شناسهٔ خبر: 36933739 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

آنا گزارش می‌دهد؛

پایان همکاری اطلاعاتی مسکو و تل‌آویو در سوریه/ موشک‌های باور 373، جنگنده‌های رژیم صهیونیستی را تار و مار می‌کنند

همکاری اطلاعاتی روسیه و رژیم صهیونیستی در حالی در سوریه به خط پایان رسید که مسکو و تهران برای استقرار سیستم پدافند هوایی «باور-373» به منظور هدف قرار دادن جنگنده‌های اسرائیلی بدون هشدار قبلی توافق کردند.

صاحب‌خبر -

گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا-مجتبی اسماعیلی: تحولات سوریه به سمتی پیش می‌رود که از آن می‌توان نوعی گسست در روابط روسیه با رژیم صهیونیستی از سویی و پر رنگ شدن نقش نیروهای ایران در خاک سوریه را مشاهده کرد. به نظر می‌آید رژیم صهیونیستی که این روزها در توهم تبدیل سوریه به ویتنام برای ایران است، خود در چنین حربه‌ای گرفتار شده است و مسکو توجه چندانی به درخواست‌های تل‌آویو برای همکاری در سوریه ندارد. 

سوخو 35 عملیات صهیونیست‌ها را ناکام گذاشت

برای اثبات این موضوع کافیست رسانه‌های صهیونیستی را مرور کنیم. روز گذشته جنگنده سوخو 35 روسیه با مانور در جنوب سوریه مانع از عملیات نظامی جنگنده رژیم صهیونیستی شد و نقشه اسرائیل را برای انجام سلسله حملات به پایگاه هوایی T4، بزرگ‌ترین پایگاه هوایی سوریه ناکام گذاشت. وب‌سایت صهیونیستی avia.pro نخستین‌بار خبر این اقدام روسیه را به‌نقل از حساب کاربری نیروی مسلح سوریه در فیس‌بوک منتشر کرد و نوشت: این اقدام روسیه بسیار خطرناک است؛ چه اینکه پیش‌تر جنوب سوریه جولان‌گاه جنگنده‌های اسرائیلی بود و اکنون روسیه با پرواز جنگنده‌هایش در این منطقه مانع از اقدامات اسرائیل (در خاک سوریه) می‌شود.

سوخو 35

جنگنده سوخو 35 روسیه

به‌نوشته این پایگاه صهیونیستی، جنگنده‌های رژیم صهیونیستی بعد از پرواز دو فروند جنگنده سوخو 35 از پایگاه هوایی حمیمیم، عملیات خود را نیمه‌کاره رها کردند و بازگشتند. با وجود این، تاکنون مسکو، تل‌آویو یا دمشق به حادثه روز گذشته واکنشی نشان نداده‌اند.

پدافند هوایی سوریه در سال‌های جنگ در این کشور بارها مقابل تجاوزات رژیم صهیونیستی مقاومت کرده‌ است و این در حالی بود که صهیونیست‌ها تلاش می‌کردند با ابزارهای خود که همان گروه‌های تروریستی بودند، ارتش سوریه را به زانو درآورند و در نهایت در توطئه‌های خود ناکام ماندند.

ده‌ها گزارش میدانی و اطلاعاتی منتشره در رسانه‌های غربی و عربی وجود ارتباط مستقیم گروه‌های تروریستی را با رژیم صهیونیستی اثبات می‌کند و نشان می‌دهد که هماهنگی میان آنها فراتر از اموری همچون ارسال سلاح و مستقر کردن تروریست‌ها در نقاط مختلف سوریه بوده است.

پایان همکاری‌های نظامی روسیه با صهیونیست‌ها در سوریه

با توجه به اقدام روز گذشته روس‌ها می‌توان این‌گونه نتیجه گرفت که مسکو یا به همکاری‌های اطلاعاتی نظامی خود با رژیم صهیونیستی در حریم هوایی سوریه پایان داده یا اینکه در حال بررسی این موضوع است. شاهد این مدعا را می‌توان علاوه بر پرواز ایذایی جنگنده روسیه در مقابل جنگنده‌های رژیم صهیونیستی، بمباران چند روز پیش اهدافی در خاک سوریه  به‌وسیله رژیم صهیونیستی آن هم بدون اطلاع مسکو عنوان کرد. بعد از آن حمله بود که منابع روس اعتراف کردند سامانه‌های ردیابی نظامی‌شان دچار اختلال شده است و عامل این اختلال را تل‌آویو دانستند.

شاید بتوان یکی از دلایل این اختلاف را معاهده دفاع موشکی میان واشنگتن و تل‌آویو دانست؛ چه اینکه ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه روز شنبه در تماس تلفنی با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی درباره آن صحبت کرد و نسبت به اقدامات احتمالی این رژیم در حریم هوایی سوریه هشدار داد.

در این تماس تلفنی نتانیاهو تلاش کرد پوتین را قانع کند که جنگنده‌های روسیه مانع از عملیات جنگنده‌های رژیم صهیونیستی در خاک سوریه نشوند؛ ولی رئیس‌جمهور روسیه پذیرش این موضوع را به اقدام صهیونیست‌ها در کاهش تحریکات منوط کرد و گفت که سیاست‌های مسکو تغییر کرده و تفاهمات قبلی ارزش ندارند.

