شناسهٔ خبر: 36970203 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

عضو ارشد جنبش جهاد اسلامی فلسطین در گفت‌وگو با ایلنا:

معامله قرن معامله، جنین مرده‌ای بیش نیست/ اهداف سفر هنیه تحقق مواضع مقاومت بوده است

مسئول روابط خارجی جنبش جهاد اسلامی در بیروت تأکید کرد که آتش‌بس طولانی مدت از جانب صهیونیست‌ها و کمیته چهارجانبه صلح خاورمیانه و برخی طرف­‌های عربی مطرح شده است اما همه طیف‌های مقاومت آن را رد کرده‌اند، چرا که هدف این آتش‌بس، مرگ مغزی مقاومت است.

صاحب‌خبر -

اخیرا رسانه‌­های مصر اعلام کردند که قاهره به حماس تأکید کرده که پرونده «معامله قرن» از شکلی که دولت آمریکا آن را تبلیغ می‌کرد، خارج شده و به توافقی درباره آتش‌بس طولانی‌مدت با رژیم صهیونیستی بدل شده است.

این منابع اعلام کردند: مسئولان مصری طی دیدارهایشان با هیات حماس به آن‌ها اعلام کرده‌اند که پرونده طرح معامله قرن «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا به شکلی که آمریکا آن را تبلیغ می‌کند، بسته شده و به توافقی درباره آتش‌بس طولانی مدت با رژیم صهیونیستی تبدیل شده است.

منابع مذکور اعلام کردند: حماس به صورت کلی از آتش‌بس طولانی مدت با اسرائیل استقبال کرده است. مصر درصدد مذاکره با بقیه گروه‌ها در نوار غزه است که با این توافق مخالفت می‌کنند.

همزمان با انتشار این خبر «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی حماس نیز دور سفر خارجی خود به کشورهای منطقه را آغاز کرد و منابع مذکور مدعی شدند که پس از بازگشت اسماعیل هنیه از سفر دوره‌ای خارجی، مصر از تعدادی از گروه‌های دیگر در نوار غزه را برای پایان دادن به اختلافات درباره پرونده آتش‌بس با اسرائیل دعوت خواهد کرد.

«محفوظ المنور»  مسئول روابط خارجی جنبش جهاد اسلامی در بیروت در تحلیل و تشریح رویدادهای اخیر و اخبار منتشر شده در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا گفت: در ارتباط با موضوع شکست معامله قرن و امکان تحقق آتش‌بس طولانی‌مدت می گویم که معامله قرن از ابتدا مرده متولد شد، به گونه ‌ای که تمام گروه‌های فلسطینی اعم از تشکیلات خودگردان و احزاب سیاسی و گروه­‌های مقاومت ان را رد کردند و برخلاف توافق اسلو که موافقانی داشت، این معامله هیچ موافق فلسطینی نداشت.

منور در ادامه افزود: چرا که آنها معتقدند هدف اصلی این معامله که مورد حمایت غرب و متاسفانه برخی کشورهای عربی است، نابودی کامل مسأله فلسطین، تداوم شهرک‌ساز‌ی­‌ها و محاصره غزه است. بنابراین از دیدگاه ما هرچند آمریکا، اروپا و کشورهای عربی همچنان برای تحقق این معامله تلاش می­‌کنند اما مادامی که این موضع واحد فلسطینی وجود دارد و مقاومت نقش خود را ایفا می‌کند، این معامله جنین مرده‌ای بیش نخواهد بود، هرچند باید مراقب بود که آن را احیا نکنند.

وی گفت: در مورد آتش‌بس طولانی مدت باید بگویم که این موضوع از جانب صهیونیست‌ها  و کمیته چهارجانبه صلح خاورمیانه و برخی طرف‌­های عربی مطرح شده و اما همه طیف‌های مقاومت آن را رد کرده‌اند، چرا که این آتش‌بس مرگ مغزی مقاومت را به دنبال دارد، بنابراین ما به نوبه خود این طرح را رد و تاکید کرده‌ایم که این موضوع در هیچ دیداری چه با گروه­‌های مقاومت، چه در دیدارهای رئیس تشکیلات خودگردان و چه مقام‌های عربی  نباید مطرح شود.

مسئول روابط خارجی جنبش جهاد اسلامی در بیروت گفت:  در ارتباط با سفر اخیر اسماعیل هنیه به کشورهای مختلف باید بگویم همه می‌دانند از زمانی که هنیه ریاست دفتر سیاسی حماس را به عهده گرفته نتوانسته غیر سفر رفت و برگشتی به قاهره، نوار غزه را ترک کند، بنابراین این حق تمام مسئولان فلسطینی است که به هرجایی که شرایط اجازه می‌دهد، سفر کنند.

وی در ادامه افزود: متاسفانه تمام کشورها حتی برخی کشورهای عربی از مسئولان مقاومت استقبال نمی کنند، اما به هر صورت سفر حق ماست تا در حد امکان با مسئولان دیگر کشورها برای تحقق منافع مقاومت دیدار کنیم. بنابراین این حق اسماعیل هنیه است تا تمام امکانات را برای حمایت از مقاومت بسیج کند، این سفر یک حق طبیعی برای مقاومت است.

 

نظر شما