شناسهٔ خبر: 36949090 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

سئوال عضو کمیسیون اقتصادی مجلس از رئیس جمهور؛ چرا شورای عالی صادرات‌ تشکیل نمی‌شود؟

گروه استان‌ها ـ نماینده کرمان و راور در مجلس با بیان اینکه تراز تجاری امروز کشور قابل قبول نیست گفت: سئوال ما از رئیس جمهور این است که چرا شورای عالی صادرات در کشور تشکیل نمی‌شود؟

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمان، محمدرضا پورابراهیمی صبح امروز در همایش تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان کرمان که با حضور حسین مدرس‌خیابانی قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی برگزار شد، اظهار داشت: وزارت صمت، بخش بازرگانی خارجی و رایزنان بازرگانی ما ماموریت مهمی در خارج از کشور دارند.

وی با بیان اینکه یکی از چالش‌های اصلی ما در خارج از کشور در حوزه صادرات این است که شیوه صادرات ما سنتی است و صادرکنندگان ما مستقل و تکی عمل می‌کنند گفت: صادرکنندگان ما نباید در خارج از کشور رقابت ناسالم داشته باشند.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه باید با یک برند صادرات انجام داد و امروز خرمای ما با چند برند صادر می‌شود که مشکلاتی را ایجاد کرده است، افزود: صادرات ما به 10 کشور انجام می‌شود که باید با برنامه دقیق و منسجم عمل کنیم.

وی با بیان اینکه صادرت به صورت تک به تک یک آسیب بزرگ است و صادرات ما تقویت نمی‌شود مگر آنکه آسیب‌شناسی دقیقی انجام شود گفت: کاهش ارزش پول ملی خودش یک ظرفیت برای صادرات است و کشورهایی مانند چین از این ظرفیت استفاده کردند.

پورابراهیمی با عنوان اینکه اخیرا عراق 17 کالای ما را ممنوعیت واردات کرده که باید جلسه گذاشت و دلیل این محدودیت را بررسی کرد افزود: عدم ثبات در سیاست‌های اقتصادی کشور نیز به صادرات ضربه می‌زند و 27 دستورالعمل ارزی فقط در سال 97 صادر شده که قابل قبول نیست.

وی با بیان اینکه همه مشکلات را نباید به آمریکایی‌ها ربط بدهیم گفت: اگر چه آمریکا در برجام خیانت کرد اما چرا در داخل کشور تحریم‌ها را بر نمی‌دارید؟

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه اتاق بازرگانی کرمان اتاق فعالی است و اولین جلسه پیگیری موافقتنامه اوراسیا در کمیسیون اقتصادی با پیگیری اتاق بازرگانی کرمان تشکیل شده است افزود: ظرفیت تولید در استان کرمان فوق‌العاده است و اگر ما روزی خاک معادن صادر می‌کردیم امروز حرف از صادرات فولاد است.

وی با بیان اینکه تراز تجاری که امروز مطرح می‌شود اصلا قابل قبول نیست و باید اصلاح شود گفت: چرا شورای عالی صادرات در کشور تشکیل نمی‌شود و به وظیفه خود عمل نمی‌کند؟

پورابراهیمی با اشاره به اینکه مسئولیت شورای عالی صادرات به عهده رئیس جمهور است بیان کرد: این مسئله مطالبه ما و سئوال ما از رئیس جمهور است که چرا جلسات شورای عالی صادرات کشور تشکیل نمی‌شود؟

در این جلسه احمد انارکی‌محمدی نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه افزایش تورم در کالاها دیده می‌شود که رقم بودجه بالا رفته است اظهار داشت: قیمت کالاها افزایش پیدا کرده که گرانی کالاها در افزایش ارزش افزوده آمده است.

وی با اشاره به اینکه اراده بر این است که از نفت فاصله بگیریم اما باید زیرساخت آن را فراهم کرد و دستگاه‌ها در این زمنیه همکاری کنند گفت: سنتی عمل کردن در تولید و صادرات از مشکلات کشور است.

نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امروز در دنیا هر که بهتر و باکیفیت‌تر و با استفاده از تکنولوژی روز صادرات کند از آن استقبال می‌شود افزود: برگرداندن ارز مشکل اصلی صادرکنندگان است.

وی با اشاره به اینکه در بازاریابی نیز همین مشکلات را داریم بیان کرد: به‌سختی یک بازار پیدا می‌شود و یکدفعه اعلام می‌کنند مثلا صادرات گوجه ممنوع است و تمام زحمات از دست می‌رود.

انتهای پیام/511/ش

نظر شما