شناسهٔ خبر: 36948540 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

آل اسحاق در گفت‌وگو با ایلنا:

افزایش ۱۵ درصدی حقوق بازنشستگان از نکات مثبت بودجه است/ نگران فشار بیشتر بر بخش‌های شفاف تولید هستیم

آل اسحاق گفت: با وجود برخی ادعاها مبنی بر اینکه آهنگ رشد اقتصادی کشور مثبت خواهد بود اما آنچه در عمل مشاهده می‌شود، بگونه‌ای است که تحقق درآمدهای مالیاتی پیش بینی شده را دشوار می‌کند مگر اینکه فرار مالیاتی کاهش یابد. اما نگرانی اصلی در این شرایط این است که فشار جدی به بخش‌های شفاف و روشن فعالیت‌های اقتصادی مانند تولید پیش آید.

صاحب‌خبر -

یحیی آل اسحاق در گفت‌وگو با ایلنا در مورد کلیات بودجه سال ۹۹، گفت: به نظر می‌رسد از لحاظ هزینه‌ای با افزایش نسبت به سال گذشته همراه باشیم و از سویی درآمدهای وابسته به نفت را کاهش خواهد یافت که این موضوع در کنار افزایش ۱۵ درصدی حقوق بازنشستگان و نیز همسان سازی حقوق از نکات مثبت بودجه است.

وی ادامه داد: علیرغم نکات مثبت، پیش‌بینی فروش یک میلیون بشکه‌ای نفت، حصول درآمدهای مالیاتی و فروش حجیم عظیمی از اوراق در کنار تعهدات پیشین و بسیاری از موارد دیگر باعث شده تا اینگونه به نظر برسد که درآمدها و هزینه‌ها همخوانی نداشته باشد و در آینده مشکل آفرین باشد.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: با وجود برخی ادعاها مبنی بر اینکه آهنگ رشد اقتصادی کشور مثبت خواهد بود اما آنچه در عمل مشاهده می‌شود، بگونه‌ای است که تحقق درآمدهای مالیاتی پیش بینی شده را دشوار می‌کند مگر اینکه فرار مالیاتی کاهش یابد. اما نگرانی اصلی در این شرایط این است که فشار جدی به بخش های شفاف و روشن فعالیت‌های اقتصادی مانند تولید پیش آید.

وزیر پیشین بازرگانی کشور در مورد اعلام نرخ ۸۵۰۰ تومانی برای واردات گفت: این موضوع هم جای تامل دارد. بنده امیداروم نرخ دلار به ۸۵۰۰ تومان بازگردد که در شرایط عادی نباید بیشتر ۷ یا ۸ هزار تومان باشد و از نظر تئوری هم منطقی است اما آنچه مشاهده می‌شود با واقعیت فاصله وجود دارد. اینکه دولت بتواند دلار ۴۲۰۰ و ۸۵۰۰ تومانی را به دست مردم برساند موضوع خوبی است، منتها به توان اجرایی دولت نیز بستگی دارد.

رییس اتاق مشترک ایران و عراق در مورد مورد تاثیر اعتراضات اخیر عراق بر روابط اقتصادی دو کشور گفت:  از نظر مبادله کالا فعلا تاثیری نداشته است اما اگر ادامه داشته باشد ممکن است مشکل زا باشد. البته این موضوع در بعد گردشگری مسئله ایجاد کرده است.

نظر شما