شناسهٔ خبر: 36949951 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

«محمد مختار الخطیب»:

سربازان ما در جنگی می‌جنگند که نه سرِ پیازیم نه ته پیاز!

یک عضو حزب کمونیست سودان با انتقاد از مشارکت کشورش در جنگ یمن از اینکه سودان میزبان بزرگ‌ترین مرکز سازمان جاسوسی آمریکا در قاره آفریقاست، گله کرد.

صاحب‌خبر -
به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری دانشجو، «محمد مختار الخطیب» دبیر کل حزب کمونیست سودان، اعلام کرد که کشورش میزبان بزرگ‌ترین مرکز سازمان سیا (CIA) در قاره آفریقاست.

الخطیب در گفتگو با روزنامه «الاخبار» لبنان در پاسخ به سوالی درباره «ادامه فشار برخی کشور‌ها بر سودان» گفت: سودان منابع طبیعی بسیاری دارد. موقعیت ژئوسیاسی خاص به خود را دارد. با هفت کشور همسایه و مشرف بر دریای سرخ به عنوان مرکز تجاری جهانی است. رژیم سابق چندین محور مقابل خود باز کرد.

این سیاستمدار سودانی توضیح داد: یک محور این است که سربازان ما در یمن در جنگی می‌جنگند که نه سر پیازیم نه ته پیاز. نیرو‌های ما در قالب نیرو‌های آفریکام و تحت فرمان وزیر دفاع آمریکا برای حفظ منافع آمریکا در آفریقا می‌جنگند. کشور ما میزبان بزرگ‌ترین مرکز سازمان سیا در قاره [افریقا]است. از اینجاست که حمله به انتفاضه مردم شروع شد تا آن را طبق منافع خودشان منحرف کنند... ما دوست نداریم خاک و آسمان کشورمان مبدأ سلطه بر دیگران یا آزار ملت‌های پیرامون ما باشد.

او در پاسخ به سوالی دیگر درباره محاکمه «عمر البشیر» رئیس جمهور سابق این کشور نیز گفت، «او مرتکب جنایاتی مثل نسل‌کشی و جنایت ضدبشری و جنایات جنگی شده است. او اعتراف کرده که ده هزار نفر را در دارفور کشته و دنیا از سیصد هزار نفر سخن می‌گوید. وقتی عبدالله حمدوک نخست‌وزیر [دوره انتقالی]به دارفور رفت، خواسته اول آنان، تسلیم البشیر و دیگران به دادگاه جنایی [لاهه]بود».

سودان از ۱۹ دسامبر سال گذشته (۲۰۱۸) شاهد تظاهرات‌هایی در خارطوم و تعدادی از ایالت‌های این کشور در اعتراض به گرانی و اوضاع بد معیشتی بود که سرانجام در یازدهم آوریل ۲۰۱۹ به برکناری عمر البشیر و روی کار آمدن دولت انتقالی فعلی شد که مورد حمایت عربستان سعودی و امارات است.

دولت انتقالی سودان شمالی ۲۱ آگوست (۲۰۱۹) به نخست‌وزیری عبدالله حمدوک کار خود را آغاز کرده و قرار است ۳۹ ماه در قدرت باشد و این دوره با انتخابات سراسری، قدرت میان ارتش و ائتلاف «قوی اعلان الحریهة و التغییر» که اعتراضات مردمی را هدایت کرد، تقسیم شود.

نظر شما