شناسهٔ خبر: 36939581 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

انتقاد به کسری 20 هزار میلیاردی منابع آموزش و پرورش در بودجه 99

عضو کمیسیون آموزش مجلس گفت: منابع مالی مورد نیاز وزارت آموزش و پرورش 73 هزار میلیارد تومان است، اما دولت در لایحه بودجه 99 آن را به 55 هزار میلیارد تومان کاهش داده است.

صاحب‌خبر -

حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی نماینده محلات در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، درباره بودجه سال 99 گفت: متأسفانه این بودجه اشکالات فراوانی دارد.

وی درباره این اشکالات افزود: اصلاح ساختار اقتصادی کشور که مدنظر مقام معظم رهبری است در بودجه سال آتی دیده نشده است ضمن اینکه وابستگی بودجه به نفت در سال آینده بیشتر شده است.

نماینده محلات در مجلس تصریح کرد: علی‌رغم اینکه که دولتمردان می‌گویند شرایط تحریمی است اما میزان فروش نفت طبق لایحه بودجه سال 99 نسبت به سال جاری بیشتر شده است و قطعاً ما با این شرایط با کسری بودجه زیادی مواجه خواهیم شد.

وی افزود: به نظر می‌رسد که دولت برای سال آتی باید با قدرت بیشتری پول چاپ کند و بر اساس لایحه بودجه سال 99 به نظر می‌رسد که تورم آتی به نحو چشمگیری بالا خواهد رفت.

سلیمی گفت: نزدیک به 88 هزار میلیارد تومان درآمد دولت از فروش نفت طبق لایحه بودجه سال آتی است که خطر جدی را برای کشورمان در اعتبارات به دنبال دارد.

نماینده محلات در مجلس گفت: با آنکه برای وزارت آموزش و پرورش 73 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است، اما متأسفانه دولت در لایحه بودجه سال 99 این میزان را به 55 هزار میلیارد تومان کاهش داده است که قطعاً ما از هم اکنون این وزارتخانه را با کسری بودجه 20 هزار میلیارد تومانی مواجه کرده‌ایم. ضمن اینکه بحث عدم رتبه‌بندی معلمان و استخدام حق‌التدریسان نیز به مشکلات این وزارتخانه می‌افزاید.

این عضو هیأت رئیسه کمیسیون آموزش مجلس با بیان اینکه وزارت آموزش و پرورش هم اکنون با 100 هزار معلم مواجه است گفت: متأسفانه دولت و وزارت آموزش و پرورش نتوانستند حق‌ التدریسان، مربیان پیش‌دبستانی، مربیان نهضت سوادآموزی و نیروهای خرید خدمتی را به استخدام آموزش و پرورش در بیاورند تا مشکلات کمبود نیرو در این وزارتخانه رفع شود. 

سلیمی گفت: متأسفانه ما در سال جاری هم با افزایش چشمگیر بودجه نهاد ریاست جمهوری در لایحه بودجه سال آینده مواجه هستیم. این در حالی است که اگر در کشور دچار کمبود منابع و اعتبارات هستیم چرا نهاد ریاست جمهوری به خود سختی نمی‌دهد.

وی با اشاره به رقم افزایش حقوق کارمندان و کارگران در لایحه بودجه سال آینده گفت: دولت اعلام کرده که برای سال 99 بنا دارد تا 15 درصد حقوق‌ها را افزایش دهد این در حالی است که طبق گزارش مرکز آمار ایران تورم هم اکنون 43 درصد است و سؤال اینجاست که مگر قرار نیست که افزایش حقوق‌ها به میزان تورم سالیانه باشد پس چرا دولت از این موضوع تخطی دارد لذا به نظر می‌رسد که در سال آینده هم سفره مردم کوچک‌تر خواهد شد.

نماینده محلات در مجلس گفت: متأسفانه دولت به دنبال کاهش قدرت خرید مردم در سال آینده است که ظلم فاحش به مردم محسوب می‌شود. 

سلیمی گفت: بهتر است حسن روحانی دست از جیب مردم در بیاورد و دولتش بیش از این به مردم ظلم نکند.

وی با بیان اینکه دولت برای سال آینده 195 هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی و گمرکی در نظر گرفته است، گفت: به نظر می‌رسد که در سال آینده در بخش مالیات فشار مضاعف بیشتری به مردم می‌آید این در حالی است که طبق قانون دولت باید به سمت کاهش فرار مالیاتی برود ضمن اینکه باید به سمت دریافت مالیات از گردن کلفتان و سلبریتی‌ها بروند نه اینکه برای این افراد معافیت صد درصدی صادر کنند.

نماینده محلات در مجلس با بیان اینکه کل درآمد مالیاتی دولت از شرکت‌های دولتی فقط 3 درصد است،‌ خاطرنشان کرد: بودجه شرکت‌های دولتی یک تریلیون و 450 هزار میلیارد تومان است که حدود 4 برابر بودجه عمومی کشور است و نباید فقط 3 درصد مالیات بپردازد.

سلیمی خاطرنشان کرد: متأسفانه به نظر می‌رسد که بخش‌های مختلف دولت بنا ندارند که مالیات بیشتری بپردازند، مأموریت‌های خارجی کمتری بروند و ریخت و پاش‌های کمتری داشته باشند. 

نماینده محلات در مجلس گفت: باید بودجه سال آینده حتماً باید در مجلس، شورای اسلامی دچار تغییر و تحولات اساسی شود و به نظر می‌رسد که باید به سمت بودجه دو دوازدهم برویم تا اصلاحات اساسی در بودجه صورت گیرد. 

این عضو فراکسیون نمایندگان ولایی گفت: به نظرم مجلس باید لایحه بودجه سال 99 را به دولت بازگرداند تا اصلاحات اساسی در آن صورت گیرد.

وی خاطرنشان کرد: دولت بودجه عمومی را در سال آینده نسبت به سال جاری افزایش داده است این در حالی است که در سال 98 این رقم 440 هزار میلیارد تومان بوده و کسری بودجه داشتیم اما این رقم در سال 99 به 480 هزار میلیارد تومان رسیده است. 

سلیمی گفت: متأسفانه دولت آقای روحانی با فروش حجم زیادی از اوراق آینده‌فروشی کرده است و رئیس جمهور تا چند سال آینده جلو جلو بودجه و اعتبارات را پیش‌خور کرده است و هر فردی که رئیس جمهور شود با مشکل جدی منابع و اعتبارات مواجه خواهد شد و عملاً دولت یازدهم و دوازدهم بدهی سنگینی را روی دست دولت گذاشتند.

نماینده محلات در مجلس گفت: به نظر می‌رسد که قوه مجریه هم اکنون در حال خندیدن به ریش مردم است همین‌طور که رئیس جمهور حسن روحانی در موضوع گران کردن بنزین این گونه رفتار کرده است.

وی افزود: تصویب بودجه سال 99 بدون شک در شرایط اقتصادی فعلی تکاپوی وضعیت کشور را نداده و آسیب‌زا است.

انتهای پیام/

نظر شما