شناسهٔ خبر: 36949780 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

قانون تبعیض‌آمیز علیه مسلمانان؛

هند ارتش را به سرکوب معترضان فرستاد

مریم خرمایی

پارلمان هند روز گذشته قانون جنجالی اعطای تابعیت به اقلیت‌های غیرمسلمان را تصویب کرد و امروز برای سرکوب اعتراض به این تصمیم تبعیض‌آمیز دست به دامن ارتش شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، هند هزاران نیروی نظامی را در راستای سرکوب اعتراضات به قانون تبعیض‌آمیزی که روز گذشته علیه مسلمانان تصویب شد، به ایالت «آسام» در شمال شرق کشور اعزام کرد.

این لایحه به اقلیت‌های مذهبی کشورهای همسایه شامل بنگلادش، پاکستان و افغانستان اجازه برخورداری از تابعیت هند را می‌دهد.

این در حالی است که مسلمانان در برخی مناطق هند برای حفظ تابعیت خود باید شواهدی از تابعیت هندی پدربزرگشان، ‌از جمله سند ملکی، ارائه دهند.

در ایالت آسام از مدت‌ها پیش مناقشه بر سر عدم توان دولت به مهار سیل مهاجرت غیرقانونی از بنگلادش وجود داشته حال آنکه با تصویب این قانون جنجالی، نه تنها سیل مهاجرت تشدید می‌شود بلکه با استثنا قائل شدن برای مسلمانان، اصل سکولار بودن قانون اساسی هند زیر سوال می‌رود.

شدت اعتراضات به حدی است که هند ترجیح داده فعلاً مسئله کشمیر را نادیده بگیرد و شماری از نظامیان خود را از آنجا به آسام منتقل کرده است.

یکی از موضوعاتی که اوضاع آسام را پیچیده می‌کند این است که «نارندرا مودی» نخست‌وزیر هند در راستای تمرکززدایی از دهلی نو، تا چند روز دیگر در آنجا میزبان «آبه شینزو» همتای ژاپنی خواهد بود.  

هند ۱۷۰ میلیون مسلمان دارد و قانون جدید ناقض حقوق آنها خواهد بود.

این لایحه نخستین بار در ۲۰۱۶ ارائه شد و در راستای وعده انتخابات پارلمانی حزب جناح راستی حاکم بهاراتیا جاناتای مودی در ۲۰۱۴ بود، اما پس از بروز مخالفت‌هایی از دستور کار خارج شده بود. در عین حال با تاکید و پیگیری حزب حاکم، تصویب این لایحه بار دیگر در دستور کار قرار گرفت.

نظر شما