شناسهٔ خبر: 36957073 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

مسلمانان روهینگیا اظهارات رهبر میانمار را رد کردند

مهاجران روهینگیا که در اردوگاه‌های مهاجران در بنگلادش حضور دارند اظهارات " آنگ سان سوچی" رهبر معنوی میانمار و برنده پیشین جایزه صلح نوبل در دادگاه لاهه دروغ دانسته و آن را رد کردند.

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،
نشریه بنگلادشی "بنگلا نیوز" روز پنجشنبه در گزارشی نوشت: آنگ سان سوچی رهبر معنوی میانمار و برنده پیشین جایزه صلح نوبل روز چهارشنبه با حضور در دیوان کیفری بین المللی لاهه نه تنها اتهاماتی مانند کشتار دسته جمعی، تجاوز، قتل و آواره کردن صد‌ها هزار نفر از مسلمانان روهینگیا در ایالت راخین در سال ۲۰۱۷ توسط ارتش این کشور را رد کرد بلکه برای چندمین بار از نظامیانی که سازمان ملل آن‌ها را بدترین ارتش دنیا خوانده است، دفاع کرد.

محمد مهیب الله دبیر جمعیت روهینگیای ارکان برای صلح و حقوق بشر در یک اردوگاه مهاجران در منطقه کاگس بازار در جنوب بنگلادش گفت: جهان با استفاده از مدارک ارائه شده دروغ رهبران میانماری در رد کشتار دسته جمعی روهینگیا را افشا خواهد کرد. یک سارق هیچگاه به جرم خود اعتراف نمی‌کند، اما عدالت از طریق ارائه مدارک کافی برقرار می‌شود. جهان از مسلمانان روهینگیا مدارک کافی را جمع آوری کرده است.

نور کمال یک مسلمان روهینگیا دیگر در بنگلادش ضمن رد اظهارات رهبر میانمار در دادگاه لاهه گفت: ارتش میانمار به سوی همه شلیک کرد و سپس اجساد را به آتش کشید. آیا این اقدام کشتار دسته جمعی نیست؟

نور العالم یک روهینگیایی در منطقه کاگس بازار گفت: حضور آنگ سان سوچی در دادگاه لاهه تنها با هدف جلب حمایت در میانمار برای حضور در انتخابات سال ۲۰۲۰ است.

بنگلادش در چند ماه گذشته دسترسی به خدمات اینترنت و همچنین خدمات گوشی همراه را در اردوگاه‌های مسلمانان روهینگیا مسدود کرده بود. اما روز گذشته همزمان با برگزاری جلسه دادگاه لاهه با حضور رهبر میانمار، خدمات اینترنت برای مسلمانان روهینگیا برقرار شد تا آن‌ها بتوانند تحولات مربوط به رسیدگی به پرونده روهینگیا را به صورت زنده دنبال کنند. این اقدام دولت بنگلادش با حمایت و تشویق گسترده مسلمانان روهینگیا روبرو شد.

گامبیا کشور کوچک آفریقای غربی، در سال جاری پرونده‌ای در مورد جنایات اعمال شده نظامیان میانمار علیه اقلیت مسلمان روهینگیا در بالاترین نهاد قضایی سازمان ملل تشکیل داد و میانمار را متهم به نقض کنوانسیون نسل کشی ۱۹۴۸ این سازمان کرد.

طبق گزارش مقام‌های بنگلادش از ماه اوت (مرداد) سال ۲۰۱۷ قریب به ۷۰۰ هزار مسلمان روهینگیا به بنگلادش فرار کرده اند، درحالی که پیش از این چند صد هزار نفر از مسلمانان روهینگیا در مناطق مختلف بنگلادش زندگی می‌کردند.

اکنون نیز حدود یک میلیون نفر از مسلمان روهینگیا در اردوگاه‌های مهاجران در منطقه "کاگس بازار" بنگلادش زندگی پرصعبی را می‌گذرانند که ۷۰۰ هزار نفر آن‌ها پس از آغاز دور جدید خشونت‌ها در میانمار در اواخر ماه اوت سال۲۰۱۷ به بنگلادش فرار کردند.

نظر شما