شناسهٔ خبر: 36944956 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

پس از اجرای سهمیه‌بندی بنزین

مصرف سوخت سی‌ان‌جی در اصفهان ۱۵ درصد افزایش یافت

اصفهان - ایرنا - مصرف سوخت سی‌ان‌جی با آغاز اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین از ۲۴ آبان امسال در کشور افزایش یافت که به گفته مسوولان اصفهان، میزان آن در این استان بیش از ۱۵ درصد بود.

صاحب‌خبر -

گاز طبیعی فشرده یا سی‌ان‌جی، سوختی است که بیشتر به‌عنوان جایگزینی برای بنزین، گازوییل و گاز مایع به‌کار می‌رود. سی‌ان‌جی نسبت به آنها آلودگی کمتری ایجاد می‌کند و فراوانی و قیمت مناسب دارد.

طرح اصلاح قیمت و سهمیه‌بندی بنزین در راستای اجرایی شدن مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سه قوه از ۲۴ آبان امسال در کشور اجرا شد و بر اساس آن، قیمت بنزین معمولی سهمیه‌ای هر لیتر هزار و ۵۰۰ تومان و قیمت بنزین معمولی غیرسهمیه‌ای به ازای هر لیتر سه هزار تومان است.

بر مبنای اطلاعیه شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی، سهمیه کامل آبان خودروهای شخصی از بامداد جمعه ۲۴ آبان به کارت سوخت شخصی آنها واریز شد و این سهمیه به مدت ۶ ماه قابل ذخیره است.

با توجه به‌اینکه شدت مصرف انرژی در ایران پنج برابر کشورهای پیشرفته است، یکی از مهمترین اهداف سهمیه‌بندی بنزین، کاهش قاچاق و کنترل و مدیریت هرچه بهتر مصرف داخلی عنوان شد.

حال که نزدیک به یک ماه از آغاز طرح سهمیه‌بندی بنزین می‌گذرد، اخبار و آمار گویای کاهش مصرف بنزین و افزایش استفاده مردم از سوخت سی‌ان‌جی است.

هفتم آذر امسال معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری اصفهان گفت: بر اساس آمار از زمان اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین در استان، در مصرف افزون بر ۱۹ هزار لیتر بنزین صرفه‌جویی شده است.

سیدحسن قاضی‌عسگر افزود: با توجه به اجرای این طرح، دارندگان خودروهای بنزین‌سوز پُرمصرف باید به سمت بهینه‌سازی خودروهای خود رفته یا آنها را به گازسوز تبدیل کنند.

از طرفی، معاون فنی و عملیاتی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه اصفهان نیز از افزایش مصرف سوخت سی‌ان‌جی خبر داد و گفت: با اجرایی شدن طرح ملی مدیریت مصرف سوخت و افزایش قیمت بنزین، تغییر رفتار مصرف‌کنندگان برای کاهش مصرف بنزین و گرایش به استفاده از گاز طبیعی فشرده، مورد انتظار و قابل پیش‌بینی بود.

ساسان تیموری با تاکید براینکه سی‌ان‌جی، سوخت مناسب و پاکی است که در بهبود هوا و سالم‌سازی محیط زیست نقش بسزایی دارد، افزود: استفاده از این سوخت از لحاظ اقتصادی به‌صرفه ‌است و سبب کاهش آلودگی هوا و جلوگیری از اتلاف سرمایه‌های ملی خواهد شد.

وی با بیان‌اینکه ۱۶۱ جایگاه سی‌ان‌جی به‌صورت شبانه‌روزی در استان اصفهان فعال است،‌ گفت: با وجود سوخت‌رسانی بی‌وقفه، میزان ارسال فرآورده بنزین به مجاری عرضه در روزهای اخیر کاهش داشت که علت آن کم شدن مصرف بنزین و استقبال همشهریان از سوخت پاک بود.

مدیرعامل شرکت گاز اصفهان نیز در گفت و گو با ایرنا با اشاره به افزایش ۱۵ درصدی مصرف سوخت سی‌ان‌جی در این استان پس از اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین، اظهار داشت: میزان مصرف این سوخت در زمان حاضر به حدود ۱۲ میلیون مترمکعب در هفته رسیده است.

