شناسهٔ خبر: 36970222 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: پارسینه | لینک خبر

وال استریت ژورنال در گزارشی مدعی شد:

گفتگوهای پنهانی تهران و ریاض برای کاستن از تنشهای منطقه

روزنامه وال استریت ژورنال در گزارشی از تلاش‌های محرمانه عربستان سعودی برای بهبود روابط با ایران خبر داده و دلیل آن را نگرانی فزاینده عربستان از خطرات بحران احتمالی برای اقتصاد متکی به نفت این کشور دانسته است.

صاحب‌خبر -
به گزارش پارسینه، وال استریت ژورنال در گزارش تازه خود از تمایل ریاض به بهبود روابط با رقبای منطقه‌ای خود نوشته است. بنا بر این گزارش عربستان پس از آنکه از پشتیبانی آمریکا به دنبال حمله به تاسیسات آرامکو، آنگونه که انتظار داشت، برخوردار نشد، به این سیاست روی آورد.

این حمله که مدعی شده جمهوری اسلامی ایران عامل آن بوده است، به طور موقت بخش بزرگی از تولید نفت عربستان را از کار انداخت. وال استریت ژورنال نوشته که آمریکا پس از حمله یاد شده اقدام نظامی علیه ایران نکرد، اما دست به تقویت نیروی دفاعی عربستان زد.

این روزنامه به نقل از یکی از مقامات سعودی نوشته است: «حمله ۱۴ سپتامبر (۲۳ شهریور) بازی را تغییر داد». به نقل از همین مقام سعودی آمده است که عربستان و ایران در ما‌ه‌های اخیر نه فقط از طریق واسطه‌هایی مانند عمان، کویت و پاکستان تلاش کرده‌اند با هم ارتباط بگیرند، بلکه مستقیما نیز پیام‌هایی با یکدیگر رد و بدل کرده‌اند. تمرکز اصلی این پیام‌ها نیز کاهش تنش میان دو کشور بوده است.

این حوادث هزینه حمل و نقل و کشتیرانی در خیلج فارس را بالا برد و مبادلات نفتی را بار‌ها با تاخیر روبرو کرد. به گفته مقامات ریاض و ایالات متحده، عربستان همچنین در حال گفتگو‌های مخفیانه با حوثی های مورد حمایت ایران است که سال‌هاست با آن‌ها در یمن می‌جنگند. جنگی که سازمان ملل متحد آن را بدترین بحران بشردوستانه در جهان توصیف کرده است. وال استریت ژورنال به نقل از یک مقام غربی نوشت: «دو طرف اکنون در تلاش هستند تا درگیری‌های احتمالی را به حداقل برسانند و یک خط ارتباطی ویژه برای این منظور ایجاد کرده‌اند».

سفارت عربستان و دربار سعودی واکنشی به این گزارش نشان نداده‌اند. مقام‌های سعودی، اروپایی و آمریکایی گفته‌اند نمایندگان عربستان و ایران در ماه‌های اخیر، پیام‌هایی رد و بدل کرده‌اند و از طریق واسطه‌هایی در عمان، کویت و پاکستان تماس برقرار کرده‌اند.این مقام‌ها گفته‌اند محتوای این پیام‌ها، کاستن از تنش‌ها میان ایران و عربستان بوده است.

وال استریت ژورنال به نقل از یک مقام سعودی نوشته که این کشور به "ایرانیان اعتماد ندارد"، اما امیدوار است که "حداقل بتواند به توافقی درباره جلوگیری از حملات احتمالی در آینده برسد."

 

نظر شما