شناسهٔ خبر: 36937769 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

آوریل 2020 آغاز ساخت خط انتقال برق «کاسا-1000» در قرقیزستان

یک مقام شرکت ملی انرژی قرقیزستان از آغاز پروژه ساخت خطوط بین‌المللی انتقال برق «کاسا-1000» در آوریل سال 2020 خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک، «عاقل‌بیک تیومنبایف» رئیس بخش اجرای پروژه‌های توسعه شرکت ملی انرژی قرقیزستان در نشست مطبوعاتی از آغاز پروژه ساخت خطوط بین‌المللی انتقال برق «کاسا 1000» در ماه آوریل سال 2020 خبر داد.

وی گفت: قرار است خط انتقال برق در قلمروی قرقیزستان و تاجیکستان ساخته شود و در این پروژه بانک توسعه اسلامی، بانک جهانی و بانک سرمایه گذاری اروپا شرکت می‌کنند.

این مقام تصریح کرد: تمام کشورهای عضو برای اجرای این پروژه مشکلاتی را دارند اما قرقیزستان تمام اقدامات را طبق برنامه رسمی انجام می‌دهد و در حال حاضر اصلاح قوانین در زمینه دفاع از محیط زیست و دیگر موضوع‌های مرتبط در حال انجام است.

تیومینبایف خاطر نشان کرد: بدون انجام این اصلاحات فرایند ساخت خطوط انتقال برق آغاز نمی‌شود.

وی ادامه داد: در نتیجه مناقصه بین‌المللی شرکت ترکیه به عنوان مجری برنامه در قلمروی قرقیزستان انتخاب شد و امروز مسائل مهندسی مورد بررسی کارشناسان قرار می‌گیرد.

کاسا 1000 پروژه‌ای بین‌المللی با هدف صادرات برق تولید قرقیزستان و تاجیکستان به افغانستان و پاکستان است.

ارزش پروژه یک میلیارد دلار از جمله 233 میلیون متعلق به قرقیزستان، 314 میلیون دلار تاجیکستان، 354 میلیون دلار افغانستان و 209 میلیون دلار پاکستان است.

کارشناسان منطقه‌ای بی ثباتی در افغانستان از جمله در مناطق شمالی این کشور را تهدید اصلی کاسا 1000 می‌دانند و معتقد هستند که هیچ قدرتی نمی‌تواند امنیت این خطوط انتقال برق را تأمین کند.

انتهای پیام/ح

نظر شما