شناسهٔ خبر: 36935938 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

افزایش حجم مبادلات تجاری میان ایران و ازبکستان در دو سال گذشته

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران گفت:‌ در دو سال گذشته همکاری میان شرکت‌های ازبکی و ایرانی افزایش یافته و بر این اساس امیدواریم در سال 2020 باز هم در توسعه مناسبات اقتصادی و تجاری افزایش داشته باشیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس به نقل از وزارت صنعت، معدن و تجارت، حمید زادبوم در مراسم افتتاحیه نمایشگاه اختصاصی توانمندی‌های جمهوری اسلامی ایران در تاشکند ازبکستان گفت: سطح خوب روابط سیاسی و حمایت از دیدگاه‌ها در مواضع دو کشور در مجامع بین‌المللی و منطقه‌ای و همچنین اشتراکات دینی و فرهنگی فیمابین، موجبات همکاری‌های مشترک در تمامی زمینه‌های تجاری، اقتصادی، علمی، فنی، صنعتی، معدنی و فرهنگی را فراهم آورده است.

معاون وزیر صنعت،‌ معدن و تجارت افزود: برگزاری سیزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک دو کشور و در حاشیه آن وجود دو رویداد مهم از جمله برگزاری نمایشگاه اختصاصی توانمندی‌های جمهوری اسلامی ایران در تاشکند و همایش تجاری ایران و ازبکستان همگی مؤید اراده و عزم جدی دو کشور در جهت توسعه و تقویت هر چه بیشتر همکاری‌های اقتصادی، بازرگانی و سرمایه گذاری بلندمدت است.

زادبوم با بیان اینکه طبیعی است که همه توانمندی‌های جمهوری اسلامی ایران در این نمایشگاه قابل نمایش نیست گفت: شرکت‌های ایرانی در حوزه مختلف از جمله مصالح ساختمانی، دارو و تجهیزات پزشکی، مواد غذایی، کشاورزی، شیمیایی و پتروشیمی در این نمایشگاه حضور دارند که نشانگر تمایل و علاقه‌مندی آنها برای توسعه همکاری با ازبکستان است و امیدواریم این رویداد فرصت مغتنمی برای توسعه همکاری‌های بخش  خصوصی دو کشور باشد.

وی با اعلام اینکه در دو سال گذشته همکاری میان شرکت‌های ازبکی و ایرانی افزایش یافته است،‌بیان داشت: این افزایش بر حجم مبادلات دو کشور تأثیر نهاده که ما در سال 2019 نسبت به 2018 جلو رفتیم و امیدواریم در سال 2020 نیز بتوانیم با تلاش و کوشش مضاعف بخش خصوصی دو کشور باز هم در توسعه مناسبات اقتصادی و تجاری افزایش داشته باشیم.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران با تأکید بر اهمیت برگزاری نمایشگاه‌ها در توسعه روابط فیمابین اظهار داشت: از دولت ازبکستان و بخش خصوصی این کشور برای شرکت در نمایشگاه ایران دعوت به عمل می‌آوریم و ما میزبان و پذیرای آنها خواهیم بود.

زادبوم با بیان اینکه برگزاری کمیسیون مشترک، نمایشگاه و این رویداد تجاری مقدمه‌ای برای سفر رئیس‌جمهور ایران به ازبکستان خواهد بود اظهار داشت:‌نمایشگاه اختصاصی توانمندی‌های جمهوری اسلامی ایران در ازبکستان امروز چهارشنبه با حضور 37 شرکت معتبر ایرانی در تاشکند آغاز و تا روز جمعه ادامه خواهد داشت.

گفتنی است که سیزدهمین اجلاس کمیسیون همکاری‌های مشترک ایران و ازبکستان نیز روزهای پنج‌شنبه و جمعه 21  و 22 آذر ماه در شهر تاشکند ازبکستان برگزار می‌شود و در این اجلاس وزیر صنعت،‌معدئن و تجارت ایران و معاون نخست‌وزیر ازبکستان، ریاست کمیسیون را بر عهده خواهند داشت.

انتهای پیام/

نظر شما