شناسهٔ خبر: 36949987 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: رسا | لینک خبر

عضو انجمن تعلیم و تربیت اسلامی:

اصلی ترین بحث در مسئله طلاق روابط بین والدین است

تاجیک با اشاره به اینکه تقید و تعقد زوجین تاثیر بسیاری بر روی فرزندان دارد، گفت: اصلی ترین بحث در مسئله طلاق روابط بین والدین است.

صاحب‌خبر -

دکتر زهرا تاجیک، عضو انجمن تعلیم و تربیت اسلامی حوزه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا به نقش خانواده در کاهش طلاق اشاره کرد و گفت: یکی از مسائل مهم در بحث طلاق، پایه و بنیاد روابط زناشویی برای هر انسانی است که این مسئله به روابطی که بین پدر و مادر برقرار است مربوط می شود.

وی ادامه داد: هر دختری زن و همسر بودن را از مادر خود و هر پسری هم همسر و پدر بودن را از پدر خود یاد می گیرد.

این استاد حوزه علمیه خواهران افزود: بیشترین مشکلاتی که باید در مسئله طلاق ریشه‌یابی شود در روابط پدر و مادر است به همین دلیل خانواده بیشترین تاثیر را در کاهش و یا افزایش طلاق در جامعه دارد.

وی عنوان داشت: پایه و بنیاد روابط و تعاملاتی که بین زن و شوهر به وجود می آید از سازگاری، عدم سازگاری، کج خلقی، بدخلقی و کلیه ارتباطات انسانی که بین زن و مردم برقرار است، همه در درجه اول به ارتباطات بین پدر و مادر بر می گردد.

عضو هیئت علمی جامعه الزهرا (س) اضافه کرد: اگر این ارتباطات و روابط صحیح و درست باشد، قطعا تفکر و نگرشی در جوان ایجاد می‌کند که آن را در زندگی خود اجرا خواهد کرد ولی اگر این تفکر و نگرش بصورت منفی باشد به همان شکل منفی به زندگی خود منتقل می کند.

وی ادامه داد: متاسفانه امروز به دلیل وضعیت اجتماعی که وجود دارد و آن تقید و تعقدی که زن نسبت به مرد و مرد نسبت به زن ندارد، بازتاب آن مستقیم روی فرزندان تاثیر می گذارد.

تاجیک تصریح کرد: هرچه نسل‌های جلوتر می رود به دلیل عوارض فرهنگی و اشکلاتی که وجود دارد، این نوع مشکلات بیشتر و بدتر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه فضای مجازی می‌تواند یکی از این دلایل باشد، گفت: متاسفانه یکی از ابزارهایی که بسیار برای جوانان مطرح است و اوقات خود را با آن پر می کنند، فضای مجازی است.

این استاد حوزه  علمیه عنوان کرد: اگر اصالت‌های خانوادگی ما درست باشد حتی فرزندان ما می‌توانند بر روی مسائل منفی غلبه داشته باشند یعنی فضای مجازی نمیتواند این مقدار روی آنها تاثیر گذار باشد.

وی افزود: فردی که مربی کودک است و ارتباط بیشتری از لحاظ روحی و جسمی با فرزند دارد، بیشترین تاثیر را بر او خواهد گذاشت.

تاجیک با اشاره به روایت «السعيد سعيد في بطن امّه و الشقي شقي في بطن امّه»، اظهار داشت: پس همه آن چرا که انسان به عنوان یک انسان در خود جمع می کند پایه و بنیاد آن را مادر از دوران بسته شدن نطفه، دوران جنینی و دوران شیردهی قرار می دهد.

وی با اشاره به اینکه بخشی از صفات فرزندان مربوط به پدر است، بیان داشت: بیشتر صفات فرزندان برگرفته از مادر و عملکرد او در دوران جنینی و شیردهی است.

عضو هیئت علمی جامعه الزهرا(س) اضافه کرد: نقش مادر در تربیت فرزندان بسیار موثر و تاثیرگذار است؛ پایه و بنیاد تربیت فرزندان در وجود مادر است .

وی در پایان خاطرنشان کرد: در روابط عاطفی که بین مادر و فرزند وجود دارد باز این ارتباط برقرار است و ارتباط مادر و فرزند همیشکی است. /882/ 301/

نظر شما