شناسهٔ خبر: 36956889 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

دادستان کل کشور: فضای دانشگاه‌ها به هیچ وجه نباید امنیتی شود

دادستان کل کشور گفت: فضای دانشگاه‌ها به هیچ وجه نباید امنیتی شود زیرا حضور مراجع، مقامات، مسؤولان امنیتی و انتظامی در محیط علمی به دور از شأن دانشگاه‌ها است.

صاحب‌خبر -

به گزارش‌ خبرگزاری فارس از مشهد، حجت‌الاسلام و المسلمین محمدجعفر منتظری امشب در نشست «حدود آزادی در کرسی‌های آزاداندیشی» که در آمفی تئاتر کانون‌های فرهنگی دانشگاه فردوسی برگزار شد، گفت: فضای دانشگاه‌ها به هیچ وجه نباید امنیتی شود زیرا حضور مراجع، مقامات، مسؤولان امنیتی و انتظامی در محیط علمی به دور از شأن دانشگاه‌ها است.

دادستان کل کشور با اشاره به اینکه فضای دانشگاه‌ها باید کاملا خالی از مسائل امنیتی باشد و هیچ‌کس حق حاکم کردن فضای امنیتی بر چنین محیط‌های علمی را ندارد، بیان کرد: بنده به‌عنوان مدعی‌العموم با هر کس که این فضا را ایجاد کند، قطعا برخورد می‌کنم.

وی خاطرنشان کرد: برخی از افراد قصد دارند از محیط دانشگاه و فضای دانشجویی سوءاستفاده کنند برخی دیگر ممکن است در دانشگاه خطوط قرمز اسلام و نظام را مورد هجمه قرار دهند، ما در این موقعیت نیز اعتقاد به امنیتی کردن نداریم، زیرا مدیران و رئیس دانشگاه‌ها باید به این مسائل رسیدگی کنند.

منتظری با بیان اینکه در مباحث علمی و مباحثه هیچ اشکالی ندارد فرضا در ذهن دختر خانمی در خصوص حجاب ابهامی وجود داشته باشد، اظهار کرد: این مسائل باید با استدلال به بحث گذاشته شوند و در مسائل دیگری اعم از اجتماعی و سیاسی نیز باید به همین صورت عمل شود.

دادستان کل کشور تصریح کرد: گاهی اوقات مسائل در هم مخلوط می‌شوند که آسیب‌ها و اشکالاتی را به‌وجود می‌آورد، به‌عنوان مثال فردی ممکن است در ضمن اینکه می‌خواهد بحث حجاب را مطرح کند به ارزش‌های دینی اهانت کند.

وی با تأکید بر اینکه خطوط قرمز باید مشخص شوند، عنوان کرد: عبارات اهانت‌آمیز و مفاهیمی که به حریم مقدسات اعم از اهانت به ذات احدیت و ائمه معصومین ورود پیدا می‌کند باید جدا شوند، ما نباید بگذاریم محیط دانشگاه‌ها مرکزی برای اهانت به خدا، قرآن و پیغمبر شود به همین دلیل با اهانت‌کننده باید برخورد شود.

منتظری اضافه کرد: اگر کسی در دانشگاه می‌خواهد در خصوص مبانی ولایت فقیه کنکاش کند ایرادی ندارد، زیرا می‌توان این مثال را از نظر علمی کنکاش کرد و مبانی، فواید، آثار و مضرات آن را بیان کرد، این مسئله ایرادی ندارد اما ولایت ائمه اطهار برای ما خط قرمز است.

دادستان کل کشور با اشاره به اغتشاشات اخیر متذکر شد: در اغتشاشات مسؤولان انتظامی و امنیتی وظیفه دارند امنیت را به جامعه برگردانند، ممکن است در میدان اغتشاشات افرادی بی‌گناه بازداشت شوند، ما به‌دنبال این بودیم که افراد بی‌گناه از گناهکاران به سرعت تفکیک شوند.