سیدمصطفی علوی با تاکید براینکه مسوولیت تامین سوخت سی‌ان‌جی با این شرکت است، افزود: جنبه اقتصادی این سوخت نسبت به بنزین بسیار کمتر است و از طرفی از نظر آلایندگی، سوخت پاکتری به شمار می‌آید.

وی بااشاره به اینکه باید امکانات و بسترهای لازم برای افزایش مصرف سی‌ان‌جی در استان فراهم شود، خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می‌شود با توجه به اینکه میزان سهمیه بنزین باقی‌مانده در کارت‌های سوخت در روزهای آینده، کاهش می‌یابد، مقدار افزایش مصرف سوخت سی‌ان‌جی بیشتر شود.

علوی از افرادی که قصد دوگانه‌سوز کردن خودروهای خود را دارند خواست که به مراکز و کارگاه‌های مجاز مراجعه کنند.

وی در عین حال تاکید کرد که از کپسول های گاز ال پی جی برای خودرو استفاده نشود.

در زمان حاضر تعرفه هر کیلوگرم گاز سی‌ان‌جی برای خودرو ۶۰۰ تومان است.

عضو هیات مدیره انجمن صنفی جایگاه‌داران استان اصفهان نیز در گفت و گو با ایرنا با تاکید براینکه در حدود یک ماه گذشته، اقبال مردم نسبت به استفاده از سوخت سی‌ان‌جی بیشتر شده است، خاطرنشان کرد: در برخی موارد شاهد ایجاد صف‌های طولانی در برخی جایگاه‌ها هستیم اما تلاش شد تا با فعالیت شبانه‌روزی نیاز مردم پاسخ داده شود.

سعید یزدانی کچویی با تاکید براینکه مشکل خاصی در زمان حاضر در استان اصفهان برای عرضه سوخت سی‌ان‌جی به خودروهای دوگانه‌سوز وجود ندارد، افزود: با توجه به افزایش تقاضا و استفاده مردم برای این سوخت لازم است که حمایت‌ لازم نیز از سوی دولت برای تامین تجهیزات مورد نیاز و افزایش کارمزد جایگاه‌داران صورت گیرد.

رییس هیات مدیره انجمن صنفی سی.ان.جی کشور نیز گفت: اکنون که قیمت بنزین اصلاح شده است باید تلاش کرد تا شرایط استفاده از سوخت جایگزین(سی.ان.جی) تا حد ممکن برای مردم تسهیل شود.

محسن جوهری در گفت و گو با ایرنا افزود: در نتیجه تورم شدید 2 سال اخیر، هزینه تبدیل خودروهای بنزینی به دوگانه‌سوز به شدت افزایش یافت که ضروری است دولت از محل درآمد اصلاح قیمت بنزین، دوگانه‌سوز کردن خودروها را تسهیل کند.

جوهری خاطرنشان کرد: با توجه به سرمایه‌گذاری‌های زیاد انجام شده قبلی و بسترسازی‌های مناسب انجام شده، بهترین گزینه جایگزین، استفاده از سوخت ارزان سی.ان.جی است.

وی گفت: هم‌اکنون 2 هزار و ۴۷۲ جایگاه با ظرفیت اسمی عرضه روزانه ۶۸ میلیون مترمکعب سی.ان.جی در کشور وجود دارد و نگرانی بابت پاسخگویی به افزایش مراجعات مردم از این ناحیه نیست ولی ضروری است در این بخش کمک به جایگاه‌داران و شرکت‌های بهره‌بردار مد نظر قرار گیرد.

۲۷۰ جایگاه سوخت و ۱۷ پمپ بنزین تک سکو و ۱۶۱ جایگاه سی‌.ان‌.جی در استان اصفهان وجود دارد و پیشتر روزانه چهار میلیون لیتر بنزین یورو ۴ و نزدیک به ۲ میلیون لیتر بنزین معمولی در این استان مصرف می‌شد.

استان اصفهان بیش از پنج میلیون نفر جمعیت دارد که بیش از ۲ میلیون نفر آنها در مرکز این استان یعنی کلانشهر اصفهان زندگی می‌کنند.

بر اساس برخی آمار منتشر شده، تعداد کل خودروهای شماره‌گذاری شده در شهرستان اصفهان تا سال ۹۵ حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه است و روزانه بیش از ۸۰۰ هزار خودرو در کلانشهر اصفهان تردد می‌کند.

نظر شما