شناسهٔ خبر: 36969133 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

بررسی عملکرد کمیته انضباطی - 2/ دادرس: ساختار فکری جامعه فوتبال معیوب است/ از سوالات رنگی تا توهم مهندسی لیگ

عضو کمیته استیناف فدراسیون گفت: ساختار فکری جامعه فوتبال معیوب است و باید اصلاح شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، در ادامه بررسی عملکرد کمیته انضباطی و قضایی فدراسیون فوتبال از ادوار گذشته تا کنون، با حقوقدانان، اعضای برخی کمیته‌های قضایی و کارشناسان مسائل حقوقی گفت‌وگوهایی انجام دادیم تا بتوانیم عملکرد این کمیته را در بوته نقد کارشناسان ارزیابی کنیم.

مهدی دادرس که سال‌ها در فوتبال ایران مدیر باشگاه بوده و اکنون نیز عضو کمیته استیناف فدراسیون است، صحبت‌هایش را در مورد عملکرد کمیته انضباطی با فارس انجام داد که متن کامل حرف‌های او را در زیر می‌خوانید. 

* هیچ قانونی بدون ایراد نیست

طبیعی است هر قانون یا آئین نامه ای تصویب می‌شود، ممکن است نقاط قوت و ضعفی داشته باشد. به خصوص آیین‌نامه ورزشی و فوتبالی که با شرایط انسانی و شرایط باشگاهداری و ... در ارتباط است و ممکن است دچار تغییراتی شود. این آیین‌نامه آیه‌های آسمانی نیست و همانطور که چندین بار مورد اصلاح قرار گرفته، ممکن است باز هم بنابه شرایط، تغییراتی در آن ایجاد شود.

* کمیته انضباطی تحت فشار عوامل بیرونی است

وقتی کمیته انضباطی حکمی را صادر می‌کند، معمولاً تحت فشار قرار می‌گیرد. فشاری که خارج از سیستم و ناشی از عوامل بیرونی است. کمیته انضباطی و قضایی بعداز صدور رأی، تحت تأثیر رسانه‌ها، هواداران و  فضای مجازی قرار می‌گیرد. اکنون با حضور شبکه‌های مجازی، فشارها بیشتر از قبل احساس می‌شود؛ فشارهایی که گاهی یک طرفه و بدون منطق ایجاد می‌شود.

* برخی اهالی فوتبال به دنبال قانون‌گریزی هستند

این فشارهایی که به کمیته انضباطی و قضایی فوتبال وارد می‌شود، بیش از هر چیز نشانگر قانون‌گریزی است. برخی مدیران باشگاه‌ها را می‌بینیم که در مصاحبه‌هایشان می‌گویند ما این احکام قضایی را قبول نداریم. شما چکاره هستید که حکم قضایی را قبول نداشته باشید؟ آیا در دادگاه‌های خارج از فوتبال نیز می‌توان به قاضی گفت که ما شما را قبول نداریم و حکم‌تان را نمی‌پذیریم؟ قاضی حکم می‌دهد و باید اجرا شود.

*‌ برخی مدیران باشگاه‌ها عامل تحریک هواداران

متأسفانه گاهی برخی مدیران باشگاه‌ها را می‌بینیم که در ایجاد فشار روی کمیته‌های انضباطی همگام با هواداران می‌شوند و مثل یک هوادار متعصب صحبت‌هایی را مطرح می‌کنند. حتی گاهی برخی مدیران عامل، عامل تحریک هواداران هم هستند. برای اینکه بار را از روی دوش‌ خودشان بردارند و از آنها سؤال نشود که چرا فلان بازیکن‌‌تان رفتار غیرمنطقی داشته و او را کنترل نکردید یا چرا تیم‌تان نتیجه نگرفت؟ در چنین شرایطی حتی به داور هم فشار وحشتناکی وارد می‌کنند. 

* باشگاه باید خودش بازیکن متخلف را تنبیه کند

گاهی وقتی کمیته انضباطی حکمی علیه بازیکنی که حرکت ناشایست انجام داده صادر می‌کند و مثلاً او را دو جلسه محروم می‌کند، باشگاه به جای آنکه همراهی کند، می‌گوید این احکام را قبول نداریم؛ در حالی که خود باشگاه باید بازیکن متخلف را توبیخ و تنبیه کند. اگر مدیران باشگاه با ارکان قضایی فوتبال همراه شوند، هم بهتر می‌توانند بازیکنان را تحت کنترل درآورند و هم هواداران به جای رفتار هیجان‌زده، منطقی‌تر با مسائل برخورد می‌کنند.

