شناسهٔ خبر: 36960014 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

رئیس کل بانک مرکزی:

مهمترین وظیفه بانک مرکزی کنترل تورم و ایجاد ثبات اقتصادی در کشور است

همتی با اشاره به اینکه اختصاص ارز ۴۲۰۰ مربوط به کالاهای اساسی، سهم دولت بوده و مابقی ارز در بازار ثانویه یا همان نیما بر اساس تعادل عرضه و تقاضا است، گفت: مهمترین وظیفه بانک مرکزی کنترل تورم و ایجاد ثبات اقتصادی در کشور است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، «عبدالناصر همتی» عصر(۲۱ آذر) در جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان با تاکید بر اینکه مهم‌ترین وظیفه بانک مرکزی کنترل تورم و ایجاد ثبات اقتصادی در کشور است، گفت:در تمام دنیا وظیفه بانک‌های مرکزی چنین مواردی است، چرا که اگر تورم کنترل نشود، فقر گسترش پیدا می‌کند.

 

رئیس کل بانک مرکزی «کمک به اشتغال و تولید» را هدف بعدی بانک مرکزی بیان کرد و ادامه داد: سیاست‌های ارزی در اختیار بانک مرکزی است، در این راستا با یک مانعی روبرو هستیم و آن تحریم تروریستی اقتصادی آمریکا علیه مردم ایران است.

 

همتی تصریح کرد: با بی‌سابقه‌ترین تحریم در تاریخ جمهوری اسلامی ایران مواجه هستیم که علیه کشور وضع شده است، دشمن به واسطه تحریم‌ها تلاش می‌کند تا منابع درآمدی، نقل و انتقالات پولی و ارزی ما را تحت کنترل بگیرد.

 

وی با تاکید بر اینکه تلاش ما کنترل تورم است، عنوان کرد: بانک مرکزی نرخ ارز و نقدینگی را در چهارچوب این فشار سنگین باید کنترل کند تا این مهم منجر به تورم نشود.

 

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اقدامات شوم آمریکا و متحدین این کشورعلیه ایران اسلامی، یادآور شد: آمریکا به دنبال این بود تا جمهوری اسلامی ایران، ۲۲ بهمن سال ۹۷ را نبیند که این اتفاق صورت نگرفت و از طرفی خواهان نابودی پول ملی ما بودند.

 

همتی با بیان اینکه تاب‌آوری خود را در برابر تحریم افزایش داده‌ایم، افزود: باید در نظر داشت که دشمن شکست خورده است اما طبقات پایین تحت فشارهستند و تولیدکنندگان هم با سختی‌هایی روبرو شده‌اند، برخی کشورها در حال تلاش هستند تا اقتصاد و سیستم ارزی ما را دچار مشکل کنند.

 

وی «ثبات اقتصادی» را هدف مهم بانک مرکزی عنوان و اظهار کرد: اختصاص ارز ۴۲۰۰ مربوط به کالاهای اساسی، سهم دولت بوده و مابقی ارز در بازار ثانویه یا همان نیما بر اساس تعادل عرضه و تقاضا است، لذا بانک مرکزی کمک می‌کند تا نوسانات ارزی صورت نگیرد.

 

رئیس کل بانک مرکزی از اجرای طرح «گام» خبر داد و اظهار کرد: در این طرح تولیدکننده نیاز به نقدینگی ندارد و طی آن با ارائه راهکارهایی، زنجیره تولید تامین می‌شود.

نظر شما