شناسهٔ خبر: 36934010 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

روزهای پرآشوب عراق و خلوتی حرم سالارشهیدان (ع) + فیلم

این روزها فیلم و عکس‌های متنوعی از غربت حرم امام حسین (ع) و نبود زائران در کربلا منتشر شده که موجب ناراحتی بسیاری از عاشقان حسینی شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، اما اینکه چرا در این ایام حرم امام حسین (ع) خالی از زائر است، در حالی که زائران ایران همواره مشتاق رفتن به زیارت امام حسین (ع) هستند، امری قابل تأمل است. ایرانیان در اربعین امسال نشان دادند که حتی با سیاه‌نمایی دشمنان نسبت به نبود امنیت به عشق امام حسین (ع) در این مسیر قدم برداشته و اجازه نمی دهند که دشمنان بین مسلمانان اختلاف‌افکنی کنند.

 

با این وجود، ایرانیان پس از اربعین حسینی به دلیل بالا گرفتن اعتراضات مردمی از وضعیت عراق امکان تشرف به عتبات را نداشتند، به طوری که آبان‌ماه اعزام کاروان‌های عتبات متوقف شد و پس از یک ماه تأخیر در آذرماه سفر به کربلا از سوی سازمان حج و زیارت از سر گرفته شد.

البته به دلیل شرایط عراق تنها سفرهای هوایی به عتبات انجام گرفت و قرار بود سفرهای زمینی نیز برقرار شود، اما با توجه به شرایط عراق این امر صورت نگرفت و همچنان هم تنها اعزام‌های هوایی در حال انجام است.

با وجود داشتن امنیت لازم در اطراف حرم‌های کربلا و نجف و همچنین حضور نیروهای امنیتی، اما متأسفانه تعداد زائران حرم امام حسین (ع) این روزها کمتر از همیشه است، به طوری که از ساعت ۱۱ شب به بعد کمتر زائری به حرم امام حسین (ع) مشرف می‌شود.

علیرضا کرمانی که از استان تهران به عتبات مشرف شده است، درباره حضور زائران ایرانی در کربلا و حرم امام حسین (ع) به خبرنگار فارس می‌گوید: اکنون تعداد کاروان‌هایی که در کربلا حضور دارند، خیلی کم است. به طوری که در هر وعده که ما به حرم مشرف می‌شویم همان چهره‌های تکراری زائران ایرانی را می‌بینیم و حرم هم در برخی ساعات واقعا خلوت است.

وی یکی از دلایل کاهش تعداد زائران ایرانی را بسته شدن مرزها عنوان کرده و می‌افزاید: من و خانواده‌ام قرار بود به صورت زمینی به عتبات مشرف شویم، اما پس از متوقف شدن سفر زمینی با توجه به نذری که داشتیم به صورت هوایی به این سفر معنوی تشرف یافتیم. یکی از دلایل درباره تعداد کم زائران حسینی بالا بودن هزینه سفر هوایی و توقف سفرهای زمینی به عتبات است؛ چرا که یک خانواده سه نفره برای تشرف به عتبات به صورت هوایی باید بیش از ۱۰ میلیون تومان هزینه کند، اما اگر این سفر به صورت زمینی انجام شود، همین هزینه کمتر از ۵ میلیون تومان خواهد شد. بنابراین من فکر می‌کنم در صورت باز شدن مرز و برقراری سفر زمینی به عتبات زائران ایرانی بیشتری نیز به عتبات مشرف شوند.

سنا صادقی یکی دیگر از زائران حسینی نیز با بیان اینکه خلوتی حرم امام حسین (ع) غم غربت حضرت زینب (س) و شهدای دشت کربلا را برای ما زنده می‌کند، به خبرنگار فارس می‌گوید: با توجه به وضعیت موجود ما عمدتا سعی می‌کنیم تا در ساعات شلوغی به ویژه صبح‌ تا اذان مغرب به حرم امام حسین (ع) مشرف شویم. بیشتر زائران هم به همین شکل به حرم می‌آیند و دیگر از ساعت ۹ شب به بعد کمتر زائر ایرانی در بین‌الحرمین حضور می‌یابد.

با وجود اینکه در ساعاتی از شب حرم امام حسین (ع) خالی از زائر است، اما روزها در بین‌الحرمین و حرم امام حسین (ع) جمعی از عاشقان حسینی حضور دارند که از این میان تعداد کمی زائران ایرانی هستند، چرا که تعداد کاروان‌های اعزامی به عتبات در هفته‌های اخیر کاهش یافته است. 

این امر در حالی است که مصطفی قاسمی مدیرعامل شمسا نیز در دیدار با نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت عنوان کرده است که هم‌اینک هیچ‌گونه نگرانی از حضور زائران در شهرهای زیارتی وجود ندارد.

سید انور یکی از خادمان حسینی در خیمه‌گاه با بیان اینکه زائران ایرانی در سال‌های اخیر حضور پررنگی در عتبات داشتند، می‌گوید: در روزهای اخیر تعداد زائران ایرانی به شکل قابل توجهی کاهش یافته است که ما هم از این بابت ناراحت هستیم، چرا که حضور ایرانیان موجب رونق بیشتر می‌شد و ما هم خوشحال بودیم که به زائران ایرانی خدمت می‌کردیم.

وی با بیان اینکه مردم عراق از حضور کمرنگ زوار ایرانی در عتبات ناراحت هستند، می‌افزاید: متأسفانه برخی افراد که از کشورهای عربی منطقه دستور می‌گیرند، با رفتارهای ضد ایرانی موجب شدند تا ایرانیان تصور کنند که مردم عراق از حضور آن‌ها در این کشور ناراحت هستند در حالی که کاملا برعکس است و ما همواره دوست داریم زائران ایرانی به کربلا تشرف یابند. امنیت لازم هم در اطراف حرم برای آن‌ها فراهم است و نگرانی برای حضور نباید داشته باشند چرا که ما برای سلامت زائران حسینی از هیچ چیزی حتی جان خود دریغ نمی‌کنیم.

در ادامه تصاویری از غربت حرم امام حسین (ع) و نبود زائران در این قطعه از بهشت را مشاهده می‌کنید؛

منبع: فارس

انتهای پیام/

نظر شما