شناسهٔ خبر: 36953497 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

دردهای کسب‌وکار| این‌قدر ما را می‌برند و می‌آورند تا خسته شویم!

مدیرعامل یک واحد بزرگ پرورش گاومیش شیری با بیش از یک هزار رأس دام می‌گوید: امروز در سیستم اداری مشکل داریم؛ این‌قدر ما را می‌برند و می‌آورند تا خسته شویم و کار را رها ‌کنیم!

صاحب‌خبر -

خبرگزاری فارس سمنان- گروه اقتصادی: راه‌اندازی هر کسب‌وکاری چه کوچک و چه بزرگ نیازمند الزامات و پیش‌زمینه‌هایی است که شاید یکی از مهم‌ترین آنها، دریافت مجوزهای فعالیت باشد.

هر سرمایه‌گذاری که وارد استان سمنان شود، پیش از آغاز سرمایه‌گذاری و هر کار دیگری نیازمند دریافت مجوزهای لازم برای فعالیت خواهد بود؛ اما به گفته فعالان بخش تولید، صدور این مجوزها به سهولت صورت نمی‌گیرد و باید زمان زیادی صرف شود تا یک طرح یا ایده کارآفرینانه به صدور مجوز ختم شود.

با مشکلاتی در مجوزها روبه‌رو هستیم

حسن بهاریان، مدیرعامل یک واحد بزرگ پرورش گاومیش شیری و تولید فرآورده‌های آن در سمنان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در همین زمینه می‌گوید: مقام معظم رهبری تأکید دارند که مسؤولان به ظرفیت‌های داخلی توجه کنند و هم‌وغم دولت هم نگاه به درون و تولیدات داخلی باشد؛ این امر را تا حدودی شاهدیم اما کافی نیست.

وی تصریح کرد: یکسری ضوابط وجود دارد که می‌شود برای تولیدکنندگان با شرایط خاص، این گیرها را راحت‌تر رفع کرد. ما علاوه بر پرورش گاومیش و تولید فرآورده‌های آن، در بخش‌های دیگر تولید هم کار می‌کنیم.

این کارآفرین اضافه کرد: شرایط دریافت مجوز برای ما سخت است؛ با وجود شرایط اقتصادی موجود اگر بخواهیم تمام ضوابط اخذ پروانه بهره‌برداری را انجام دهیم، شاید برای ما مقدور نباشد و نتوانیم تولید کنیم؛ چون هزینه‌ها بالاست.

مدیرعامل این واحد پرورش گاومیش شیری گفت: چون شرایط مکانی ما خاص و دور از شهر است و حالت شهرک صنعتی دارد، با مشکلاتی هم در مجوزها روبه‌رو هستیم.

شرایط دریافت مجوز برای ما سخت است؛ با وجود شرایط اقتصادی موجود اگر بخواهیم تمام ضوابط اخذ پروانه بهره‌برداری را انجام دهیم، مقدور نیست

بهاریان بیان کرد: در مجموعه خود، حدود یک هزار رأس گاومیش داریم و در این محوطه بزرگ می‌توانیم فعالیت‌های دیگری مثل تولید و پرورش کبک، بوقلمون، ماکیان و ... را داشته باشیم و تولید گوشت و تخم این پرندگان را هم انجام دهیم.

وی تصریح کرد: طبق ضوابط کشوری و نظام مهندسی، احداث این بخش‌ها در قالب ساخت‌وساز مدرن و پیشرفته برای ما ممکن نیست. اگر مسؤولان همکاری و ازلحاظ دامپزشکی با ما همراهی کنند، می‌توانیم به‌ویژه در بحث تولید پرورش غاز و بوقلمون مثل گاومیش در کشور نمونه باشیم.

دو سالی است که در نظام اداری با مشکلاتی مواجه هستیم

مدیرعامل این واحد پرورش گاومیش شیری گفت: دو سالی است که در نظام اداری با مشکلاتی مواجه هستیم؛ کارمندان البته تقصیر ندارند، ضوابطی وجود دارد که با حذف برخی از آنها، می‌توان مسیر را برای تولیدکننده هموارتر ساخت.

بهاریان با بیان اینکه تمام هم‌وغم ما تولید ملی و کمک به کشور است، گفت: همین که خودمان را مدیریت و برای چهار نفر شغل ایجاد کنیم، برای ما مهم است؛ از مسؤولان می‌خواهم روی تولیدات ما نظارت خاص داشته باشند تا بهره‌برداری ما بیشتر شود.

