شناسهٔ خبر: 36934166 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

ملاقات دو جرم آسمانی و کامل شدن ماه در آسمان فردا

در بعد از ظهر امروز ۲۰ آذر ماه ستاره دبران به نزدیکترین فاصله خود با ماه خواهد رسید ضمن آنکه در آسمان صبحگاهی فردا ۲۱ آذر، ماه کامل خواهد شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه رسانه های خبرگزاری تسنیم، مسعود عتیقی در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: در ساعت 15 و 10 دقیقه بعد از ظهر امروز چهارشنبه 20 آذر، ستاره "چشم گاو" (دبران) در صورت فلکی به همین نام است که در 3 درجه جنوب ماه نزدیک به بدر قرار دارد.

وی اضافه کرد: در شبانگاه این روز نیز شاهد پدیده همنشینی این اجرام (ماه و ستاره دبران) خواهیم بود.

عتیقی با اشاره به پدیده نجومی در صبح روز 21 آذر، خاطر نشان کرد: در آسمان صبحگاهی فردا پنج‌شنبه 21 آذر، ماه به وضعیت بدر یا ماه کامل می‌رسد.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران، زمان این پدیده را در ساعت 8 و 42 دقیقه صبح فردا پنج‌شنبه ذکر کرد و یادآور شد: در ساعت 17 و 45 دقیقه روز جمعه 22 آذر نیز ماه به گره صعودی رسیده و بالاتر از مدار زمین خواهد بود.

به گزارش ایسنا، دبران درخشان‌ترین ستاره صورت فلکی گاو است. این ستاره یک غول سرخ است و به دنبال خوشه پروین می‌گردد و مانند ستاره‌های خوشه پروین در حال دور شدن از زمین است. این ستاره سیزدهمین ستاره درخشان آسمان است. این ستاره 25 مرتبه بزرگ‌تر از خورشید و 150 برابر درخشنده‌تر از آن است. ستارگان تشکیل‌دهنده صورت فلکی گاو یک خوشه ستاره‌ای باز به نام خوشه "قلائص" هستند، ولی "دبران" جزو این مجموعه نیست.

این ستاره از کلمه عربی "الدبران" به معنی «دنباله‌رو» است، زیرا خوشه‌های ستاره‌ای پروین و قلائص را در آسمان دنبال می‌کند. دبران در طول تاریخ مدال درخشان‌ترین ستاره را داشته؛ اما به دلیل دور شدن از ما، دچار افت قدر (درخشندگی) شده است و در حال حاضر قدر ظاهری آن 0.84 است.

انتهای پیام/

بازگشت به صفحه رسانه‌ها

برچسب‌ها:

نظر شما