شناسهٔ خبر: 36964690 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: آفتاب | لینک خبر

پهپادی که به مسلسل مجهز است

یک شرکت‌ ترکیه‌ای، نوعی پهپاد ابداع کرده که به یک مسلسل مجهز است و می‌تواند با دقت به اهداف مورد نظر شلیک کند.

صاحب‌خبر -
آفتاب‌‌نیوز :

ترکیه قصد دارد ارتش خود را به پهپادی مسلح کند که به یک مسلسل مجهز است و می‌تواند شلیک به هدف را با دقت انجام دهد. این پهپاد که وزن آن به 25 کیلوگرم می‌رسد، هشت پره چرخان دارد که به پرواز آن کمک می‌کنند.

کشورهای بسیاری در حال حاضر از پهپادهای کوچک نظامی استفاده می‌کنند که می‌توانند از عهده پرتاب نارنجک، پرواز به سوی هدف و منفجر کردن آن برآیند. این پهپاد جدید که "سونگار" (Songar) نام دارد و توسط یک شرکت ترکیه‌ای موسوم به "اسیسگارد" (Asisguard) ساخته شده، نخستین پهپاد مجهز به سلاح گرم است و مقامات ترکیه انتظار دارند که تا پایان سال آماده خدمت‌رسانی باشد.

پهپادی که به مسلسل مجهز است

شلیک دقیق به هدف، برای پهپاد بسیار دشوار است. بخشی از این دشواری، به دلیل مشکل در تعیین زاویه دقیق و بخشی دیگر به خاطر جابه‌جایی پهپاد پس از هر شلیک پیش می‌آید که هدف بعدی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

سونگار برای غلبه بر این چالش‌ها، دو سیستم دارد که یکی از آنها برای بررسی مسافت، زاویه، سرعت باد و محل قرار گرفتن هدف، به حسگر و دوربین مجهز است. سیستم دوم، مجموعه‌ای از بازوهای رباتیک است که مسلسل را حرکت می‌دهند تا به حالت خود پیش از شلیک و جابه‌جایی بازگردد.

دقت سونگار به اندازه‌ای است که قابلیت هدف قرار دادن هدفی به بزرگی یک انسان را نیز دارد. یک خلبان انسان نیز سونگار را به کمک یک کنترل از راه دور هدایت می‌کند تا عملکرد آن بی‌نقص باشد. به گفته سازندگان، این پهپاد، قدرت لازم را دارد تا از فاصله 200 متری به هدف مورد نظر شلیک کند اما آنها امیدوار هستند که سونگار به زودی بتواند از فاصله 400 متری نیز از عهده شلیک به هدف برآید.

سونگار، به حسگرهای مخصوص شب نیز مجهز است که امکان کار کردن در شب را برای آن فراهم می‌کنند. پهپادهای سونگار می‌توانند به صورت گروهی نیز عمل کنند؛ در نتیجه امکان هدایت سه پهپاد با یک کنترل از راه دور نیز وجود دارد تا با همکاری هم به یک هدف شلیک کنند.

یکی از نگرانی‌هایی که در زمینه تولید پهپاد وجود دارد، این است که امکان دارد گروه‌های مسلح، از این گونه پهپادها تقلید کرده و نسخه‌هایی مشابه آنها بسازند تا از عهده اهداف شوم خود برآیند.

برچسب‌ها:

نظر شما