شناسهٔ خبر: 36948329 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

شبستان گزارش می دهد؛

زندگی زیرسقف‌های کاهگلی/ وضعیت برخی خانه‌های روستایی بحرانی است

بهسازی و اجرای عملیات مقاوم سازی واحدهای روستایی غیرمقاوم از اقدامات مهمی است که انتظار می رود در مرکز توجه واقع شوند چرکه این واحدها در اثر بروز هر حادثه ای به راحتی تخریب می شود و خسارت های زیادی به بار می آورد.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری شبستان_ خراسان شمالی؛ خانه های خشتی و گلی، خانه هایی کوچک که بر پشت بامش پلاستیکی پهن شده و چند آجر و تیکه های چوب نیز برای حفاظت از آن گذاشته شده که مبادا باد ببرد. اما بارش باران رگباری که شروع شود و گاها باد و یا تُند بادهایی که می وزد چند آجر و چوب را نیز حرکت می دهد، پشت بام خانه عاری از حفاظتی برای جلوگیری از نفوذ آب به داخل می شود، آب، نم نم به داخل خانه ورود می کند، پیر زن چند ظرف را برای اینکه فرشش خیس نشود زیرقطره های آب می گذارد و شب را با آهنگ قطره قطره آب داخل کاسه مسی سپری می کنند. خانه ای دیگر نیز همچون این خانه است، ستونی فرسوده  که حتی موریانه زده سقف را نگه داشته و لرزه ای پس لرزه ای، خانه کوچک را ویران می کند.

 

در روستاهای خراسان شمالی چنین خانه هایی زیاد به چشم می خورد که صاحبان آنان با کوچکترین بارش باران و برف و بارش رگباری و آبگرفتگی و جاری شدن سیل و یا زلزله ای دلهره پیدا می کند، نکند بارش باران که نعمت الهی است کمی طولانی شود چرا که خانه های گِلی تحمل نفوذ آب زیاد را ندارد.

 

در فصل بهار نیز پشت بام ها سبز می شوند و شقایق ها قرمز، ظاهر زیبای روییدن گل ها بر پشت بام نشان از کاهگلی بودن واحدهای مسکونی روستایی است. در سال های اخیر در استان خراسان شمالی بعد از دو زلزله بزرگ در سال های ۷۵ و ۹۶ و همچنین جاری شدن سیل در بهار امسال باعث شد تا اداره کل بنیاد مسکن خراسان شمالی به فکر نوسازی و مقاوم سازی مسکن روستایی باشد  اما هنوز هم در این استان چنین خانه های فرسوده و کهنه هستند که نیاز به حمایت دولت دارند.

 

در برخی از روستاهای این استان نیز که طرح هادی اجرا شده، رنگ و بوی خوبی گرفته و بیشتر خانه ها مقاوم و نو هستند و حتی جایگاه های دام نیز نوسازی شده است.

 

در بیشتر روستاهای این استان هم جایگاه های دام قشر دامدار و کشاورز چنان فرسوده است که کوچکترین بارش باران و زلزله به آنان خسارت های زیادی وارد کرده که در سال های اخیر چنین حوادث در استان خراسان شمالی زیاد به چشم می خورد و بعضا این قشر به علت بیمه نبودن نیز نتوانستند غرامت دریافت کنند یا در روند طولانی دستگاه های اجرایی سرگردان ماندند و بعضا تعداد کمی از آنها در سیلی که در سال جاری رخ داد؛ غرامت دریافت کردند.

 

یکی از اعضای شورای اسلامی روستا در خراسان شمالی با بیان اینکه بخش اعظمی از جمعیت استان در روستاها سکونت دارند، توجه به زیرساخت ها و مقاوم سازی خانه های روستایی را در اولویت خواند.

 

جواد رحمانی افزود: دولت، اقدامات بسیار خوبی در برخی از روستاهای این استان انجام داده و بخشی از خانه های روستایی، نوسازی شده اما هنوز هم تعداد زیادی از خانه های خشتی و گِلی هستند که نیازمند توجه دستگاه های مسئول است.

