شناسهٔ خبر: 36955441 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

وعده‌ها و حمایت‌هایی که روی کاغذ ماند

بروکراسی سخت و دست‌اندازهای مختلف از مرحله اخذ مجوز تا دریافت تسهیلات و اجرایی شدن فعالیت‌ها، سبب شده تا برخی از کارآفرینان آنطور که باید نتوانند در مسیر ایجاد اشتغال و تبدیل ایده به عمل موفق باشند.آنها معتقدند تا زمانیکه وعده های مسؤولان محقق نشده و حمایت ها روی کاغذ است نمی‌توان طرح‌ها را به طور کامل به اتمام رساند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از زاهدان، با توجه به آمار بالای بیکاری در سیستان و بلوچستان و از طرفی افزایش جمعیت جوان این استان، انتظار می رود که مسؤولان با سرمایه‌گذاران و کارآفرینان مدارا کرده و فرایند ایجاد کسب و کارشان را تسهیل کنند تا با فعالیت کارگاه‌های تولیدی، کارخانه‌ها و واحدهای مختلف برای جوانان جویای کار اشتغال ایجاد شود.

در گفت‌وگو با برخی از کارآفرینان متوجه شدیم بروکراسی سخت و دست‌اندازهای مختلف از مرحله اخذ مجوز تا دریافت تسهیلات و اجرایی شدن فعالیت‌ها، سبب شده تا برخی از کارآفرینان آنطور که باید نتوانند در مسیر ایجاد اشتغال و تبدیل ایده به عمل موفق باشند.آنها معتقدند تا زمانیکه وعده های مسؤولان محقق نشده و حمایت ها روی کاغذ است نمی‌توان طرح‌ها را به طور کامل به اتمام رساند.

گذر از هفت خان رستم برای دریافت مجوزها

مدیرعامل شرکت دانش بنیان زیست بوم زاهدان در مورد فعالیت های خود به خبرنگار فارس در زاهدان می‌گوید: 3 سال است که شرکت خود را راه‌اندازی کرده است.

محرم ولی زاده با بیان اینکه، 8 نفر در شرکت وی مشغول به کار هستند گفت: 3 سال است که مجوز راه اندازی کارگاه بسته بندی گیاهان دارویی را اخذ کرده است.

مدیرعامل شرکت دانش بنیان زیست بوم زاهدان افزود: برای کسب مجوز به سازمان جهاد کشاورزی استان مراجعه کرده و مجوز اولیه کمتر از یک ماه طول کشیده است، تا حدودی بروکراسی اداری وقت گیر بود، مجوز اولیه کارگاه مربوطه صادر شد اما در اخذ مجوزهای بعدی مراحل بسیار سخت و هفت خان رستم باید سپری میشد.

این کارآفرین می‌گوید: با پایگاه اطلاع رسانی مجوزهای کسب و کار آشنا نیست و  قبل از مراجعه به مراجع صادر کننده مجوز کسب و کار خود آنطور که باید نمی‌دانست چه مدارکی مورد نیاز است و چه مدت زمان طول می‌کشد تا مجوز صادر شود.

وی گفت: در بحث گیاهان دارویی و مجوزهای مربوطه از طریق ارگانهایی مانند جهاد کشاورزی، معاونت غذا و دارو و گاها حسب تولید یا برداشت از عرصه های طبیعی، اداره منابع طبیعی، بنظر می رسد حضور و شرکت کردن متقاضیان در دوره های آشنایی با فرآیند اخذ مجوز میتواند بسیار مفید باشد.

 

اعطای دریافت تسهیلات را به لقایش بخشیدیم

این کارآفرین در زمینه هدف از راه‌اندازی این شرکت دانش بنیان، میگوید: کارگاه بسته بندی گیاهان دارویی در سیستان و بلوچستان وجود ندارد و ما نخستین شرکتی هستیم که اقدام به این کار کردیم، ظرفیت بسیار خوبی در بحث تولید و گسترش گیاهان دارویی وجود دارد و ارزش افزوده آن بسیار زیاد بوده و پیش زمینه ای برای اشتغال زایی دارد.

وی گفت: کشت گیاهان دارویی یکی از زنجیره‌ه از فعالیت ما است که در این زمینه انتظار داشتیم ارگان های مختلف ما را همراهی کنند، جهاد کشاورزی در زمینه سیستم آبیاری تحت فشار قرار شده ما را همراهی کنند و متعهد شده‌اند 80 درصد هزینه کرد را تقبل کنند اما از آنجائیکه اعتبار ندارند ما نمی‌توانیم منتظر تحقق وعده مسؤولان این سازمان باشیم برای همین از خودمان هزینه کردیم.

