شناسهٔ خبر: 36965711 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

ترکیه سفیر آمریکا را فراخواند

فارس

ترکیه سفیر آمریکا را به دلیل تصویب قانون برسمیت شناختن نسل‌کشی ارامنه در مجلس سنای کنگره فراخواند.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، ترکیه روز جمعه «دیوید سترفیلد» سفیر آمریکا در آنکارا را به دلیل تصویب قانون برسمیت شناختن نسل کشی ارامنه در مجلس سنا فراخواند.

بیشتر بخوانید:

تیرگی روابط آنکارا – واشنگتن تا کجا می‌رود؟

«رویترز» از احتمال لغو سفر اردوغان به واشنگتن خبر داد

روز پنجشنبه مجلس سنا قطعنامه برسمیت شناختن «نسل‌کشی ارامنه» در دوران امپراطوری عثمانی را به اتفاق آرا به تصویب رساند.

کاخ سفید پیش از این با تصویب این قطعنامه مخالفت کرده و استدلال کرده بود که چنین مصوبه‌ای می‌تواند به روند گفت‌وگوها میان واشنگتن و آنکار آسیب بزند.

دولت ترکیه هم هشدار داده بود که این قطعنامه به روابط با آمریکا «آسیب طولانی‌مدت» وارد می‌کند.

این قطعنامه تنها چند روز پس از آن تصویب می‌شود که کمیته روابط خارجی سنا هم طرح تحریم‌های ترکیه را به بهانه خرید سامانه «اس-۴۰۰» از روسیه، تصویب کرد.

روابط آمریکا و ترکیه در ماه‌های گذشته به واسطه مجموعه متعددی از اختلافات به شدت پرتنش شده و حتی «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا تهدید کرده است که ممکن است اقتصاد ترکیه را «نابود» کند. آمریکا همچنین ترکیه را از برنامه تولید مشترک جنگنده «اف-۳۵» کنار گذاشته و جنگنده‌های فروخته‌شده به این کشور را هم تحویل نداده است. در روزهای گذشته برخی رسانه‌ها گزارش داده‌اند که آنکارا اخراج نیروهای آمریکایی از پایگاه نظامی «اینجرلیک» را بررسی می‌کند.

قطعنامه به رسمیت‌شناسی نسل‌کشی ارامنه پیش از این در مجلس نمایندگان آمریکا هم تصویب شده بود. ترکیه در واکنش به آن اقدام، سفیر آمریکا را احضار و مراتب اعتراض شدید خود را اعلام کرده بود.

نظر شما