 

وی افزود: ساخت و سازها در روستاها به تسهیلات کلان، نیازی ندارد اگر خانواده ها به اجبار وارد حاشیه شهرها شوند مشکلات زیادی ایجاد خواهد شد اما اگر دولت برنامه های تشویقی از جمله نوسازی خانه ها و ایجاد اشتغال داشته باشد حتی افرادی که به شهرها مراجعه کرده اند، دوباره به روستا برمی گردند.

 

یکی از اهالی روستای ینگه قلعه بجنورد هم گفت: بیشتر خانه های این روستا توسط خود اهالی نوسازی شده اما تعدادی از خانه ها از قدمت بالایی برخوردار است که بیشتر نیز افراد سالمند در آن سکونت دارند که نیاز به توجه و رسیدگی دارد.

 

وحید منصوری افزود: حتی این واحدهای مسکونی برای سالمندان مناسب نیست چرا که سرویس بهداشتی و حمام در بیرون از خانه است که این افراد با مشکل مواجه می شوند و همچنین به علت فرسوده بودن بافت مسکونی، در زمان بارش باران و آبگرفتگی و زلزله نیز بسیار خطرناک است.

 

بهسازی و اجرای عملیات مربوط به مقاوم سازی واحدهای روستایی غیرمقاوم از دیگر اقدامات مهم است که انتظار می رود با جدیت بیشتری دنبال شود و به نتایج ارزشمندی ختم شود. این واحدها در اثر بروز هر حادثه ای به راحتی تخریب می شود و خسارت های زیادی به بار می آورد؛ از این رو انتظار می رود در مرکز توجه واقع شوند.

 

تنها ۵۰ درصد واحدهای مسکونی روستایی خراسان شمالی مقاوم‌سازی است

 

علی محمدی، مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان شمالی گفت: تاکنون، بیش از ۵۰ درصد از ۱۰۰ هزار واحد مسکونی روستایی این استان مقاوم‌سازی شده است.

 

وی اظهار داشت: تاکنون ۵۶ هزار واحد مسکونی در روستاهای این استان در طرح های مختلف، مقاوم سازی شده که مقاوم سازی مابقی واحدهای مسکونی در دست اقدام است.

 

محمدی به وقوع دو زلزله بزرگ در سال های ۷۵و ۹۶ اشاره کرد و افزود: مقاوم سازی در این مدت بسیار مناسب بوده به همین دلیل در زلزله سال ۹۶ در مقایسه با زلزله سال ۷۵، تلفات جانی و فوتی کمتری داشتیم.

 

وی افزود: در جریان زلزله سال ۷۵ در این استان که بیشتر خانه های روستایی از تک مران شیروان تا راز و جرگلان با آن درگیر بود، ۱۲ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی در آن زمان آسیب دید که پس از آن این ۱۲ هزاز و ۵۰۰ واحد مورد بازسازی قرار گرفت.

 

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان شمالی افزود: همچنین در زلزله سال ۹۶ نیز که چهار هزار و ۴۵۰ واحد خانه روستایی ویران شد و همچنین خانه هایی نیز نیاز به تعمیر پیدا کرد که شامل ۹ هزار و ۶۰ واحد می شد و در مجموع در این زلزله ۱۴ هزارو ۱۰ واحد نیاز به نوسازی و تعمیر پیدا کرد .

 

وی افزود: از مجموع واحدهایی که در زلزله ۹۶ خسارت دید تاکنون عملیات ساخت  ۱۳هزار و ۸۰۰ واحد آغاز شد که برای این تعداد ۳۳ میلیارد تومان برای احداث و ۱۸ میلیارد تومان برای تعمیر به صورت بلاعوض اختصاص یافت.

 

محمدی اظهارداشت: امسال هم سهم استان از مقاوم سازی منازل روستاییان، پرداخت ۵ هزار فقره تسهیلات از محل طرح ویژه مسکن روستایی است که سقف این تسهیلات، ۴۰۰ میلیون ریال است و تلاش می شود تا با کمک اعتباری به روستاییان، اقدام اثرگذاری در زمینه مقاوم سازی واحدهای مسکونی در این مناطق انجام شود.

 

 

نظر شما