شناسهٔ خبر: 36957841 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تجارت آنلاین | لینک خبر

«ماهر» پرتره‌ای متفاوت از سیل آق‌قلا + فیلم

سازنده مستند «ماهر» گفت: در سیل آق‌قلا با جوانی به نام «ماهر» همراه شدیم که در پی کمک به هم‌محلی‌هایش بود و این همراهی ۵ ماه بعد از آن حادثه ادامه یافت.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس، معمولا وقتی حوادث طبیعی و بحران‌ها واقع می‌شوند، نجات جان انسان‌ها و مدیریت بحران در اولویت قرار می‌گیرند. در این میان افرادی فداکارانه به نجات آسیب‌دیدگان می‌شتابند و قهرمانانه از خودگذشتگی نشان می‌دهند. ایثار و همدلی برخی از اینان آن قدر رخ‌نمایی می‌کند که نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد. در این میان هنرمندانی همچون مسعود دهنوی با به تصویر کشیدن این قهرمانان، به مانند «ماهر» و هزاران ماهر دیگر حجت را بر هنر مستندسازی تمام می‌کنند و همدلانه به دل بحران می‌روند.

 

 

مسعود دهنوی کارگردان مستند نیمه‌بلند «ماهر» در گفتگو با خبرنگار فارس درباره این اثر توضیح داد: درواقع «ماهر» از نام شخصیت اصلی فیلم گرفته شده است. او که ساکن ایران نیست، در سفری به زادگاهش آق‌قلا گرفتار بلایای طبیعی می‌شود و سعی در نجات هم محلی‌های خود از این حادثه طبیعی دارد.

وی با اشاره به شخصیت محوری این مستند، متذکر شد: در فیلم، ما بخشی از زندگی ماهر را پیگیری می‌کنیم و در جریان آن به دل زندگی شخصی و درونیات او راه می‌یابیم. وقایعی که ماهر با آن ها مواجه می‌شود کاملا طبیعی هستند ودر جریان یک حادثه طبیعی به وقوع می پیوندند.

این فیلمساز در بیان انگیزه اصلی پرداختن به این موضوع عنوان کرد: دوست عکاس من که در موقع وقوع حادثه در محل حضور داشت، تعدادی عکس از همان اتفاقات در صفحه اینستاگرام به اشتراک گذاشت. یکی از آن تصاویر مربوط به مرد جوانی بود که با چهره اصیل ترکمنی و سخت‌کوش خود توجه مرا جلب کرد. از این رو از طریق خانه مستند انقلاب اسلامی به منطقه سفر کردیم و چون تهیه کننده کار آقای «احمد شفیعی» همراهمان بود و زمان در حال از دست رفتن بود، من توانستم در عرض ۱۰ دقیقه با وی صحبت کنم و با توجه به هوشمندی و شناخت قبلی که از یکدیگر داشتیم، بلافاصله استارت زدیم و تصویربرداری را آغاز کردیم.

وی در ادامه به ویژگی بارز این مستند پرداخت و متذکر شد: معمولا نگاه به بحران از دید شخصی که خود دچار آن بحران شده و کاملا با آن درگیر است، ویژگی خاصی دارد. حال اگر این شخص بومی منطقه باشد، جوان و سخت‌کوش هم باشد و در صدد کمک به هم محلی‌هایش برآید، بسیار جذاب‌تر است و از جمله مهمترین ویژگی های مستند «ماهر» به شمار می‌آید.

دهنوی خاطر نشان کرد: البته ما در ابتدای امر فرصت طرح داستان نداشتیم، فقط ماهر را در بحران همراهی کردیم. کم‌کم با او رفیق شدیم وطی ۵ ماه بعد از آن حادثه که همچنان همراه او بودیم، به یک کلیت نهایی رسیدیم و ابعاد مختلف شخصیت و زندگی او را به تصویر کشیدیم.

این فیلمساز در توضیح محدودیت های فنی و امکانات تصویر برداری«ماهر» یادآورشد: گروه تولید در بحران ها کم تعداد هستند؛ تیم ما در کل ۴ نفر بود و فقط با یک دوربین تصویربرداری می‌کردیم. به دلیل نبودن برق در منطقه از باطری اتومبیل برای شارژ باطری دوربین استفاده می‌کردیم و چون محدودیت در استفاده از باطری داشتیم، تنها نماهای خاص و تصاویری را که در اولویت بودند، ضبط می‌کردیم.

وی در پاسخ به اینکه در ساخت مستندهای بحران  کمک به هموطنان آسیب دیده در اولویت قرار دارد یا ساخت فیلم، تاکید کرد: گروه ۴ نفری ما سابقه کار جهادی دارند و به واسطه سفر به مناطق محروم برای جهاد سازندگی، با کمک رسانی در شرایط بحرانی آمادگی داشتند، از این رو بحران ترکمن‌ها بحران ما هم شده بود. اولویت ما در کنار تصویربرداری همراهی با آسیب دیدگان بود و همین همراهی‌ها مرحله پس تولید خوشایندی را برایمان رقم زد.        

او که تا کنون بیش از ۱۵ فیلم کوتاه و نیمه بلند، مستند و مستند داستانی ساخته است، از حضورش در جشنواره سینما حقیقت گفت: این اولین حضور من در جشنواره سینما حقیقت است البته قبل از آن هم اثر فرستادم اما پذیرفته نشد. همین حضور در جشنواره و قرار گرفتن در کنار مستندسازان حرفه‌ای‌تر دیگر که به عنوان الگوی من مطرح هستند، افتخاری است که شامل حال من شده است و این را اتفاق خوبی برای ادامه راه مستند سازی می‌دانم.

 

 

دهنوی به سبک کلی آثارش پرداخت و توضیح داد: اغلب آثار من به صورت پرتره کار شده‌اند. این پرتره‌ها آدم‌های بسیار معمولی جامعه‌اند ولی داستان‌های جالب و جذابی دارند. خود من از اهالی نیشابور هستم و یکی از دلایل انتخاب سوژه های معمولی فیلم‌هایم دیده شدن افرادی است که در روستاها و شهرهای دور زندگی می‌کنند و گاه در میان بحران‌های خاص چنان نمود می‌یابند که ویژگی های شخصیتی هرکدامشان، اهمیت پیدا می‌کند و شما را بر آن می دارد تا بیشتر به درونیات او سفر کنید.

وی تاکید کرد: البته در بیان این سوژه ها تا حد امکان سعی کرده‌ام دچار شعارزدگی نشوم و از کلی گویی پرهیز کنم. این روزها افراد بومی آق‌قلا به واسطه رفاقتی که حین ساخت فیلم بینمان ایجاد شد، بنری از پوستر فیلم «ماهر» تهیه کرده و در منطقه نصب کرده‌اند و من نیز در حد امکان تعدادی از اهالی ترکمن را برای اکران فیلم در جشنواره دعوت کردم.

این مستندساز در خاتمه با پرداختن به سخنانی که گهگاه در خصوص داوری‌های جشنواره شنیده می شود، عنوان کرد: معمولا در داوری‌ها شنیده‌ایم که می گویند علاوه بر کیفیت فیلم‌ها عوامل دیگری در انتخاب ها دخیل هستند، مثل برخوردهای سلیقه ای داوران. امیدواریم داوری درست فیلم‌های امسال و دیده شدن آثار درخور، خط بطلانی بر تمامی این شایعات باشد.

مستند «ماهر» شب گذشته به نمایش درآمد و روز یکشنبه ۲۴ آذر ساعت ۱۴ هم در پردیس سینمایی چارسو به نمایش درمی‌آید.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما