شناسهٔ خبر: 36959113 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: اعتماد آنلاین | لینک خبر

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

داستان هیجان‌انگیز کشف دوپینگ سازمان‌یافته روس‌ها/ روسیه همچنان می‌تواند محرومیت را دور بزند

روند تحقیقات سازمان جهانی دوپینگ (وادا) در طول این سال‌ها چنان پیچیده و جذاب بوده که می‌توان با آن یک داستان جاسوسی نوشت، داستانی که حتی جان لوکاره را به حیرت وا دارد. با این حال در برگه کوچکی که وادا در لوزان سوئیس منتشر کرده راه‌هایی برای احتمال حضور ورزشکاران روس در رقابت‌های ورزشی وجود دارد.

صاحب‌خبر -

اعتمادآنلاین|‌ منیژه موذن- با در نظر گرفتن حکم سازمان جهانی مبارزه با دوپینگ علیه ورزش روسیه، به نظر می‌رسد ورزشکاران این کشور همچنان می‌توانند در المپیک 2020 و جام‌جهانی 2022 حضور پیدا کنند.

 

روند تحقیقات سازمان جهانی مبارزه با دوپینگ (وادا) در طول این سال‌ها چنان پیچیده و جذاب بوده که می‌توان با آن یک داستان جاسوسی نوشت، داستانی که حتی جان لوکاره را به حیرت وا دارد.

 

با این حال در برگه کوچکی که وادا در لوزان سوئیس منتشر کرده راه‌هایی برای احتمال حضور ورزشکاران روس در رقابت‌های ورزشی وجود دارد.

 

با وجود حکم وادا، روسیه همچنان می‌تواند میزبان مسابقات یورو 2020 باشد. تصمیم وادا تنها در ارتباط با رقابت‌های جهانی است و به همین دلیل شامل مسابقات قاره‌ای نمی‌شود. از سوی دیگر با اینکه پرچم تیم روسیه در مسابقات المپیک توکیو به اهتزاز درنخواهد آمد این احتمال برای صدها ورزشکار روس وجود دارد که بتوانند با اثبات اینکه با ماجرای دوپینگ سازمان‌یافته این کشور ارتباطی نداشته‌اند در این رقابت‌ها شرکت کنند.

 

اتفاق مشابهی در مسابقات زمستانی پیونگ‌چانگ کره‌جنوبی رخ داد؛ روسیه توسط وادا از شرکت در رقابت‌های المپیک زمستانی پیونگ‌چانگ محروم شده بود. اما چه اتفاقی در پیونگ‌چانگ پیش آمد؟ 168 ورزشکار روس در مراسم افتتاحیه حاضر شدند و ناگهان بلندگوهای ورزشگاه اعلام کردند: «خانم‌ها و آقایان، ورزشکاران روس حاضر در المپیک زمستانی!»

 

در همین حال فیفا اعلام کرده قبل از اتخاد هر تصمیمی در مورد حضور روسیه در جام‌جهانی 2022، ابعاد این تصمیم را با وادا به بررسی خواهد گذاشت.

 

با در نظر گرفتن بی‌میلی فیفا در انتقاد از روسیه قبل از جام جهانی 2018، گرچه ریچارد مک لارن پروفسور کانادایی به مدارکی دست پیدا کرده که نشان می‌دهد بیش از هزار ورزشکار روس در 30 رشته مختلف ورزشی در دوپینگ سازمان‌یافته توسط دولت و نهادهای ورزشی این کشور نقش داشته‌اند، نباید انتظار تصمیمی خارق عادت از فیفا داشت.

 

آنچه مسلم است اینکه روسیه تسلیم نخواهد شد. این روش همیشگی روس‌ها در ارتباط با موضوع دوپینگ است. حالا دیگر همه پذیرفته‌اند که روسیه در دوپینگ سازمان‌یافته ورزشکاران و فریب وادا دست داشته. البته همه به جز خود روس‌ها!

 

از سال 2011 صدها ورزشکار روس مواد غیرمجازی همچون متنولون، ترنبولون و اکساندرولون را در مخطوطی از ویسکی و مارتینی دریافت کرده‌اند. گریگور رادچیکف رئیس سازمان مبارزه با دوپینگ روسیه نام این کوکتل را «دوشس» گذاشته بود.

 

این رادچیکف بود که برملا کرد روس‌ها چطور در المپیک زمستانی 2014 سوچی، نیمه‌شب‌ها نمونه ادرار ورزشکاران خود را با نمونه ادرار سالم عوض می‌کردند تا آزمایش دوپینگ منفی شود. رادچنکوف در سال 2015 روسیه را با هزاران مدرک ترک کرد تا تمام این ماجرا برملا شود.

 

آخرین تلاش روسیه برای فریب وادا، به ماه ژانویه برمی‌گردد؛ زمانی که اطلاعات ورزشکاران در لابراتوار سازمان مبارزه با دوپینگ این کشور تغییر کرد. رادچنکوف که در حال حاضر در آمریکا تحت محافظت زندگی می‌کند معتقد است تصمیم وادا به اندازه کافی سخت‌گیرانه نیست.

 

تراویس تایگارت رئیس سازمان مبارزه با دوپینگ آمریکا هم معتقد است عادلانه نیست که روسیه با وجود محرومیت توسط وادا باز هم بتواند در رقابت‌های بین‌المللی شرکت کند. تایگارت می‌گوید: «هیچ شکی نیست که روسیه تعمداً قوانین را زیر پا گذاشته و سازمان جهانی مبارزه با دوپینگ را فریب داده است. آنها پول را به اخلاقیات، آزار را به سلامت و فساد را به ارزش‌های المپیک و رویای ورزشکاران ترجیح داده‌اند.»

 

با توجه به اینکه کمیته بین‌المللی المپیک و وادا تلاش می‌کنند روسیه محکوم شود، اما در مورد ورزشکارانی که در دوپینگ نقشی نداشته‌اند عدالت باید رعایت شود. گویا با وجود اهمیت بالای رأی روز دوشنبه، سرنوشت ورزش روسیه و ورزشکاران این کشور همچنان مبهم است.

 

نظر شما