وی با بیان اینکه بحث اعتراض از اغتشاش جداست، عنوان کرد: مردم حق دارند که اعتراض کنند، مردم می‌توانند به تصمیمی که به نظر ما هم می‌توانست بهتر از این اجرایی شود، اعتراض کنند.

منتظری با تأکید بر اینکه اجرای قانون مرتبط با افزایش قیمت بنزین ناقص بوده است، بیان کرد: مشکلی که وجود داشت این بود که این قانون از چهارسال گذشته اجرایی نشد، در صورتی که اگر این قانون از همان چهارسال گذشته با یک شیب ملایمی اجرا می‌شد مردم خودشان را با شرایط وفق می‌دادند و یک دفعه با افزایش قیمت‌ها غافلگیر نمی‌شدند.

دادستان کل کشور ادامه داد: مشکل دیگری که در این مسئله وجود داشت این بود که رئیس جمهور و مقامات عالی اجرایی کشور باید از یکی، دو ماه گذشته این موضوع را برای مردم توجیه می‌کردند و آن‌ها را قانع می‌کردند.

وی با اشاره به اینکه یکی از روش‌های اعتراض نوشتن نامه کتبی به‌صورت فردی یا گروهی است، عنوان کرد: روش دیگر استفاده از رسانه‌های و فضای مجازی است که می‌توان از طریق آن اعتراض کرد.

منتظری یادآور شد: ما اطلاعاتی در حوزه تلاش‌های دشمن، آمریکا، اسرائیل و آل سعود برای به آشوب کشیدن کشور و هزینه‌هایی که در این زمینه می‌کنند، در اختیار داریم و می‌دانیم که در پشت صحنه چه کسانی هستند، هیچ‌کس نمی‌تواند نسبت به این مسائل بی‌تفاوت باشد.

 

دادستان کل کشور در خصوص حکومت از دیدگاه اسلام، خاطرنشان کرد: حکومت در دیدگاه اسلام از موضع طبقاتی و سلطه‌گری فردی یا گروهی منشأ نمی‌گیرد، بلکه خاستگاه حکومت در اسلام تبلور آرمان‌های سیاسی و اجتماعی یک ملتی هم فکر، هم مسیر و هم کیش است که خود را برای نیل به اهداف و مقاصدی یعنی نقطه نهایی حرکت در یک جامعه اسلامی، سازماندهی می‌کند.

وی با بیان اینکه همگی مسلمان هستیم و اسلام با همه ابعاد و زوایای زندگی انسان سروکار دارد و تنها برای گوشه مساجد و محراب عبادت زائری نیست، اظهار کرد: طبق تعالیم اسلام بالاترین ارزشی که یک فرد و جامعه می‌تواند داشته باشد علم آن است، اسلام ارزش والایی برای علم قائل شده که از مکاتب دیگر بسیار بیشتر است.

منتظری یادآور شد: حوزه و دانشگاه بهترین جا برای برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی هستند، باید در نظر داشت که اختلاف‌نظر در مسائل نه تنها اشکالی ندارد، بلکه سبب رشد می‌شود، زیرا قرار نیست که همه به یک شکل فکر کنند، انسان‌ها همانگونه که در صورت با هم متفاوت هستند، در سیرت و اندیشه نیز با هم متفاوت هستند و همین تفاوت در اندیشه است که موجب رشد و کمال می‌شود.

دادستان کل کشور بیان کرد: در محل تضارب آرا و کرسی‌های آزاداندیشی باید از تعصب پرهیز کرد زیرا خداوند به انسان عقل داده تا تجزیه و تحلیل کند و حق را بپذیرد.

وی خاطرنشان کرد: در کرسی آزاداندیشی باید منطق را به‌کار برد، باید دو نفر عاقل که قوه تشخیص خوب و بد را دارند با یکدیگر صحبت کنند و حرف و استدلال یکدیگر را بشنوند و در صورتی که منطبق با عقل است، بپذیرند.

منتظری متذکر شد: رسالت مسؤولان و کارشناسان دانشگاهی این است که فرهنگ چگونگی کرسی آزاداندیشی را در جامعه فرهنگی و دانشگاهی جا بیاندازند.

