شناسهٔ خبر: 36938830 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مشاور وزیر بهداشت در امور مامایی عنوان کرد؛

ضرورت راه‌اندازی مشاوره تلفنی مامایی

50078

مشاور وزیر بهداشت در امور مامایی گفت: اگر باروری نباشد و جمعیتی وجود نداشته باشد، تلاش‌های ما بی‌ثمر خواهد بود.

صاحب‌خبر -

شهلا خسروی، امروز در همایش کشوری مامایی و سلامت زنان که به مناسبت صدمین سال دانشگاهی‌شدن مامایی ایران، در تالار ابن‌سینا برگزار شد، عنوان کرد: ما باید کار تیمی داشته‎ ‌باشیم. سیاست‌های جمعیتی جزو ضروریات روز است و جمعیت، بحث بسیار مهمی است. اگر باروری نباشد و جمعیتی وجود نداشته باشد، تلاش‌های ما بی‌ثمر خواهد بود.

وی ادامه داد: باروری، بحثی است که از جوانب مختلفی قابل تأمل است و عوامل مختلفی بر آن تأثیر می‌گذارد. بین آن عوامل بخشی را می‌توانیم، اصلاح کنیم یا تغییر دهیم و بخشی نیاز به تغییرات وسیع دارد اگر می‌خواهیم از ظرفیت‌ها استفاده کنیم، قطعاً تمام مباحث مربوط به وزارت بهداشت نیست و بخش‌هایی که مربوط‌به حوزه سلامت است را باید برطرف کنیم.

این عضو هیأت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی تهران با اشاره به اینکه «نرخ باروری و جمعیت، شیب سریعی داشته است»، عنوان کرد: این نرخ کاهش تنها مربوط به کشور ما نیست، بلکه در سایر کشورها هم پایین است. اما تغییر شیب ایران خیلی تند است و این امر، نقطه هشدار برای ماست. در برخی کشورهای اروپایی در طول 120 سال اتفاق افتاده، اما در کشور ما به صورت فاجعه‌بار کاهش پیدا کرده، نه‌تنها در بین کشورهای اسلامی، بلکه در کل دنیا این اتفاق افتاده است.

خسروی با اشاره به اینکه «اولین جوابی که در مقابل نرخ پایین باروری می‌گیریم، وضعیت اقتصادی ضعیف است»، تصریح کرد: حدود ۴۰ سال دیگر، برخی از اقوام دیگر وجود نخواهند داشت، آن‌قدر نرخ باروری پایین است که نمی‌توانیم بگوییم در 40 سال گذشته، قومی به نام گیلک داشته‌ایم و تغییر فرهنگی شدیدی را می‌بینیم. اگر نرخ باروری به همین شکل کاهش پیدا کند، با این فاجعه روبه‌رو خواهیم شد.

این دکترای بهداشت باروری اظهار کرد: یک چالش جمعیتی وجود دارد و این است که میانگین گروه‌های سنی‌مان روبه‌افزایش است. دو بحث در مامایی مهم است، افزایش سن ازدواج خانم‌ها و  باروری در سن بالاتر و استراتژی‌هایی که برای مواجهه با این موضوع وجود دارد. در آموزش، می‌توان یکی از از واحدهای درسی را به فرزندآوری اختصاص دهیم.

وی ادامه داد: آموزش خودمراقبتی، یکی دیگر از راهکارهای مقابله با کاهش نرخ باروری است، اگر بتوانیم در مدارس آموزش‌های منظمی را برقرار کنیم که فرزندآوری خوشایند شود، به کاهش سن ازدواج هم کمک خواهیم کرد. مشاوره‌های ازدواج و فاصله کوتاه‌کردن ازدواج تا فرزندآوری یکی دیگر از موارد است و امیدواریم با ارائه طرح‌های خوب به این هدف برسیم.

مشاور وزیر بهداشت در امور مامایی با بیان اینکه «با اجرای برنامه و کنگره‌های ملی می‌توان بر روی تغییر نگرش‌ها کار کرد»، گفت: متولیان امور جمعیت در فرزندآوری باید به نگرشی برسند که پیش‌زمنیه منفی نداشته باشند. اکنون در وضعیت بحرانی هستیم، باید به این نتیجه برسیم و نگرش‌ها تاثیر بدی بر مادران نداشته باشد.

خسروی با اشاره به اینکه «در بحث فرهنگ‌سازی ماماها می‌توانند نقش بسیار مهمی داشته باشند»، گفت: این نکته بسیار مهم است تا کار کنیم، والدین شیرین‌ترین اتفاق زندگی‌شان را تجربه کنند. کاهش استرس در فرزندآوری از آموزش‌ها و مهارت‌هایی است که باید در این زمینه مورد توجه قرار گیرد. از ظرفیت مراکز مامایی وزارت بهداشت باید بیشتر استفاده شود، در رسانه باید بیتشر تلاش شود.

وی خاطرنشان کرد: در تبلیغات‌ها باید پیامدهای انحلال اقوام ایرانی کار شود. رضایت زندگی زناشویی بسیار مهم است. هرچقدر رضایت زناشویی را بیشتر کنیم، فرهنگ‌سازی در فرزندآوری را بیشتر کرده‌ایم. سن بین 20 تا ۲۴ سال که انتظار می‌رود، بیشترین باروی را داشته‌باشیم، بسیار کم است و نباید سن باروری بیش از این طولانی‌ شود.

خسروی تصریح کرد: در مراقبت‌های ارائه خدمات مدل مامامحور، باید از طرفیت مامایی استفاده کنیم و اجرایی شود و یک ماما مراقبت‌های مامایی را ارائه کند، هر زنی نیاز به این مراقبت‌ها دارد. تاسیس Birth center ها (مراکز تولد) می‌تواند بسیار کمک کنند. همکاری متخصصان زنان را هم برای ارجاع باید داشته باشیم، راه‌اندازی مرکز مشاوره تلفنی مامایی هم باید در دستور کار قرار گیرد.

وی در خصوص فرزندآوری موفق عنوان کرد: باید راهنمایی بالینی بر اساس سن مادر تدوین شود. در غربالگری‌ها آنقدر به مادران فشار می‌آوریم که از حاملگی بعدی پشیمان می‌شوند. باید کیمته تطبیق برای این دستور عمل‌ها وجود داشته‌باشد.امیدوارم بتوانیم پژوهش‌هایی در این زمینه داشته باشیم و به صورت منطقه‌ای برای فرزنداوری تصمیم‌گیری شود.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما