شناسهٔ خبر: 36935996 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نبرد انتخاباتی احزاب انگلیس در ایستگاه آخر

لندن – ایرنا – پس از چندین هفته مبارزه فشرده انتخاباتی احزاب در انگلیس، مردم این کشور کمتر از ۲۴ ساعت دیگر برای شرکت در انتخابات سراسری به پای صندوق‌های رای خواهند رفت تا سرنوشت پارلمانی که قرار است آینده برگزیت را رقم بزند، مشخص کنند.

صاحب‌خبر -

انتخابات پارلمانی انگلیس روز پنجشنبه 21 آذر برگزار می شود. در حال حاضر ۳ هزار و ۴۱۵ نامزد از ۶۸ حزب سیاسی برای شرکت در انتخابات ثبت نام کرده‌اند تا سرنوشت ۶۵۰ کرسی پارلمان مشخص شود.

احزاب محافظه‌کار به رهبری «بوریس جانسون» و «برگزیت» به رهبری «نایجل فاراژ» خواهان خروج انگلیس از اتحادیه اروپا هستند. شعار اصلی بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس اجرای برگزیت در موعد ۳۱ ژانویه (۱۱ بهمن) است.  

فاراژ هم که از دیدگاه‌های راست افراطی، ضد مهاجرتی و ضد اروپایی برخوردار است ۳۱۷ تن از نامزدهای این حزب را برای جلوگیری از تشتت آٰرای طرفداران برگزیت، از حوزه‌های انتخابیه حزب محافظه کار بیرون کشیده تا شناس پیروزی محافظه کاران برای تحقق برگزیت بیشتر شود.

در مقابل احزاب کارگر به رهبری «جرمی کوربین» و «لیبرال دمکرات» به رهبری خانم «جو سوینسون» سیاست میانه‌ای را در پیش گرفته و آمادگی خود را برای توقف برگزیت اعلام کرده اند. سوینسون مشخصا طرفدار توقف روند خروج انگلیس از اتحادیه اروپاست اما کوربین معتقد است که موضع حزب کارگر منطبق با رای مردم در جریان برگزاری مجدد همه پرسی برگزیت مشخص خواهد شد.

بیشتر نظرسنجی‌ها حاکی است که حزب جانسون از شانس بیشتری برای پیروزی در انتخابات برخوردار است. نتایج آخرین نظرسنجی موسسه معتبر یوگوو که دیشب (سه شنبه) منتشر شد نشان می دهد که حزب محافظه کار به طور میانگین با کسب ۳۳۹ کرسی، اکثریت مطلق پارلمان را کسب خواهد کرد.

طبق این نظرسنجی که از ۱۰۵ هزار و ۶۱۲ نفر از مردم انگلیس به‌عمل آمده حزب کارگر ۳۱ کرسی نسبت به انتخابات دور قبل از دست خواهد داد و با کسب ۲۳۱ کرسی در مقام حزب دوم قرار خواهد گرفت.

حزب ملی اسکاتلند به رهبری نیکلا استرجن هم با کسب ۴۱ کرسی و حزب لیبرال دمکرات با کسب ۱۵ کرسی به ترتیب در مقام احزاب سوم و چهارم خواهند بود.

موسسه نظرسنجی یوگوو پیش‌بینی می کند که احتمال معلق شدن پارلمان، یعنی شرایطی که هیچ کدام از احزاب اکثریت مطلق کرسی‌های پارلمان را کسب نکنند همچنان وجود دارد. بر اساس پیش‌بینی این موسسه، حزب محافظه کار بین ۳۱۱ تا ۳۶۷ کرسی کسب خواهد کرد و این در حالی است که احزاب برای کسب اکثریت مطلق پارلمان به ۳۲۶ کرسی نیاز دارند.

جانسون امروز قرار است آخرین سخنرانی خود را در منطقه «یورکشایر» انگلیس و برای آخرین بار وعده‌های انتخاباتی حزب محافظه کار را تکرار کنند. این وعده ها در ۶ محور شامل الف) اجرای برگزیت تا ۳۱ ژانویه، ب) سرمایه گذاری بیشتر در نظام سلامت، ج) استخدام ۲۰ هزار پلیس برای تامین امنیت جامعه، د) اصلاح سیستم مهاجرت به سبک امتیازی، ه) سرمایه گذاری در امور آموزشی ی) تحقق تمام وعده‌های انتخاباتی بدون افزایش مالیات، ارائه خواهد شد.

لازم به یادآوری است جانسون  پس از آنکه نتوانست در موعد مورد نظرش یعنی ۳۱ اکتبر (۹آبان) این کشور را از اتحادیه اروپا خارج کند، برگزاری انتخابات زودهنگام را به عنوان راه مطمئنی به منظور تحقق برگزیت پیش روی انگلیسی‌ها قرار داد.

جرمی کوربین هم امروز در منطقه «میدلزبرو» سخنرانی و تلاش خواهد کرد تا نظر آرای خاکستری را به سمت حزب کارگر را جلب کند. او روی موضوعاتی همچون استمرار نظام رایگان آموزش، افزایش فرصت‌های شغلی، تحقق برگزیت بر مبنای توافقی سودمند برای مردم انگلیس و جلوگیری از واگذاری نظام سلامت به شرکت‌های آمریکایی تاکید خواهد کرد.

در این میان اقلیت‌های مذهبی و قومی به ویژه نهادها، تشکل‌ها و نخبگان مسلمان با صدور بیانیه‌هایی طرفداری خود را از دولت کارگر به رهبری کوربین اعلام کرده اند.

انتخابات پارلمانی انگلیس که پنجاه و هشتمین انتخابات از سال ۱۸۰۱ میلادی بشمار می رود، فردا پنجشنبه برگزار می‌شود. حوزه های اخذ رای کار خود را از ساعت ۷ صبح به وقت محلی آغاز و تا ساعت ۱۰ شب ادامه خواهد داشت. حزبی که بیشترین تعداد کرسی‌های پارلمان را کسب کند به‌مدت ۵ سال سکان دولت را به‌دست خواهد گرفت.

نظر شما