شناسهٔ خبر: 36960419 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ناسا و بوئینگ به توافق رسیدند؛

تعیین زمان دقیق پرتاب کپسول خدمه استارلاینر

تهران-ایرنا- نخستین پرتاب آزمایشی کپسول حمل خدمه استارلاینر (Starliner) شرکت آمریکایی بوئینگ به ایستگاه بین‌المللی فضایی ۲۰ دسامبر (۲۹ آذر) انجام می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه اینترنتی «فیز»، مدیران ناسا و بوئینگ روز پنجشنبه پس از بررسی‌های جامع و متمرکز در نهایت بر سر زمان انجام نخستین پرتاب آزمایشی کپسول حمل خدمه استارلاینر توافق کردند. این کپسول ۲۰ دسامبر (۲۹ آذر) به مقصد ایستگاه بین‌المللی پرتاب خواهد شد.

به گفته فیل مک آلیستر مدیر بخش پروازهای فضایی تجاری ناسا، تنها چند مساله فنی ناتمام در مورد استارلاینر باقی مانده که باید تکمیل شوند.

این کپسول حمل خدمه در نخستین پرتاب آزمایشی خود به جز یک آدمک به نام رُزی (Rosie)  سرنشین دیگری نخواهد داشت. در دومین پرتاب آزمایشی این کپسول که سال آینده میلادی انجام خواهد شد، سه فضانورد حضور خواهند داشت.

اسپیس ایکس (SpaceX) نیز برای اعزام فضانوردان ناسا به فضا در سال آینده میلادی، برنامه‌هایی دارد. این شرکت فضایی در همین راستا ماه مارس (اسفند-فروردین) یک پرتاب آزمایشی بدون خدمه انجام داد.

ناسا در سال ۲۰۱۴ برای جابجایی فضانوردان بین ایستگاه بین‌المللی فضایی و زمین به این دو شرکت خصوصی مراجعه کرد.

چه بوئینگ این کار را انجام دهد چه اسپیس ایکس، این نخستین بار خواهد بود که فضانوردان آمریکایی در ۹ سال گذشته با موشک‌های وطنی به فضا اعزام شده‌اند. آخرین بار این کار در پرواز فضایی شاتل در ژوئیه سال ۲۰۱۱ انجام شد، وقفه‌ای که از آن‌چه پیش‌بینی می‌شد، طولانی‌تر شده است. فضانوردان ناسا از آن زمان تاکنون برای سفر به فضا به استفاده از موشک‌های روسی روی آورده‌اند.

موشک Atlas V شرکت هواپیمایی الیانس، در موعد مقرر، کپسول استارلینر را از محل پایگاه نیروهوایی کیپ کاناورال در فلوریدا به فضا پرتاب می‌کند. این کپسول در پایان ماموریت خود در تاریخ ۲۸ دسامبر (۷ دی) در نیومکزیکو فرود خواهد آمد. 

نظر شما