شناسهٔ خبر: 36969440 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ابنا | لینک خبر

سید حسن نصرالله: حزب‌الله خطری برای اسرائیل است/ ایران به هر نوع حمله‌ای پاسخ می‌دهد

ابنا

دبیرکل حزب الله گفت: حزب الله با افتخار خطر اول برای رژیم صهیونیستی است، حزب‌ الله خطری برای منافع ملی لبنان نیست.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری اهل‌بیت(ع) ـ ابنا ـ دبیر کل حزب الله لبنان شامگاه جمعه 22 آذر 1398 در مورد تحولات اخیر این کشور و منطقه غرب آسیا سخنرانی کرد.

سید حسن نصر الله گفت که آمریکایی‌ها بسیار تلاش می‌کنند که از هرگونه اعتراضات‌ مردمی سوء استفاده کنند و بر موج این اعتراضات سوار شوند تا در راستای منافع و نقشه‌های آن‌ها باشد.

وی ادامه داد: آمریکایی‌ها به اعتراضات در لبنان، عراق و حتی یمن با این دید نگاه می‌کنند که این اعتراض‌ها به ابزاری برای فشار به ایران است.

دبیر کل حزب الله لبنان افزود: آمریکایی‌ها تصور می‌کردند که تظاهرات در لبنان، تظاهرات ضد ایرانی است؛ ولی باید بگویم که در این تظاهرات چیزی که مربوط به ایران باشد، مطرح نشد. شعارها در مورد مسائل اقتصادی و مطالبات بود.

وی گفت: در اوج تظاهرات هم کسی علیه حزب الله موضع گیری نکرد. از این رو ارزیابی آمریکایی ها از تظاهرات لبنان اشتباه بود که این نشان می دهد اطلاعاتی که هم پیمانان آنها برایشان ارسال می کنند، نادرست است.

دبیرکل حزب الله اظهار داشت: "مایک پمپئو" وزیر امور خارجه آمریکا چنین القا می کند که مشکل اصلی لبنان، حزب الله است و باید از این مشکل خلاص شود، اما این حقیقت ندارد. او گفته است می خواهد حزب الله را از نظام سیاسی لبنان اخراج کند، چگونه می خواهد این کار را انجام دهد؟ آیا باید برای او اثبات کنیم که ما لبنانی هستیم؟

سید حسن نصرالله خاطر نشان کرد: پمپئو به گونه‌ای صحبت می کند که او نماینده مردم لبنان است و می گوید ملت این کشور می خواهد از مشکل مقاومت خلاص شود، آمریکا می خواهد مشکل خود و رژیم صهیونیستی را حل کند و نه مشکل لبنان، زیرا حزب الله با افتخار خطر اول برای این رژیم است، حزب‌ الله خطری برای منافع ملی لبنان نیست بلکه برعکس، این حزب‌الله تهدید واقعی برای منافع آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها در منطقه است.

دبیر کل حزب‌الله لبنان در مورد چرایی تلاش واشگنتن و تل‌آویو برای تخریب مقاومت اسلامی در لبنان گفت که حزب‌الله در لبنان مانع تحقق توطئه‌ها و طرح و نقشه‌های آن‌ها است.

سید حسن نصرالله افزود که برخی از رسانه های عربی و خارجی در این زمینه (تخریب حزب‌الله) به آمریکایی‌ها کمک کردند و تلاش کردند هم‌صدا با واشنگتن بگویند: «تظاهرات در لبنان علیه حزب‌الله است».

وی ادامه داد: در طرف اسرائیلی هم چنین تلاش‌هایی است؛ اگر به اظهارات [مقامات] اسرائیلی‌ها نگاه کنیم می‌بینیم که نتانیاهو [نخست‌وزیر] و سایر مقامات می‌گویند که این فرصت [تظاهرات در لبنان] فرصت تاریخی برای تضعیف حزب‌الله است یا اینکه می‌گویند حالا وقت آن است که از لبنان یک امتیاز در مورد نفت یا گاز در این کشور بگیریم.