وی تصریح کرد: جهاد کشاورزی بر موقعیت مکانی ما مشرف است و دامپزشکی هم تعامل خوبی دارد؛ اما فرایندهای اداری زمان‌بر است.

مدیرعامل این واحد پرورش گاومیش شیری گفت: از سال ۹۴ وارد این بخش شدیم؛ ما تولید گوشت و شیر گاومیش در استان سمنان را انجام می‌دهیم و تولید شیر گاو و گاو پرواری را هم داریم.

بهاریان بیان کرد: حدود یک هزار رأس گاومیش داریم و روزانه تا ۳۷۰ تن شیر گاومیش تولید و در داخل استان سمنان توزیع می‌کنیم.

ضوابطی وجود دارد که با حذف برخی از آنها، می‌توان مسیر را برای تولیدکننده هموارتر ساخت

وی تصریح کرد: در بحث بازاریابی شیر مشکلی نداریم و بیشتر مشکل در بخش تولید است که باید بیشتر تولید کنیم. جهاد کشاورزی با ما همکاری دارد ولی در بخش‌های زیرمجموعه آن‌ قدری مشکل داریم.

مدیرعامل این واحد پرورش گاومیش شیری گفت:  اگر به ما کمک کنند، تولید را بالا می‌بریم؛ سیستم اداری در سمنان خیلی بسته است. در بخش فروش مشکل نداریم و می‌توانیم با حمایت‌های مسؤولان ذی‌ربط، تولید را هم بالا ببریم.

بهاریان اضافه کرد: بخش عمده تولیدات ما در شهر سمنان به فروش می‌رسد؛ ولی بخشی هم به بازار تهران عرضه می‌شود.

وی افزود: در بحث گوشت، تهران و برخی استان‌های شمالی محورهای فروش ما هستند. پرورش گاومیش به شکل مادر را هم در دستور کار داریم.

قوانین کلی وضع‌شده مشکل‌ساز شده است

مدیرعامل این واحد پرورش گاومیش شیری گفت: امروز در بحث خوراک دام مشکل داریم و قیمت‌ها سیر صعودی دارد. دوست داریم با کاهش هزینه‌ها، قیمت تولید ما هم کاهش پیدا کند و از ایده‌های اصلی ماست که بتوانیم شرایطی ایجاد شود که مردم راحت‌تر خرید کنند.

بهاریان اضافه کرد: با وجود سیر صعودی قیمت‌ها، خیلی قیمت را بالا نبردیم؛ ولی در تهیه نهاده‌های دامی مانند جو، ذرت و امثال آن مشکل و شرایط سختی داریم.

وی تصریح کرد: شرکت ما در منطقه‌ای قرار دارد که از شهر دور است و مکان استقرار آن برای مردم مشکلی در بحث زیست‌محیطی ایجاد نمی‌کند. علاقه‌مندیم تا انواع تولیدات را داشته باشیم؛ اما مقداری شرایط را برای ما سخت کرده‌اند.

مدیرعامل این واحد پرورش گاومیش شیری گفت: در بحث سیستم اداری مشکل داریم؛ این‌قدر ما را می‌برند و می‌آورند که خسته می‌شویم و کار را رها ‌کنیم!

علاقه‌مندیم تا انواع تولیدات را داشته باشیم؛ اما مقداری شرایط را برای ما سخت کرده‌اند. یک سری قوانین دست و پاگیر وجود دارد که نمی‌گذارد سهولت در تولید وجود داشته باشد

بهاریان بیان کرد: اداره کل دامپزشکی به‌طور مستقیم با ما در ارتباط است و کار می‌کند. یک سری موانع‌ها را هم از جلوی ما برمی‌دارد؛ چون می‌داند ما سالم کار می‌کنیم و تولید ما مشکلی ندارد.

وی تصریح کرد: آنها همکاری می‌کند، ولی درنهایت یک سری قوانین دست و پاگیر وجود دارد که نمی‌گذارد سهولت در تولید وجود داشته باشد.

مدیرعامل این واحد پرورش گاومیش شیری گفت: درمجموع موانع زیاد است؛ اگر با این شرایط اقتصادی کار می‌کنیم، سازمان‌ها هم باید همراه ما باشند و موانع ما را برطرف کنند تا راحت بتوانیم کار کنیم.

بهاریان گفت: چون سرمایه، مکان، استعداد و شرایطی وجود دارد که می‌توان با سلامت کار کرد؛ اما قوانین کلی وضع‌شده مشکل‌ساز شده است و می‌گویم این وضع ما را مدنظر قرار دهید.

انتهای پیام/۷۵۰۳۵/م/

نظر شما