شناسهٔ خبر: 36950140 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی عنوان کرد؛

چالش های ۵۵۰۰ آزمایشگاه پزشکی/وجود کیت های قاچاق

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به معضل گرانی کیت ها، وجود کیت های نامرغوب و قاچاق کیت های آزمایشگاهی، تلاش برای دستیابی به دانش فنی این تجهیزات را همسو با اقتصاد مقاومتی دانست.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، علی رضا زالی، روز پنج شنبه در کنگره آزمایشگاه و بالین که در محل دانشکده پزشکی برگزار شد، گفت: علم آزمایشگاهی در سالهای گذشته به عنوان علم انتزاعی شناخته و کمتر به آن توجه می شد، اما اکنون باید در راستای شناخت این دانش و اهمیت آن، به سمت یکپارچگی پیش برویم.

به گفته وی، اولین پیام مشخص و فرهنگی این کنگره تحقق مفهوم کار تیمی بین گروه های مختلف است و شرکت کنندگان با به اشتراک گذاشتن دستاوردهای مهم، همگرایی بین بخشی را تجربه می کنند.

زالی با اشاره به اهمیت نهادینه سازی این مفهوم میان کنگره های مختلف، افزود: پس از آسیب شناسی های متعدد در حوزه ارتباط بین علوم آزمایشگاهی و بالین، به فکر ایجاد یک پل ارتباطی میان این دو حوزه افتادیم تا مرزهای مابین آنها شکسته شود، چراکه در شرایط فعلی با توجه به شیوع بیماری های غیرواگیر و بیماری های نوپدید و بازپدید و افزایش نیاز مردم به حوزه خدمت رسانی بیش از پیش نیازمند به کارگیری خدمات آزمایشگاهی در حوزه بهداشت و درمان هستیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، از سرانه پایین مراجعه ایرانیان به آزمایشگاه نسبت به استاندارد جهانی  خبر داد و عنوان کرد: در کشور ما برخلاف ایجاد مفهوم زیرساختی مطلوب برای فرآیند خودمراقبتی،  فرهنگ خود درمانی بسیار رواج دارد. یکی از دلایل بروز این فرهنگ متفاوت، وضعیت اقتصادی مردم است. به طور کلی فرهنگ استفاده از پزشک بالینی دستخوش مشکلاتی شده که در نتیجه آن بار مراجعه مردم به پزشک و پاراکلینیک ها کاهش یافته است.

به گفته زالی، ۳۶ درصد ایرانیان در کشور از فرهنگ خود درمانی تبعیت می کنند که ۶۳ درصد این آمار را سالمندان تشکیل می دهند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، افزود: برزیل و چین نیز جزو کشورهایی با آمار خود مراقبت بالا هستند که البته این آمار در چین به ۳۰ درصد می رسد.

وی با بیان اینکه متاسفانه تاکنون از ظرفیت بالای آزمایشگاه بالینی استفاده نشده است، گفت: در حال حاضر پروتکل مدونی مبتنی بر شواهد علمی برای استفاده از این ظرفیت وجود ندارد و توجه کافی به حوزه آزمایشگاهی و غربالگری صورت نگرفته است.

زالی عنوان کرد: یکی از گروه هایی که به سمت افزایش کیفیت حرکت کرده، گروه علوم آزمایشگاهی بوده است و ما در این گروه از خدمات شاهد استفاده بهینه از علم IT هستیم. همچنین تکنولوژی روز به روز در حال پیشرفت است و این موضوع در خدمات پیش تحلیلی، تحلیلی و پسا تحلیلی باید مورد توجه قرار گیرد.

رئیس  دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با اشاره به مشکلات اقتصادی موجود در حوزه آزمایشگاهی، از فعالیت ۵ هزار و ۵۰۰ آزمایشگاه در کشور خبر داد و گفت: ۴۸۶ آزمایشگاه تحت نظارت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی است. به علت اتکا به تجهیزات و کیت های وارداتی، مشکلات مالی در این حوزه بسیار بوده و نوسانات ارزی بخش خصوصی ر ا با چالش روبه رو کرده است.

وی ادامه داد: گرانی کیت ها، وجود کیت های نامرغوب و قاچاق کیت ها از مسائلی است که وزارت بهداشت قاطع به آن ورود کرده است اما کماکان همکاران با این مشکل دست و پنجه نرم می کنند. از طرفی تلاش برای دست یابی به دانش فنی این متریال ها، همسو با اقتصاد مقاومتی بوده و نیازمند توجه است.

زالی در پایان کیفیت خدمات آزمایشگاهی را وابسته به متعهد بودن سازمان های بیمه گر دانست و گفت: در این حوزه شاهد اتفاقات تلخی هستیم که امیدواریم هرچه زودتر نهادهای بیمه ای، آزمایشگاه ها را از این وضعیت نجات دهند.

نظر شما