شناسهٔ خبر: 36936592 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: اعتماد آنلاین | لینک خبر

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

بغداد از عملکرد نماینده سازمان ملل در عراق ناخرسند است

نماینده سازمان ملل متحد در عراق در پی کاستن از عصبانیت دولت عراق نسبت به گزارش اخیرش در شورای امنیت است.

صاحب‌خبر -

اعتمادآنلاین| نماینده سازمان ملل متحد در عراق در پی کاستن از عصبانیت دولت عراق نسبت به گزارش اخیرش در شورای امنیت است.

 

به گزارش اعتمادآنلاین، منابع آگاه عراقی خبر دادند بغداد از گزارش هینیس پلاسخارت نماینده سازمان ملل متحد در عراق در مورد تظاهرات و اغتشاشات به شدت ناخرسند است و همین امر باعث شده تا پلاسخارت در تکاپوی راضی کردن مسئولان عراقی برآید و در این میان با برهم صالح رئیس‌جمهور عراق هم دیدار کرد.

 

به گفته منابع عراقی نزدیک به دولت این کشور، این ناراحتی به حدی است که بغداد را بر آن داشته تا گزارشی در اثبات دروغ بودن آن به سازمان ملل تقدیم کند.

 

به اعتقاد دولت عراق پلاسخارت در گزارش خود هیچ اشاره‌ای به آتش زدن مراکز دیپلماتیک در عراق نکرده، اقدامی که در کنوانسیون‌های بین‌المللی امری ممنوع است.

 

همچنین عراق در گزارش به اجبار دانش‌آموزان، معلمان و کارمندان به عدم حضور در مدارس و ادارات که ناقض منشور حقوق بشر است نیز نپرداخته است. بغداد از اینکه پلاسخارت اشاره‌ای به خلع سلاح تمامی نیروهای امنیتی در محل تظاهرات نکرده ناخرسند بوده و تاکید دارد این نماینده در گزارشش از اطلاعات موثقی که دولت عراق در رابطه با طرف‌هایی که به طور مستقیم در این اغتشاشات دخیل هستند ارائه کرده هم استفاده نکرده است.

 

به اعتقاد مسئولان عراقی پلاسخارت با انجام ملاقات و دیدارهای میدانی با رهبران احزاب، مسئولان و دخالت‌های مختلف در امور تظاهرات از حیطه اختیاراتش در مقام نماینده سازمان ملل متحد تجاوز کرده است.

 

از دیدگاه عراق رئیس دفتر نمایندگی سازمان ملل با تاخیر عمدی ارائه گزارش خود، اجازه داد این گزارش در دوره ریاست ایالات متحده بر شورای امنیت قرائت شود، امری که می‌تواند از دیدگاه بغداد نوعی همدستی بین این 2 قلمداد شود.

 

نظر شما