودند.

وی به مطالبات اهالی هنر، فرهنگ و رسانه اشاره کرد و افزود: هم اکنون بودجه وزارت ارشاد حدود ۷۰۰ میلیارد تومان است است که افزون بر ۵۰۰ میلیارد تومان از آن در حوزه پشتیبانی و حقوق و دستمزد هزینه می‌شود و کمتر از ۲۰۰ میلیارد تومان برای تامین مطالبات گروههای مختلف باقی می ماند و از آنجاکه تخصیص بودجه‌ها نیز کاهش یافته است با مشکلات اعتباری شدیدی مواجه هستیم.

صالحی افزود: هم اکنون تولید کتاب در کشور سالانه به یکصد هزار جلد رسیده است در حالیکه در اوایل انقلاب این میزان چهاررقمی بود و از طرفی در حال حاضر بیش از ۲۲ هزار کانون فرهنگی و هنری مساجد در کشور فعال هستند که حدود ۲میلیون و  ۲۰۰ هزار نفر عضو دارند.

وی تصریح کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را خانواده‌ای وسیع، بزرگ و موثر با بودجه ناکافی تشکیل داده است و به دلیل ساختاری که در بودجه کشور از سال‌های قبل بوجود آمده است سهم فرهنگ و ورزش کشور ۲.۵ درصد از کل بودجه کشور است و در تلاش هستیم تا این وضعیت را تغییر دهیم.

وزیر ارشاد به وجود ۲۷۰ پروژه نیمه تمام زیرساختی رهاشده در حوزه فرهنگ و ارشاد اسلامی از سال‌های قبل در کشور اشاره کرد و افزود: برای تکمیل این پروژه‌ها بالغ بر سه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان  اعتبار نیاز است. بخش قابل توجهی از پروژه‌های نیمه تمام در استان‌هاست و علاوه بر آن ۴۵ پروژه ملی نیازمند تخصیص اعتبار برای تکمیل است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با تاکید بر اینکه توسعه یافتگی استان مرکزی با اتصال به فرهنگ محقق می‌شود، تصریح کرد: ساوه و زرندیه دارای سابقه تاریخی و تمدن گرانبهایی هستند و مشاهیر و مفاخر و اندیشمندان بزرگی از این خطه از ایران اسلامی معرفی شده‌اند. این دو شهرستان قطب صنعت کشور هستند اما اگر صنعت با فرهنگ مرتبط نشود توسعه همه جانبه این منطقه محقق نخواهد شد و باید از همه ظرفیت‌های فرهنگی و هنری برای توسعه پایدار بهره‌برداری کرد.

وی در خصوص احداث سینما امید دریاچه در ساوه و بازسازی و تجهیز کتابخانه‌های غرق آباد و نوبران اظهار کرد: امیدواریم بتوانیم این سینما را با پنج سالن تا قبل از پایان دولت کنونی تکمیل کنیم و برای تجهیز کتابخانه‌های شهرهای غرق آباد و نوبران نیز تلاش خواهد شد اعتبار لازم تخصیص یابد. همچنین تلاش خواهیم کرد تا کنگره علامه عسکری که از مفاخر علمی و دینی ساوه است با شکوه فراوانی برگزار شود.

وزیر ارشاد در خصوص بیمه فعالان قرآنی به عنوان مطالبه جدی جامعه قرآنی گفت: در مدت سپری شده از سال جاری حدود هزار فعال قرآنی به بیمه شدگان قبلی افزوده شدند و این روند همچنان ادامه دارد.

وی از شهرداری‌ها و مراکز صنعتی خواست تا در احداث نگارخانه‌ها، مراکز تخصصی و نظیر آن مشارکت کنند و وزارت ارشاد نیز در خصوص تجهیز این مراکز حمایت خواهد کرد.

انتهای پیام

نظر شما