وی گفت: دولت آمریکا و رژیم صهیونیستی سیاست باج خواهی را دنبال می کنند. معادله آمریکایی که به دنبال تحمیل آن بر ملت لبنان هستند این است که از حاکمیت خود به امید کمک به شما دست بردارید، از همه لبنانی ها می خواهم که هوشیار باشند و تحت تاثیر این دعوت های فریبکارانه و اقدامات تحریک آمیز آمریکا برای سوق دادن لبنان به فتنه و هرج و مرج قرار نگیرند.

دبیر کل حزب الله لبنان بیان کرد: اگر لبنانی ها با یکدیگر همکاری کنند توان عبور از بحران را دارند. آنچه مطلوب آمریکاست دست برداشتن ما از قدرتمان و تن دادن به قیمومیت و دست برداشتن از حاکمیتمان است، برخی مسئولان لبنانی حرفهای مسئولان ایرانی را با هدف تحریک برخی لبنانی ها تحریف می کنند.

سید حسن نصرالله به جنجال رسانه‌ای برخی از رسانه‌های لبنانی و عربی در منطقه در مورد تحریف اظهارات یکی فرماندهان سپاه نیز گفت که به محض شنیدن این اظهارات منتسب و تحریف شده، با داخل ایران تماس گرفته است.

دبیر کل حزب الله لبنان ادامه داد: هنگامی که اظهارات یکی از مقامات لبنانی [در واکنش به اظهارات منتسب به فرمانده ایرانی] را خواندم، مطمئن بودم که این اظهاراتِ منتسب صحت ندارد. من شخصاً متن فارسی را خواندم و واژه لبنان را در این متن پیدا نکردم و با برادران در ایران تماس گرفتم و آن‌ها این اظهارات منتسب را تکذیب کردند.

سید حسن نصرالله دلیل این گونه رفتارهای مسئولان و رسانه‌های لبنانی را این گونه تحلیل کرد که این گونه اظهارات جعلی با هدف تحریک برخی از لبنانی‌ها منتشر می‌شود. برخی با اظهارات آمریکایی‌ها [و مداخلات آن‌ها در لبنان] تحریک نمی‌شوند، ولی اگر اظهاراتی منتسب به مقام ایرانی در یکی از سایت‌ها ببینند، تحریک می‌شوند و از رئیس جمهور و مقامات لبنان می‌خواهند تا موضعی اتخاذ کنند.

وی تاکید کرد: هر که به ایران حمله کند، ایران خود پاسخ خواهد داد و ساکت نمی ماند. اگر اسرائیلی ها یا آمریکایی ها به ایران حمله کنند آنها خودشان پاسخ خواهند داد.

نصرالله گفت: حزب الله از اول با استعفای دولت سعد حریری مخالف بود زیرا اوضاع اقتصادی کشور را بحرانی تر می کرد. حرف ما این بود که دولت فعالیت خود را ادامه دهد و تظاهرات نیز دنبال شود زیرا این عامل فشار بر دولت خواهد بود تا اقدام های اصلاحی در موضوع اقتصادی و مالی انجام دهد، اگر این روش ادامه می یافت به نتایج خوبی می رسیدیم.

دبیر کل حزب الله لبنان افزود: اما وقتی دولت استعفا کرد هیچ نتیجه ای حاصل نشد و بعضی ها آن را پیروزی معترضان دانستند. اما شرکت ها و موسسه های مختلف تعطیل شد، قیمت ها بالا رفت، عده ای معیشت مردم را با کمبود بنزین و افزایش بهای نان تهدید کردند، وضعیت امنیتی، بدتر و اوضاع اقتصادی بحرانی تر شد. بعد از استعفای دولت دغدغه اصلی این شد که دولت جدید را چگونه تشکیل دهیم و خواسته های مردم به حاشیه رفت.

