شناسهٔ خبر: 36953370 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت آموزش و پرورش | لینک خبر

وزیر آموزش و پرورش در بیست و هشتمین اجلاس سراسری نماز در گلستان؛

جریان تربیت در مدرسه با نماز احیا می شود

وزیرآموزش و پرورش در بیست و هشتمین اجلاس سراسری نماز در گلستان اظهار کرد: مدرسه عرصه‌ای است که جریان تربیت را شکل می‌دهد و شکل‌گیری آن با نماز احیاء می‌ شود .

صاحب‌خبر -

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، محسن حاجی میرزایی صبح امروز در  بیست و هشتمین اجلاس سراسری نماز با عنوان نماز و مدرسه که با حضور رییس قوه قضاییه و مقامات کشوری و استانی برگزار شد، اظهار کرد: پیوند نماز و نظام آموزش و پرورش ناگسستنی است، همیشه آموزش و پرورش برای ادای دین خود به ساحت نماز تلاش کرده و هر ساله بر فراوانی این تلاش‌ها افزوده است.

وی افزود: از انتخاب هوشمندانه شعار « نماز و مدرسه» تشکر می‌کنم، مدرسه کانون یادگیری است، آینده کشور در مدرسه رقم می‌ خورد و بیش از هر نهاد دیگری تربیت و آینده انسان در مدرسه رقم می‌ خورد و بیش از هر نهاد دیگری در تربیت نسل دخالت دارد.

وزیرآموزش و پرورش با بیان اینکه مدرسه نقش عمیق ‌تر و گسترده ‌تر در تعلیم و تربیت بر عهده دارد و در مدرسه شخصیت بچه‌ها شکل می ‌گیرد و دانش آموزان می ‌آموزند چطور با خدا و خلقت در مدرسه ارتباط بگیرند، اظهار کرد: سهم مدرسه در امر نماز در حوزه دانش آموزی از مسجد که خانه خدا است بیشتر است زیرا مدرسه بر شکوه مسجد می‌افزاید و یاران مسجد را افزایش می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه خانه، مدرسه اول و مدرسه، خانه دوم دانش آموزان است اما مدرسه نقش عمیق‌تر و گسترده‌تری در تعلیم و تربیت برعهده دارد، زیرا در مدرسه هویت شکل می‌گیرد، گفت: آموزش و پرورش به شکل هدفمندی با سمع، بصر و ادراک دانش‌آموزان پیوند برقرار می‌کند و در سند تحول بنیادین نظام تعلیم و تربیت، مهم‌ترین کارکرد، تربیت ذکر شده و مدرسه عرصه‌ای است که جریان تربیت را شکل می‌دهد و شکل‌گیری آن با نماز احیاء می‌ شود.

عضو کابینه دولت دوازدهم با اشاره به اینکه اگر می‌خواهید آینده یک جامعه را ببینیم باید به مدارس آن مراجعه کنیم، بیان کرد: آموزش و پرورش تمام ابزار را برای تربیت نسل جوان به کار میگیرد و تلاش داریم بتوانیم روح پرستش و نیایش را در دانش آموزان تقویت کنیم.

حاجی میرزایی با اشاره به برگزاری مسابقات نماز، اذان و قرآن در حوزه دانش آموزی در آموزش و پرورش گفت: آموزش و پرورش سال‌های بسیاری با تمرکز بر آموزش عرصه بزرگی را وا نهاده است و باید این تمرکز را به سمت تربیت ببریم.

وی با بیان اینکه زنگ نماز را در برنامه رسمی مدارس اضافه کرده ایم، خاطرنشان کرد: در ۸۵ درصد مدارس کشور نماز جماعت برگزار می شود، بیش از ۷۰ هزار نماز جماعت در مدارس برگزار می‌شود و ۴۵۰ نفر از ائمه جمعه سراسر کشور در فعالیت‌های آموزش شرکت کردند.

حاجی‌میرزایی از انتشار ۱۸ عنوان کتاب شامل، احکام ویژه دانش آموزان و کتاب راهبردی نور ولایت برای ترویج نماز خبر داد و گفت:  بیش از پنج هزار نفر از مدیران و معلمان تحت عنوان مدیران برنامه‌های یاوران نماز تحت آموزش قرار گرفته اند.

وی با این توضیح که دوره آموزش طرح کلید بهشت برای همه آموزش یاران نهضت سوادآموزی انجام شده است، یادآور شد: ساحت عبادی را برای همه پایه‌ها و کتب درسی در نظر گرفته ایم.

حاجی میرزایی با بیان اینکه اینکه فعالیت های گسترده در آموزش و پرورش در دستور کار قرار گرفته است و باید تربیت را در ساحت عبادی، اقتصادی و علمی تفکیک کنیم، گفت: برای پایه اول تا دوازدهم ساحتی برای نماز در نظر گرفته شده است و از سوی رئیس جمهور این مهم ابلاغ شده است.

وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: بیش از 5 هزار نفر از مدیران، معاونان و معلمان مدارس تحت عنوان یاوران نماز تحت آموزش قرار گرفتند.

شایان ذکر است، تعداد آثار ارسالی به ستاد برگزاری بیست و هشتمین اجلاسیه نماز، 15472 اثر از سراسر کشور بوده که 11900 اثر مربوط به استان گلستان بوده است.

 

نظر شما