شناسهٔ خبر: 36944395 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سازمان حقوق بشری سام: ۱۰۰ هزار نفر در جنگ یمن کشته شدند

تهران- ایرنا- سازمان حقوق بشری «سام» روز چهارشنبه در گزارشی به مناسبت روز جهانی حقوق بشر اعلام کرد که در طول پنج سال از آغاز جنگ یمن، ۱۰۰ هزار نفر در این کشور کشته شدند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری آناتولی ترکیه، در گزارش سازمان حقوق بشری سام که مقر آن در ژنو قرار دارد، آمده است: یمن به کشور ناامن تبدیل شده است و امکانات ضروری برای زندگی مردم فراهم نیست و مردم در این کشور در رنج و گرسنگی زندگی می کنند.

بر اساس این گزارش، میلیون ها یمنی به خاطر محاصره، کمبود غذا، سقوط ارزش پولی و فساد گسترده، زیر خط فقر زندگی می‌کنند.

این نهاد غیر دولتی حقوق بشری از طرف های درگیر در یمن خواسته تا به حقوق بشر احترام گذاشته و کرامت انسانی شهروندان یمنی را در سراسر این کشور تأمین کنند.

سازمان حقوق بشری سام همچنین از جامع بین المللی و نهادهای محلی و منطقه ای نیز خواست تا به مسؤولیت اخلاقی و انسانی خود در قبال مردم یمن و حقوق بشری آن ها که در حال نقض شدن است، پایبند باشند.

در این گزارش همچنین به وجود صدها زندان مخفی و وجود گروه های مسلح خارج از قانون در یمن اشاره شده است.

این نهاد حقوق بشری همچنین خواستار محاکمه کسانی شد که در کشتار مردم یمن دست داشتند و از جامعه جهانی خواست تا برای بازگرداندن کرامت انسانی به مردم این کشور اقدام کند.

سازمان حقوق بشری سام در پایان تأکید کرده است که تضمین آزادی، کرامت و حقوق شهروندان یمنی، پیش درآمد حل بحران این کشور است.

عربستان از فروردین ۹۴ در قالب ائتلافی از چند کشور غربی و عربی و با کمک آمریکا، به بهانه بازگرداندن «عبدربه منصور هادی» رئیس جمهوری مستعفی و فراری این کشور به قدرت، حملات گسترده‌ای را علیه یمن- فقیرترین کشور عربی- آغاز کرد.

بر اثر این تجاوز، تاکنون هزاران یمنی کشته شده اند و بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، قحطی در این کشور به بزرگ ترین فاجعه انسانی در جهان تبدیل شده است.

نظر شما