نصرالله خاطر نشان کرد: در ارتباط با تشکیل دولت جدید چهار گزینه وجود دارد: گزینه اول این که ترکیب دولت از یک جریان باشد؛ جریانی که در پارلمان اکثریت را دارد. حتی در جریان سیاسی مخالف ما نیز کسانی بودند که چنین نظری داشتند. این گزینه شجاعت بزرگی می خواهد، اما حزب الله و جنبش امل مخالف این گزینه هستند.

وی گفت: لبنان در خطرناک ترین مرحله از بحران اقتصادی و مالی به سر می برد و دولت آینده باید در فضای بدون تنش برای حل این بحران کار کند اما دولتی متشکل از یک جریان موجب تنش بیشتر خواهد شد.

دبیرکل حزب الله افزود: گزینه دوم این که ترکیب دولت جدید متشکل از افراد وابسته به جریان های مختلف سیاسی باشد و حتی این مساله مطرح شد که نمایندگان جنبش مردمی نیز در این دولت مشارکت کنند اما مشکل این است که این جنبش رهبری و تشکیلات مشخصی ندارد که بیاید و کسی را انتخاب و معرفی کند.

سید حسن نصرالله گفت: گزینه سوم و اصلی که ما با آن موافق بوده و هستیم این است که حریری نخست وزیر مستعفی نام کسی را برای نامزدی تشکیل دولت جدید مطرح کند و ما در پارلمان با آن موافقت کنیم. پیش از این، نام «محمد الصفدی، بهیج طباره و سمیر الخطیب» مطرح شد و ما با آن موافقت کردیم اما آن ها انصراف دادند.

دبیرکل حزب الله لبنان اظهار داشت: این گزینه هنوز مطرح است و اگر نام کسی را پیشنهاد دادند ما با آن همراهی خواهیم کرد. زیرا اصرار داریم که دولتی متشکل از همه جریان های ملی تشکیل شود و حتی "جریان آزاد ملی" به رهبری "جبران باسیل" باید در آن مشارکت داشته باشد.

وی گفت که فراکسیون‌های سیاسی در لبنان بر سر تعیین فرد معینی برای تصدی نخست‌وزیری به توافق نرسیده‌اند و فراکسیون حزب‌الله موسوم به فراکسیون الوفاء موضع حزب ‌الله در مورد دولت آینده را خواهد گرفت. سید حسن نصرالله ابراز امیداوری کرد که دوشنبه آینه احزاب و فراکسیون‌های لبنانی بر سر نامزد نخست‌وزیری به توافق برسند و او مأمور تشکیل کابینه شود.

دبیر کل حزب‌الله از مردم لبنان به دلیل مشکلاتی که در جریان انسداد راه‌های ارتباطی به دلیل اعتراضات اخیر ایجاد شد، تقدیر و تشکر کرد و از آن‌ها خواست همانند گذشته برای گذار از این مرحله صبر پیشه کنند و سعه صدر داشته باشند.

وی اعلام کرد: مردم باید همدل باشند. به کسانی که به دنبال سوء استفاده از اوضاع و سوداندوزی هستند می گویم که هم اکنون نیاز به همدلی است و اگر کشور فروبپاشد همه در همه مناطق اوضاع سختی خواهند یافت. بالا بردن قیمت ها برای سودبردن مجاز نیست. احتکار کالا از نظر شرعی جایز نیست و جرم است. هر آنچه به زندگی مردم اعم مربوط می شود اعم از نان و بنزین و دارو نباید دستمایه قرار بگیرد.

سید حسن نصرالله افزود: حزب الله و جنبش امل کمیته ای برای کنترل اوضاع با وجود همه اقدامات تحریک آمیز تشکیل داده اند. از حامیان حزب الله و جنبش امل می خواهم که بر اعصاب خود مسلط شوند و صبر و تحمل پیشه سازند و به درگیری کشیده نشوند.

.....................
پایان پیام/ 268

نظر شما