شناسهٔ خبر: 36955156 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

درخواست رسمی نخست وزیر سابق ترکیه برای تاسیس حزب

صاحب‌خبر -
به گزارش سرویس بین الملل  خبرگزاری صدا و سیما به نقل از خبرگزاری فرانسه از آنکارا، احمد داوود اوغلو​ نخست وزیر سابق ترکیه و متحد سابق رجب طیب اردوغان، روز پنج شنبه درخواست رسمی خود را برای تاسیس حزبی جهت رقابت با حزب اردوغان ارائه کرد.
یکی از اطرافیان داوود اوغلو گفت: هیئتی از افراد نزدیک به او بعد از ظهر روز پنج شنبه به وزارت کشور ترکیه رفت تا درخواست ثبت این تشکل جدید را ارائه کند که «حزب آینده» نام دارد.
به گفته این منبع، احمد داوود اوغلو روز جمعه در مراسمی در آنکارا حزب جدید خود را معرفی خواهد کرد. داوود اوغلو ۶۰ سال دارد و از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ نخست وزیر و پیش از آن وزیر خارجه اردوغان بود.
وی که پیشتر از اساتید دانشگاه بود، معمار سیاست خارجی قاطع ترکیه در خاورمیانه است و از زمان به قدرت رسیدن اردوغان در سال ۲۰۰۳ یکی از نزدیکترین افراد به او بود. اما رئیس جمهور ترکیه در سال ۲۰۱۶، او را کنار گذاشت. آن‌ها در مورد چندین پرونده اختلاف داشتند به ویژه در مورد بازنگری قانون اساسی به منظور افزایش اختیارات رئیس جمهور که به نظر می‌رسید داوود اوغلو عجله‌ای برای آن نداشت.
داوود اوغلو مدت‌ها سکوت کرد، اما به تدریج سکوت را برای انتقاد از اردوغان شکست. وی سپتامبر گذشته از حزب عدالت و توسعه اردوغان خارج شد. وی تنها فرد نزدیک به اردوغان نیست که از او جدا می‌شود. علی باباجان ,​معاون سابق نخست وزیر و وزیر اقتصاد اردوغان هم در هفته‌های آینده حزب خود را تاسیس می‌کند.
مخالفان اردوغان امیدوارند تاسیس این تشکل‌های ناراضی به تضعیف حزب حاکم عدالت و توسعه منجر شود که در انتخابات ماه مارس شهرداری‌ها به علت مشکلات اقتصادی دچار مشکلات بی سابقه‌ای شد و در آنکارا و استانبول شکست خورد.

نظر شما