شناسهٔ خبر: 36953462 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: العالم | لینک خبر

تحریم کالاهای ایرانی در عراق؛ واقعیت چیست؟

رایزن بازرگانی سفارت جمهوری اسلامی ایران درعراق درباره ممنوعیت واردات 17 قلم محصول کشاورزی توسط دولت عراق توضیح داد.

صاحب‌خبر -

العالم - عراق

در پی انتشار خبر ممنوعیت صادرات ۱۷ محصول کشاورزی ایران به عراق رایزن بازرگانی سفارت جمهوری اسلامی ایران درعراق خطاب به فعالان اقتصادی اعلام کرد:

کشت فراسرزمینی و بهسازی زراعی اولویت ملی عراق است.

این طرح در سه مرحله برنامه ریزی شده و در گام اول افزایش تولیدات داخلی و رشد کمی محصولات مورد نظر قرارگرفته است براین اساس به تدریج برای اقلامی که سطح زیر کشت آنها افزایش میابد محدودیت ایجاد می شود.

ممنوعیت ۱۷ محصول در طی یکسال و نیم گذشته انجام شده و حسب وضع تولید این ممنوعیت تمدید شده است و این اعلام اخیر تمدید مجدد ممنوعیت قبلی است. این تمدید ممنوعیت در راستای برنامه های جاری وزارت کشاورزی عراق است و برای اعمال آن جهت محصولات کلیه کشورها ابلاغ شده لذا به هیچ وجه تصمیم خاصی برای صرفا ممنوعیت محصولات کشاورزی ایرانی نیست.

در تجارت امروز -تولید با نگاه به بازار برنامه ریزی می‌کند لذا اتخاذ تصمیمات راهبردی برای ارتقاء توان صادراتی در حوزه کشاورزی از جمله احیای عملیاتی قانون کشت سرزمینی-ورود به کشت های جایگزین -تولید ارقام جدید محصول که دانش آن در ایران وجود دارد ضرورتی اجتناب ناپذیر برای توسعه بازارها در این بخش است.

در حال حاضر بیش از یک میلیون هکتار زمین در قالب سرمایه گذاری مشترک برای بهره وری ملی و بکارگیری نیروی کار در عراق قابل واگذاری است لذا حرکت به سمت اصلاح فرآیند تولید موجب تحول و ارزآوری قابل ملاحظه برای کشور خواهد بود.

اجرای سایر گام ها در بازار عراق طی سالهای آتی برای کیفی سازی تولیدات و استفاده از مکانیزاسیون کشاورزی مورد نظر است که باتوجه به ظرفیت ممتاز ایران به لحاظ تکنیک های کاشت-داشت و برداشت میتواند زمینه خوبی برای تعریف همکاریهای دوکشور باشد.

در دیدار اخیری که با مقامات عراقی در حوزه کشاورزی داشتیم از همکاریهای زراعی و حضور شرکتهای حرفه ای ایرانی برای فعال سازی ظرفیت تولیدات کشاورزی استقبال کردند

نظر شما