شناسهٔ خبر: 36968896 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

«مردم سالاری آنلاین» گزارش می‌دهد

قرص‌های مشکوک‌ چگونه وارد بسته‌بندی کیک‌ شدند؟

صاحب‌خبر -

خاطره میرزا

چند روزی است که قرص‌های مشکوک سر از بسته بندی کیک‌های خوراکی در آورده‌اند. بازار اخبار ضد و نقیض داغ است. برخی می‌گویند این کیک‌ها در هفت استان پیدا شده‌اند، برخی اخبار از تایید شدن موضوع در چهار استان خبر می‌دهند و برخی دیگر می‌گویند این ماجرا تنها در دو استان اتفاق افتاده است. گفته شده است که جاسازی قرص در کیک‌ها در 12 شرکت تولید کیک اتفاق افتاده، اما وجه اشتراک همه این کیک‌ها لایه‌ای بودن است.
به گزارش «مردم سالاری آنلاین» نام استان‌های قزوین، کرمان، آذربایجان غربی، سیستان و بلوچستان و هرمزگان در این ماجرا به چشم می‌خورد. اخباری نیز از پیدا شدن کیک‌های حاوی قرص در ایلام منتشر شده است. ماجرا اما از هرمزگان و سیستان و بلوچستان آغاز شد و اولین بار در کنارک چنین موردی دیده شد. سپس مواردی در چابهار گزارش شد.  گفته می شود هفت کودک نیز در استان کرمان به دلیل مصرف کیک و کلوچه حاوی نوعی قرص مسموم شدند. این خبر توسط رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی کرمان تایید شده است. گفته شده است که این کودکان بیشتر با خواب آلودگی و مسمومیت خفیف به مراکز درمانی مراجعه کرده‌اند.
اما سوال مهم اینجاست که این قرص‌ها چطور وارد بسته بندی کیک‌ها شده‌اند؟ دستکاری در خط تولید رخ داده است یا بعد از خروج از کارخانه بسته بندی‌ها دستکاری شده‌اند؟ آیا مخدر و روانگردان جاسازی شده است یا قرص‌های کم خطر؟ هدف از نشانه گرفتن کودکان چه بوده؟
چه قرص‌هایی در کیک‌ها بودند؟
شایعات زیادی مبنی بر نوع قرص‌های پیدا شده در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است. حتی برخی می گفتند این قرص‌ها مخدر و روانگردان هستند. سخنگوی سازمان غذا و دارو در این خصوص با تاکید براینکه تنها مرجع اظهار نظر در مورد محتوای این قرص و کپسول‌ها، آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و دارو است گفته که داروهای بررسی شده اغلب داروهای خانگی از جمله استامینوفن، بروفن، ستیریزین، هیدروکسی زین، متوکلوپرامید و حتی بلیستر خالی بوده و به نظر می‌رسد ایجاد رعب و وحشت و تخریب وجهه صنایع غذایی به طور عام مورد هدف بوده است.
مدیرکل نظارت برفرآورده‌های غذایی وزارت بهداشت اما در این خصوص اظهار نظر متفاوتی داشته و اعلام کرده بود که جاسازی قرص ترامادول یا برنج در برخی کیک‌های برند ایرانی به صورت عمدی و پس از کارخانه انجام شده و احتمالا یک اقدام برای تشویش اذهان عمومی بوده است. مواردی که گزارش شده شامل جاسازی قرص و کپسول‌های مختلف از جمله قرص برنج یا ترامادول و در مواردی آنتی بیوتیک بوده است که در داخل کیک‌های چند برند معروف جاسازی شده است.
قرص‌ها از کجا آمده‌اند؟
قرص‌ها در کیک‌های لایه‌ای جاسازی شده‌اند، کیک‌های که می‌توان لایه‌های آن را از هم جدا کرد و کسی متوجه تغییر شکل آن نشود. رئیس هیات مدیره کانون انجمن‌های صنایع غذایی معتقد است که قرص‌ها جاسازی قرص‌ها بعد از تولید و پیش از توزیع اتفاق افتاده است. وی اینگونه استدلال کرده است که اگر این قرص‌ها در خط تولید جاسازی شده بود، بعد از قرار گرفتن در کوره تغییر رنگ می‌داد، اگر در خمیر کیک‌ها هم بود تغییر شکل می‌دادند؛ اما در همه تصاویر قرص‌ها سالم هستند. 
چه اقداماتی انجام شده است؟
پنجشنبه شب رئیس هیات مدیره کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران این اتفاق را امنیتی دانست و از پلمب شدن چند انبار نگهدارنده کیک‌های آلوده به قرص خبر داد. او گفت که اگر از این انبار‌ها کیکی توزیع شده باشد از بازار جمع‌آوری شده است.
مدیر روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان نیز اعلام کرده است که به صورت تصادفی از هر کدام از شرکت‌های مواد غذایی در مناطق مختلف استان بصورت کارتن‌های صد عددی از محصولات مختلف تهیه شد، ولی در هیچ کدام از این محصولات مورد مشکوک و جسم خارجی یافت نشد. او معتقد است که هنوز مورد اثبات شده‌ای از مسمومیت در این زمینه گزارش نشده است، و تمامی گزارش‌ها غیر رسمی بوده و بالاترین درصد گزارش‌ها از سوی مدارس بوده است.
رد پای قاچاق
گمانه زنی‌های متفاوتی در خصوص این ماجرا به چشم می‌خورد، در این میان رئیس هیات مدیره کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران معتقد است که جاسازی قرص در کیک ممکن است به قصد قاچاق یا آسیب زدن به افکار عمومی و ایجاد تشویش و نگرانی انجام شده باشد، اگر جاسازی قرص در کیک‌ها به قصد قاچاق بوده باشد، ممکن است تعداد آن‌ها زیاد باشد. با توجه به این‌که آلوده شدن کیک‌ها به قرص در استان‌های مرزی اتفاق افتاده احتمالا این تخلف به قصد قاچاق قرص‌های روانگردان صورت گرفته است. اگر هدف مسمومیت و آسیب‌زدن بود، می‌توانستند با دسترسی به خمیر، قرص را به صورت مایع در کیک، آن مسموم کنند، اما قرص‌ها بیش‌تر در کیک‌های لایه‌ای جاسازی شده که می‌توان در آن‌ها لایه‌ها را جدا کرد و کسی متوجه تغییر شکل کیک نمی‌شود. 
هنوز کسی نمی‌داند این قرص ها از کجا آمده‌اند و در چند استان و فروشگاه توزیع شده‌اند، اما مسلما این اتفاق سلامت کودکان را هدف قرار داده است؛ همین یک دلیل کافیست تا برای شناسایی و روشن شدن ماجرا بیش از پیش تلاش شود.
سخنگوی سازمان غذا و دارو در پایان از اولیای مدارس و دانش آموزان و مصرف کنندگان خواست محصولات غذایی را صرفا از فروشگاه‌های معتبر تهیه کرده و هنگام خرید به سالم بودن بسته بندی و دستکاری نشدن بسته های محصولات دقت نموده و در صورت مشاهده هرگونه موارد مشکوک، در سراسر کشور مراتب را به سامانه تلفنی ۱۹۰ گزارش کنند.

نظر شما