* بعد از محرومیت بلاتر، پلاتینی و بن همام مصاحبه ای انجام شد؟

آیا فیفا برای احکام قضایی و انضباطی که صادر می‌کند، توضیحی می‌دهد؟ افراد قضایی و قضات فوتبال معمولاً حق صحبت ندارند و احکام صادر و اجرا می‌شود. بلاتر رئیس فیفا، پلاتینی رئیس یوفا و بن‌همام رئیس کنفدراسیون آسیا محروم شدند. آیا توضیحی در این باره ارائه شد یا مصاحبه‌ای در مورد محرومیت آنها از سوی ارکان فیفا شاهد بودید؟

* قضات ارکان قضایی همگی از شایستگان هستند

به من نگاه نکنید که در بین قضات بُر خورده‌ام و حضور دارم. اعضای ارکان قضایی فوتبال همگی از قضات شایسته و کارآمد هستند که در محاکم نیز پست و مقام داشته‌ و آدم‌های بسیار شریف و شایسته‌ای هستند. آنها سعی می‌کنند بدون حاشیه کارشان را انجام دهند.

* دلیلی برای دفاع از صدور احکام انضباطی وجود ندارد

به مسئولان فدراسیون پیشنهاد دادم که دلیلی ندارد که پس از صدور احکام انضباطی توضیحی داده شود و بخواهیم از آنها دفاع کنیم اما فشار رسانه‌ها باعث می‌شود که مجبور به دفاع از احکام صادره شویم.

* سؤال خبرنگاران رنگی است؛ نه عادلانه

متأسفانه سؤال خبرنگاران در مورد احکام صادره از کمیته انضباطی و ارکان قضایی، بیشتر رنگی است. آنها در مورد عدالت سؤال نمی‌کنند. وقتی حکمی صادر می‌شود، خبرنگار سؤال می‌کند آیا این حکم درست است. خوب اگر این حکم درست نبود، صادر نمی‌شد. پنج قاضی آن را بررسی و صادر کرده‌اند. بعد یک جوان 19 - 20 ساله می‌خواهد آن را زیر سؤال ببرد و ارکان قضایی را زیر فشار قرار دهد. بعد از داوران، اعضای ارکان قضایی فوتبال مظلوم‌ترین قشر این حوزه هستند. در حالی که آنها بدون حاشیه کار می‌کنند، تحت فشار قرار می‌گیرند.

* ساختار فکری جامعه فوتبال ایران معیوب است

گاهی برخی مدیران، مربیان و بازیکنان اشتباهاتی می‌کنند. آیا کمیته انضباطی باید توان این اشتباهات را بدهد؟ اگر باشگاهی نمی‌تواند بازیکنش را کنترل کند و رفتار ناشایستی انجام می‌دهد، کمیته انضباطی باید زیر سؤال برود؟ رسانه‌ها شروع می‌کنند به بیان این حرف‌ها که آینده فلان بازیکن جوان آینده‌دار را خراب کردید و ... به عقیده من، ساختار فکری جامعه فوتبال معیوب است. این ساختار باید اصلاح شود. در فوتبال برد و باخت وجود دارد. در تمام دنیا بازیکنان با تمام وجود در میدان مقابل هم بازی می‌کنند و بعد از مسابقه با یکدیگر دست می‌دهند. 

* از توهم مهندسی تا حقه‌‌بازی‌های جدید

هر روز هم در فوتبال شاهدیم برخی حقه‌بازی‌های جدیدی درمی‌آورند و می‌خواهند سر بازیکن، باشگاه و... کلاه بگذارند. کمیته انضباطی و ارکان قضایی هم باید با آنها مقابله کند. جالب است که چند باشگاه مثل سپاهان، پرسپولیس، استقلال و تراکتور هواداران‌شان مدعی هستند که گاهی اوقات مسابقات مهندسی می‌شود. این توهم مهندسی است. هواداران باشگاه مدام به یکدیگر تهمت می‌زنند که باید این ساختار غلط فکری باید اصلاح شود.

انتهای پیام/

نظر شما