شناسهٔ خبر: 36956888 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تجلیل از ۴ دانش‌آموز پژوهشگر اسفراینی حایز رتبه جهانی

بجنورد- ایرنا- چهار دانش‌آموز برتر اسفراینی که در زمینه پژوهش حائز رتبه‌های جهانی شده بودند، در جشنواره هفته پژوهش مورد تقدیر قرار گرفتند.

صاحب‌خبر -

هستی رضایی دانش آموز کلاس پنجم شهرستان اسفراین عضو تیم اختراعات ایران در مسابقات نوآوری و اختراعات جهانی در سال ۲۰۱۹ در کشور کرواسی با اختراع دستکش هوشمند برای کوهنوردان رتبه دوم جهان را کسب کرده بود.

سجاد فریدونی، دارنده نشان طلا و جواد سعادتی نشان برنز المپیادهای سلولهای بنیادی و مصطفی حاتمی نیز دارنده رتبه اول جشنواره علوم و فناوری نانو هم مورد تجلیل قرار گرفتند.

دانش آموز اسفراینی، رتبه دوم مسابقات جهانی نوآوری
سرپرست تیم اختراعات ایران گفت: هستی رضایی، دانش اموز اسفراینی در مسابقات جهانی ۲۰۱۹ کرواسی (arca) رتبه دوم را در بخش دانش آموزی از آن خود کرد.

امیرعباس محمدی کوشکی به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: مسابقات ۲۰۱۹ نوآوری و ایده های نو دانش آموزی، آبان ماه امسال در کرواسی برگزار شد و دانش آموز پنجم ابتدایی اسفراینی توانست در این مسابقات رتبه دوم بخش دانش آموزی را کسب کند.

وی افزود: مسابقات جهانی دانش آموزی در شهر زاگرب با حمایت دولت کرواسی،  وزارت علوم و اقتصاد ۴۰ کشور و اتحادیه مخترعان دانش آموزی اروپا برگزار شد.

وی خاطرنشان کرد: نام این دانش آموز نیز در کتاب سال مخترعان و اختراعات کرواسی و اروپا هم چاپ شده است.

محمدی کوشکی گفت: المپیک جهانی اختراعات wico کره جنوبی هم مردادماه امسال با حضور ۶۰ کشور برگزار شد که این مسابقات زیر نظر سازمان مالکیت فکری با حمایت دولت کره جنوبی در پایتخت این کشور با حضور تمامی دانشگاه های معتبر آسیا و هزار اختراع برگزار شد و در این مسابقات در بخش دانش آموزی از ایران ۱۰ دانش آموز شرکت کردند که سه دانش آموز از شهرستان اسفراین با چهار اختراع حضور یافتند که در نهایت با طرح دستکش هوشمند نانو الکترونیک توانستند نشان طلا کسب کنند.

به گفته سرپرست تیم ایران در این رقابت ها، هستی رضایی، فاطمه ابراهیمی مفرد و یگانه اسماعیل زاده نشان طلا کسب کردند.

اختراع تیم ایران که توانسته در این مسابقات رتبه دوم و جایزه ویژه را کسب کند دستکش نانو هوشمند الکترونیک حرارتی است که برای کوهنوردان و تمامی افرادی که در مناطق کوهستانی و سردسیر هستند طراحی و ساخته شده است
پژوهشگران ایرانی با بررسی دقیق فنی مشکلات کوهنوردان و با بررسی شرکت های خارجی توانسته اند دستکشی بسازند که تمامی امکانات تلفن همراه را دارد.

دستکش هوشمند با قابلیت کنترل علائم حیاتی بدن با حسگر نبض و سیستم جی پی اس، زمانی که مشکلی برای کوهنورد به وجود می آید اطلاعات و مختصات دقیق کوهنورد را به همراه دیگر اطلاعات توسط سیستم GSM به سامانه مرکزی ارسال می کند.

این دستکش در منفی ۴۰ درجه گرمای لازم را تامین می کند و با وجود ال سی دی که بر روی آن وجود دارد نقشه درصد دمای داخل و خارج دستکش و دیگر اطلاعات را بر روی خود نمایش می دهد.

این دستکش در برابر سرمای شدید مقاوم بوده و جنس پارچه آن از نانوالیاف ها است. برقراری تماس تلفنی و هماهنگ شدن با گوشی همراه از دیگر امکانات این سامانه است.  

نظر شما