شناسهٔ خبر: 36960549 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

سیدافقهی در گفتگو با مهر:

موفقیت طرح «صلح هرمز» می‌تواند دست آمریکا را از منطقه کوتاه کند

محسن احدی

یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: موفقیت طرح صلح هرمز باعث کوتاه شدن دست آمریکا از منطقه می‌شود.

صاحب‌خبر -

سیدهادی سیدافقهی کارشناس مسائل غرب آسیا در زمینه تحرکات برخی کشورهای منطقه در ایجاد آشوب در منطقه ازجمله حمایت از اغتشاشگران در ایران و اینکه آیا بهتر نیست مسئولان کشورمان تقاضای برگزاری یک نشست فوق‌العاده کشورهای اسلامی را دهند، اظهار داشت: این موضوع مغایر با طرحی است که رئیس‌جمهور برای صلح و امنیت منطقه (HOPE) ارائه کرده است.

وی ادامه داد: یک پهپاد توسط ارتش در آسمان ماهشهر سرنگون شد. چرا دولت و نهادهای نظامی و اطلاعاتی ما در مورد آن اطلاع رسانی نکردند. ما پهپاد پیشرفته آمریکایی را زمانی که به حریم کشورمان تجاوز کرد، سرنگون کردیم و از از آنها نترسیدیم و جزئیات عملیات خود را هم ارائه کردیم.

این کارشناس مسائل منطقه گفت: گفته می‌شود که این پهپاد متعلق به رژیم صهیونیستی بوده و از بحرین به پرواز درآمده بود. فارغ از صحت و سقم این خبر، دلیل اینکه این موضوع را در رسانه‌ها پررنگ نکردیم این بود که آقای روحانی به تازگی نامه‌ای به همراه طرح خود برای ۶ کشور عربی منطقه ارسال کرده بود.

سیدافقهی افزود: از همین رو بود که مسئولان کشور تصمیم گرفتند این موضوع را تا حدودی بایکوت خبری کنند تا کشورهای منطقه را به میز صلح و مذاکره دعوت کنند.

وی عنوان کرد: در کنار فرصت دادن به این طرح برای به نتیجه رسیدن باید این نکته را نیز اضافه کنم که فضای مجامعی همچون کنفرانس کشورهای اسلامی یا سازمان ملل متحد تا حدودی علیه ایران بوده و عملا پترودلارهای سعودی می‌تواند تصمیمات را به سود ریاض سوق دهد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه اضافه کرد: شاید ایران بتواند در چنین مجامعی طرح موضوع کند؛ ولی نتیجه‌بخش نخواهد بود و اگر موضوعی نتیجه نداشته باشد، طرح آن اصلا فایده ندارد.

سیدافقهی گفت: ما باید به کشورهای عربی منطقه در جاهای دیگر فشار بیاوریم تا در نهایت سر میز مذاکره حاضر شده و برای امنیت منطقه گفتگو کنند. طرح صلح هرمز کشورهای عربی را منفعل کرد و از همین رو بود که یوسف بن علوی وزیر خارجه عمان هفته گذشته به ایران آمد و پیشنهاد کرد که مجمعی برگزار شود تا پیشنهاد و طرح ایران در آن مطرح و مورد بررسی قرار گیرد.

وی افزود: ما موفق شدیم که به کشوری مثل آمریکا و انگلیس در منطقه ضربه بزنیم. ما پهپاد آمریکایی را سرنگون کردیم و کشتی انگلیسی را توقیف کردیم و آنها جوابی نتوانستند بدهند. کشورهای عربی نیز وقتی می‌بینند که اربابانشان به دلیل هزینه زیاد تقابل با ایران از رویارویی پرهیز می‌کنند، متوجه شده‌اند که آمریکا هیچ‌گاه برای کمک به آنها نمی‌آید.

تحلیلگر سیاست خارجی اظهار داشت: از همین رو است که کشورهای منطقه سیاست‌ها و رویکردهای خود را تغییر می‌دهند. اگر طرح «صلح هرمز» رئیس جمهور موفق باشد، ما موفق می‌شویم که دست آمریکا را از منطقه کوتاه کنیم. آمریکا به کشورهای عربی می‌گوید که اگر پول به ما ندهید، ایران شما را نابود می‌کند؛ ولی وقتی این کشورها با ایران توافق کنند، دیگر حضور آمریکا در منطقه توجیهی نخواهد داشت.

سیدافقهی تاکید کرد: اگر منطقه به ثبات برسد و کشورهای حوزه خلیج فارس در کنار هم باشند، دیگر نه حضور ناوگان پنجم آمریکا توجیهی خواهد داشت و نه حضور ناوگان ناتو، انگلیس یا فرانسه در منطقه نیاز خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: آمریکا دائما تحریک می‌کند و کشورهای عربی را از ایران می‌ترساند. باید به طرح صلح آقای روحانی برای صلح در منطقه فرصت داد تا به نتیجه برسد.

نظر شما