ولی زاده افزود: یکی از مهمترین مشکلات کارآفرینان دست و پنجه نرم کردن با دست اندازهای دریافت تسهیلات است،  ما در خواست تسهیلات کردیم برای اشتغال و کار آفرینی برای شرکت دانش بنیان که متاسفانه وثیقه های سنگین مطالبه می کنند و مراحل بسیار سختی دارد به طوریکه بعد از دوندگی های 9 ماهه، ما عطای دریافت تسهیلات را به لقایش بخشیدیم. زیرا 23 قلم مدارک خواستند که در واقع محقق نشدنی بود.

مدیرعامل شرکت دانش بنیان زیست بوم زاهدان گفت: در حال حاضر در سطح 20 هکتار اقدامات کشت گیاهان دارویی را انجام می دهیم، برای 8 نفر اشتغال ایجاد کرده ایم و در صورت برطرف شدن مشکلات مالی و حمایت عملی مسؤولان این میزان شغل قابل افزایش است.

 

وعده‌ها و حمایت هایی که روی کاغذ مانده است

وی می‌گوید: ما در بلند مدت طرحی در سامانه کارا ثبت کرده ایم که تا هزار هکتار را در منطقه زرآباد زیر کشت گیاهان دارویی ببریم با اشتغال 2 هزار نفر اما وعده های مسؤولان محقق نشده و با این روند و بروکراسی ما در فاز نخست ماندیم و تا زمانیکه حمایت ها روی کاغذ است و در عمل آنطور که باید نیست و کاغذ بازی ها ملال آور است، به همین فاز نخست اکتفا خواهیم کرد.

ولی زاده گفت: سیستان و بلوچستان متاسفانه تنها استانی هست که مجوزهای مرتبط کارگاه های گیاهان دارویی در استان صادر نمی شود و باید حتما از تهران مجوز صادر شود، لازم است استاندار پیگیری کند که چرا این اقدام در خود استان صورت نمی گیرد و هزینه های رفت و آمد به کار افرین تحمیل می شود در صورتیکه در سایر استانها این بروکراسی وجود ندارد و مجوز در خود آن استان صادر می‌شود.

وی تاکید کرد: آنطور که باید مسؤولان از تولید کنندگان حمایت نمیکنند، برخی فرآیندها و بروکراسی ها به راحتی قابل برطرف شدن است اما همتی برای تسهیل موانع ساده هم نیست.

این کارآفرین گفت: انتظار داریم کمیته های فنی که طرح های اشتغالزایی و کسب و کار رو بررسی می کنند به صورت تخصصی روی برخی مشاغل تصمیم بگیرند و اعضای بررسی کننده خود متخصص باشند و طرح هایی را که قطعا قابلیت عملیاتی و اجرایی دارند را بر اساس اولویت مجوز دهند تا بجای دپو شدن چندین طرح ناکارآمد حداقل یکی دو طرح موثر، اجرایی و روند اجرای آن تسهیل شود.

برای راه اندازی کسب وکار مشکل اصلی نداشتن سرمایه است

جمیله ایرندگانی نیز کارآفرین دیگری است که می‌گوید: شرکت تعاونی دارم و برای فعالیتم مجوز از اداره صنعت ومعدن وفنی وحرفه ای گرفتم.

وی معتقد است: مراحل اخذ مجوز زمان زیادی نبرده و مشکل خاصی برای گرفتن مجوز وجود نداشت و اگر تجهیزات و مدارک آماده باشد برای گرفتن مجوز دیگر مشکلی وجود ندارد.

او ادامه داد: برای راه اندازی کسب وکار مشکل اصلی نداشتن سرمایه است، مشکل اصلی که من در کسب وکارم دارم این است که چون با بیمارستانها کار میکنم برای پرداخت مشکل دارند، نقدینگی ندارند و پرداخت هر سند حداقل ۶ماه طول میکشدو

ایرندگانی می گوید: یک کارکاه کوچک مثل ما که سرمایه انچنانی ندارد چند ماه تعطیل میشود و باز یک ماه کارگاه کار میکند که لازم است پیگیری شود.

 

 

انتهای پیام/3139

نظر شما