شناسهٔ خبر: 36936199 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رسا | لینک خبر

گسترش روابط کشورمان با چین، هند و روسیه؛

ضربه کاری ایران به تحریم های آمریکا

از زمانی که کشور‌های متخاصم، فشار‌های اقتصادی بر کشورمان را تشدید کرده‌اند، هم‌پیمانان سنتی ایران پاپس نکشیده و تعامل خود با ایران را حفظ و حتی ارتقا نیز داده‌اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاري رسا، تحریم‌های غرب علیه کشورمان شرایط را برای همکاری با ایران سخت کرده اما هم‌پیمانان سنتی تهران، علی‌رغم تحریم‌ها، همکاری با کشورمان را قطع نکرده بلکه در دوران تحریم، این همکاری افزایش نیز یافته است.

یکی از این هم‌پیمانان، کشور چین است. «چانگ هوآ» سفیر چین در ایران روز گذشته در نشست بررسی روابط اقتصادی ایران و چین که در اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین برگزار شد، گفت: روابط تجاری ایران و چین از دیرباز مورد توجه دوطرف بوده و ظرف سال‌های گذشته توانسته از پیشرفت‌های حائز اهمیتی برخوردار باشد.

این در شرایطی است که از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۷ به یکباره حجم روابط دو کشور از رشد مناسبی برخوردار شد. وی افزود: بر این اساس، در فاصله این سال‌ها، حجم روابط تجاری ایران و چین از ۳۱میلیارد دلار به ۳۷میلیارد دلار افزایش یافته و اگرچه فشارهای زیادی طی سال‌های گذشته به تداوم روابط و روند رو به رشد آن وارد آمده است، اما چین همچنان علی‌رغم تحریم‌ها، روابط تجاری خود را با ایران حفظ کرده است. به گفته سفیر چین در ایران، حجم تجارت دوجانبه ایران و چین ظرف سال‌ گذشته به ۳۵میلیارد دلار و در ده ماهه نخست سال جاری میلادی نیز به حدود ۲۰میلیارد دلار رسیده است.

به گفته هوآ، دیدار روسای‌‎جمهور ایران و چین در حاشیه نشست سازمان ملل متحد، توانسته فصل جدیدی از روابط میان ایران و چین را رقم زده و اعتماد متقابل میان دو کشور بسیار افزایش پیدا کرده است.  وی افزود: بر این اساس، هم ایران و هم چین در راستای منافع ملی خود، از موضوعات مهم و مربوط به همکاری‌های مشترک استقبال کرده و طرفین حمایت‌های لازم را از یکدیگر به عمل خواهند آورد.

برجام ضامن حفظ امنیت خلیج‌فارس است

به گفته چانگ هوآ، توافق برجام یکی از توافق‌نامه‌های بسیار مهم در دنیا است که از طریق مذاکره میان قدرت‌های بزرگ دنیا به نتیجه رسیده است و در واقع، حفظ چندجانبه‌گرایی و نظم بین‌المللی را هدف قرار داده و بر اساس قوانین بین‌المللی تلاش کرد تا منافع تمامی طرفین را فراهم آورد.  وی اظهار داشت: در واقع، برجام قصد داشت تا امنیت خلیج‌فارس را حفظ کند، به‌خصوص در شرایطی که اکنون، اختلافات قومی، مذهبی و ژئوپولوتیک در کنار زورگویی برخی کشورهای بزرگ منطقه، منجر به ایجاد تنش‌هایی شده است. به گفته سفیر چین در ایران، این کشور اقدامات مشخصی در پی گرفته تا از همکاری مشروع با ایران در زمینه‌ اقتصادی و انرژی حفاظت کرده و در عین حال، جامعه بین‌المللی را به حمایت کامل از منافع اقتصادی مشروع ایران تشویق کرده است؛ ضمن اینکه چین و ایران دو کشور باستانی و تاریخی هستند که از زمان تاسیس جاده ابریشم از طریق این جاده با یکدیگر ارتباط داشتند. وی گفت: تحریم های آمریکا علیه ایران ماندگار نخواهد بود.

بررسی راه‌های توسعه مناسبات تجاری ایران و هند

علاوه بر چین، هندی‌ها نیز بسیار مشتاق هستند که زمینه‌های همکاری با ایران را بیش از پیش افزایش دهند. در همین رابطه، «همایش همکاری‌های تجاری ایران و هند» به ابتکار سفارت جمهوری اسلامی ایران در دهلی‌نو و همکاری بانک «یوکوی» هند و با حضور بیش از یکصد نفر از تجار و مدیران شرکت‌های هندی در شهر کلکته برگزار شد.

در این همایش راه‌های توسعه مناسبات تجاری دو کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت. علی چگنی سفیر ایران در هند در این همایش با اشاره به وجود ظرفیت‌های فراوان اقتصادی در بخش‌های مختلف ایران و هند، بر ضرورت توسعه مناسبات تجاری دو کشور تاکید کرد. وی در این همایش، با اشاره به وجود ساز و کار بانکی دوجانبه با هند، گسترش مراودات تجاری در بخش‌های غیر نفتی دو کشور را زمینه مناسبی برای ارتقای روابط اقتصادی توصیف و تاکید کرد که تحریم‌های ظالمانه و یکجانبه آمریکا نباید مانعی در گسترش روابط هند و ایران باشد. همچنین سفیر کشورمان در هند در دیدار با مدیران بانک یوکوی هند، بر تسهیل و تسریع بیش از پیش روابط بانکی و مراودات تجاری دو کشور تأکید کرد.

در این همایش همچنین مدیران فدراسیون صادرکنندگان هند با اشاره به  اراده و علاقمندی تجار هندی برای همکاری‌های تجاری با ایران، بر ضرورت رفع برخی موانع موجود تأکید کردند. پیشتر نیز، «لوان جاگاریان» سفیر روسیه در ایران در همایش گرامیداشت روز خزر در شهر ساحلی بابلسر در مازندران گفت: افزایش مبادلات بانکی بین دو کشور ایران و روسیه، سطح مبادلات تجاری بین دو کشور را افزایش خواهد داد. وی اظهار امیدواری کرد تا با گسترش مبادلات بانکی بین ایران و روسیه هر چه بیشتر دو کشور از مبادلات تجاری با دلار فاصله بگیرند. وی خاطرنشان کرد: همکاری بین ایران و روسیه به دلیل اراده سیاسی دو کشور از سطح بالایی برخوردار است و این سطح همکاری‌ها به استان‌های ایران و روسیه به خصوص استان‌های حاشیه دریای خزر کشانده است.

این در حالی است که آمریکایی‌ها در تحریم ایران به بن‌بست رسیده‌اند و از عدم کارایی این تحریم‌ها به ستوه آمده‌اند و حتی هم‌پیمانان سنتی آمریکا نیز از این رویه پیروی نمی‌کنند. حتي متحدان نزديک آمريکا مانند کره‌جنوبي و ژاپن نيز خواستار معافيت از تحريم‌هاي يکجانبه آمريکا هستند. بن‌بست تحریم‌های آمریکا علیه کشورمان را در این جمله خبرگزاری آمریکایی بلومبرگ می توان دید که نوشت: تحریم‎های آمریکا علیه ایران کارایی ندارد./1360//101/خ

نظر شما