شناسهٔ خبر: 36956724 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رییس بانک مرکزی: دغدغه علما در ارتباط با بانکداری اسلامی رفع می‌شود

مشهد- ایرنا- رییس کل بانک مرکزی گفت: از ابتدای سال آینده سیستم امهال بانکی بر اساس نظر شورای فقهی بانک مرکزی و مصوبه شورای پول و اعتبار به گونه‌ای طراحی می‌شود که دغدغه علما در ارتباط با بانکداری اسلامی رفع شود.

صاحب‌خبر -

عبدالناصر همتی روز پنجشنبه در جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید خراسان رضوی در مشهد افزود: علمای عظام نگرانی و شبهاتی در باره نحوه محاسبه نرخ سود و جرایم و نحوه محاسبه سود در سود داشتند که "ربح مرکب" عنوان می‌شد که در مصوبه اخیر تمام این ایرادها برطرف شده است.

وی ادامه داد: از ابتدای سال ۹۹ با محاسبه سود به این روش گام بزرگی به سوی واقعی‌تر کردن سیستم بانکداری اسلامی برمی‌داریم، البته نحوه سپرده گذاری نیز بر این اساس تغییر می‌کند چرا که نمی‌توان سود را تغییر داد اما سپرده‌گذاری را اصلاح نکرد.
همتی گفت: همه می‌خواهند در تمام بخش‌های اقتصادی تامین مالی شوند ما نیز می‌خواهیم ارز را برای صادرکنندگان تامین کنیم اما محدودیت‌هایی در این بخش داریم، مهمترین وظیفه بانک مرکزی کنترل تورم و حفظ ثبات اقتصادی است و اگر نتوانیم تورم را کنترل کنیم فقر را گسترش داده و آن‌هایی که درآمدهای ثابت دارند متضرر می‌شوند و اهداف بانک مرکزی یعنی کمک به اشتغال و تولید محقق نخواهد شد.
وی با بیان اینکه در ایران سیاست‌های ارزی و پولی در اختیار بانک مرکزی است افزود: در شرایط کنونی با تحریم آمریکا مواجه شده ایم، تحریمی که بدترین آن از این نوع در تاریخ جمهوری  اسلامی ایران است، کاری کردند که تمام منافع درآمدی و مهمتر از آن نقل و انتقالات ما را بستند، حتی کشورهای دوست از ترس جرایم دولت آمریکا بر شرکتهایشان که با ما همکاری می‌کردند این فعالیت‌ها را متوقف کردند.

رییس کل بانک مرکزی ادامه داد: در این شرایط که باید تورم را کنترل می‌کردیم، با جهش نرخ ارز مواجه شدیم که باید در راستای کنترل تورم و نقدینگی، این نرخ را نیز کنترل کنیم.

وی گفت: استقلال نسبی بانک مرکزی با هدف اصلی کنترل تورم و نقدینگی باید حفظ شود لذا نباید این راهبرد تحت تاثیر تصمیم‌های دیگر قرار بگیرد و استقلال آن خدشه دار شود.

همتی افزود: آمریکا و متحدین منطقه‌ای آن می‌خواستند ما به ۲۲ بهمن ۹۷ نرسیم، یک سال و نیم پیش حتی تلاش داشتند دلار را به ۴۰ هزار تومان برسانند اما با وجود افزایش‌ قیمت‌های اخیر هم اکنون دلار در کانال ۱۲ هزار تومان قرار گرفته است.

وی ادامه داد: با این حال مردم لطمه خوردند و طبقات پایین جامعه بیشتر تحت فشار قرار گرفتند و تولیدکنندگان نیز متحمل مشکلاتی شدند.

وی گفت: تولیدکنندگان و صادرکنندگان باید در این شرایط خود را با طبقه پایین جامعه مقایسه کنند و فشارهای این طبقه را در نظر بگیرند، صادرکننده در این شرایط خاص به ناچار با پنج  درصد ارزش کمتر از بازار، ارز خود را بفروشد، هرچند حق صادرکننده است که در شرایط عادی سود داشته باشد اما شرایط کنونی عادی نیست.

همتی افزود: من رییس بانک مرکزی ۸۰ میلیون نفر هستم و نمی‌توانم برای برخی ارز را تامین کنم و برای دیگران خیر. باید منافع ۸۰ میلیون نفر را حفظ کرد البته تولیدکنندگان که در کشور مانده و به تولید و صادرات می‌پردازند نشان داده‌اند نگاه ملی به مسایل کشور دارند.

در این جلسه تولیدکنندگان و صادرکنندگان خراسان رضوی به بیان مشکلات خود که بیشتر بر تامین ارز و خریدهای ارزی متمرکز بود پرداختند.  

نظر شما