دادستان کل کشور با اشاره به اینکه در کرسی آزاداندیشی باید استدلال کنیم و از اهانت به اعتقاد فرد مقابل بپرهیزیم، اظهار کرد: گاهی نحوه ورود به مطالب و القاء آن‌ها به گونه‌ای است که فرد مقابل تصور می‌کند که به او توهین می‌شود، به‌خصوص در مباحثات سیاسی که این عمل اصلا درست نیست.

وی با بیان اینکه مسؤولان دانشگاهی باید سعی کنند کرسی‌های آزاداندیشی را در دانشگاه‌ها توسعه دهند، توضیح داد: بسیاری از مطالب نهفته درون جوان‌ها باید در کرسی‌های آزاداندیشی آزاد شود، نیروی متراکم در سینه دانشجو در حوزه‌های مختلف اعتقادی، اخلاقی، فرهنگی و سیاسی باید در این فصا آزاد شود و بحث صورت بگیرد زیرا جامعه امروز به این مسأله نیاز جدی دارد.

منتظری بیان کرد: مسؤولان امر اعم از قضایی و اجرایی باید سؤالاتی را که در اذهان جوانان است، پاسخ دهند این سؤالات در ذهن آن‌ها متراکم می‌شود و در جایی منفجر می‌شود، نباید گذاشت که این تراکم به‌وجود بیاید.

دادستان کل کشور افزود: مسؤولان دانشگاهی زمینه را فراهم کنند و از مسؤولان کشوری دعوت کنند تا در یک محیط سالم نه اهانت‌آمیز، به سؤالات پاسخ بدهند.

وی خاطرنشان کرد: به‌نظر من کسی که مسؤولیتی را می‌پذیرد باید با تمام شرایط آن را بپذیرد، یک مدتی ممکن است فحش هم بخورد و این ایراد ندارد همه که قرار نیست از او تعریف و تمجید کنند، چهار نفر ممکن است به او اعتقاد داشته باشند، گاهی ممکن است در محیط مؤدبانه باشد در یک زمان هم ممکن است فرد منتقد نتواند به‌دلیل جوانی و احساساتی بودن خود را کنترل کند و این اشکالی ندارد، باید به روش و منش برخورد پیامبر و امامان با جامعه نگاه کنیم که به چه صورت بوده است.

منتظری در خصوص ظرفیت کرسی‌های آزاداندیشی برای کمک به دستگاه قضا گفت: برخی از کرسی‌های آزاداندیشی مسائل علمی و مهم را در دستور کار قرار می‌دهند و یک موضوع را از ابعاد مختلف بررسی می‌کنند، ما در دستگاه قضایی به این کرسی‌های آزاداندیشی نگاه می‌کنیم.

دادستان کل کشور تصریح کرد: سه، چهار سال است که ما بحث حقوق عامه را در دستور کار قرار دادیم و واقعا روی آن کار و تلاش می‌کنیم، ما در ۴۰ سال پس از انقلاب حدود ۳۵، ۳۶ سال نسبت به حقوق عامه تقریبا بی‌تفاوت بودیم یعنی اهتمام لازم در آن دیده نمی‌شد، دلیل این مطلب این بوده که قانون و آیین‌نامه اجرایی برای آن وجود ندارد و در دستگاه قضا تعریف نشده است.

وی ادامه داد: مسأله حقوق عامه از وظایف احصاء شده در قانون اساسی است، ما به این مسأله ورود پیدا کردیم و آن وقت دیدیم که دامنه آن بسیار گسترده است و خیلی موارد از مصادیق حقوق عامه هستند.

منتظری با بیان اینکه نحوه برخورد با حقوق عامه مختلف و متفاوت است، عنوان کرد: تعریف کامل و جامعی برای حقوق عامه نداریم، در دانشگاه‌ها باید بر روی این مسئله‌ها کار شود، فقط نباید در دانشگاه روی مسائل صنعتی و بازار کار شود زیرا علوم انسانی کرسی‌های آزاداندیشی و ظرفیت کار زیادی دارد.

انتهای پیام/ 70051

نظر شما