یک منبع آگاه روس دراین‌باره گفت: نتانیاهو در ابتدا به فرماندهان ارتش دستور داد تا به‌طور مقطعی بمباران اهداف در سوریه را متوقف کنند تا طرف روس در قبال این موضوع حساس نشود. در این دستور آمده بود که ارتش رژیم صهیونیستی تنها می‌تواند در مواردی واکنش نشان دهد که خطری فوری منافع این رژیم را تهدید کند.

این دیپلمات روس افزود: این توافق با اسرائیل به درازا نکشید و تا ابد نیز توافقات ما با تل‌آویو طول نخواهد کشید؛ روسیه در همه توافقات منافع ملی خود را در نظر می‌گیرد و آن را بالاتر از هر چیز و هر طرفی می‌داند. اسرائیل این توافق را بیش از یک بار نقض کرد و مسکو اجازه تعدی به منافع خود را هرگز نخواهد داد. این در حالی است که سخنگوی سازمان اطلاعات روسیه اعلام کرده است که مقامات ارشد اطلاعاتی ایران و روسیه در تهران با یکدیگر رایزنی کرده‌اند.

چراغ سبز روسیه به ایران برای هدف قرار دادن جنگنده‌های رژیم صهیونیستی

هم‌زمان با اوج گرفتن اختلافات میان روسیه و رژیم صهیونیستی درباره سوریه، منابع اطلاعاتی این رژیم صهیونیستی خبر دادند که ارتش روسیه برای هدف قرار دادن بدون هشدار قبلی هواپیماهای صهیونیستی در سرتاسر آسمان سوریه به ایران چراغ سبز نشان داده است. در واقع اقدامات تهاجمی تل‌آویو علیه سوریه و ناهماهنگی با روسیه، این کشور را وادار کرد كه از استقرار تجهیزات دفاع هوایی ایران در سوریه استقبال کند و به این ترتیب راه را برای شلیک به هواپیماهای جنگی و پهپادهای این رژیم بدون هشدار قبلی هموار کند.

حمله جنگنده‌های رژیم صهیونیستی به سوریه از حریم هوایی لبنان

پایگاه خبری دبکا فایل در این‌ باره نوشت: طبق داده‌های چندین منبع، سامانه‌های پدافند هوایی ایران در سوریه مستقر شده‌اند و تهران و مسکو به توافق‌نامه‌ای دست یافته‌اند که به ایران اجازه می‌دهد تا سیستم ضد هوایی خود را در خاک سوریه قرار دهد. ازجمله این تجهیزات می‌توان سیستم پدافند هوایی «باور-373» را عنوان کرد که دامنه مؤثر تخریب اهداف آن به 200 تا 250 کیلومتر می‌رسد. (بیشتر بخوانید)

روز جمعه منابع نظامی روسیه و سوریه گزارش کردند که ایران سیستم موشکی پیشرفته ضد هوایی باور-373 خود را در شرق حمص مستقر کرده است. (بیشتر بخوانید)دامنه رادار این سیستم موشکی، 350 کیلومتر است و کل منطقه شرق سوریه ازجمله مناطق مرزی میان سوریه و عراق و منطقه دیرالزور که نیروهای ایرانی و نیروهای بسیج مردمی  عراق در آن مستقر هستند، در تیررس این موشک‌ها قرار دارد.

پیشنهاد رژیم صهیونیستی به عربستان برای خرید «گنبد آهنین»

در حالی که رژیم صهیونیستی نتوانسته است با وجود همه تهدیدات و ادعاهایش ایران را از خاک سوریه دور کند، در مقابل سرزمین‌های اشغالی در تیررس موشک‌های مقاومت قرار گرفته و ناکارآمدی سامانه‌های دفاع موشکی «گنبد آهنین» بیش از پیش هویدا شده است، صهیونیست‌ها در تلاش هستند پای عربستان را به معرکه باز کنند. 

گنبد آهنین

سامانه دفاع موشکی گنبد آهنین

روزنامه صهیونیستی «جروزالم‌پست» روز گذشته در گزارشی به بررسی مسیر پیش روی این رژیم برای روابط با عربستان پرداخت و نوشت: گفته می‌شود که اسرائیل و عربستان به‌طور مخفیانه علیه یک دشمن مشترک که ایران است همکاری می‌کنند. رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل در سال ۲۰۱۷ میلادی پیشنهاد کرده بود که ریاض و تل‌آویو می‌توانند به تبادل اطلاعات درباره سامانه‌های تسلیحاتی ساخت ایران بپردازند.

این روزنامه صهیونیستی افزود: اسرائیل و عربستان باید به توسعه راه‌ حل‌های عملیاتی فناوری مشترک، زیر نظر آمریکا بپردازند و چالش‌هایی را که با آن مواجه هستند، به اشتراک بگذارند. ایجاد سامانه‌های دفاعی مقرون به صرفه فعال با هدف مقابله با پروژه موشک‌های نقطه‌زن ایران می‌تواند آغاز خوبی باشد.

جروزالم‌پست نوشت: اگر کسی درباره شدت تهدیدات موجود تردید دارد، باید به حملات ماه سپتامبر به تأسیسات نفتی آرامکو بنگرد که زنگ هشدار را برای سعودی‌ها و اسرائیل به صدا در آورد. بنابراین عربستان می‌تواند خرید سامانه دفاع موشکی گنبد آهنین را نیز مد نظر قرار دهد.

این پیشنهاد در حالی به عربستان داده شده است که مجله «دیفنس نیوز» آمریکا در گزارشی تحلیلی و آماری بزرگ‌ترین ضعف گنبد آهنین را هزینه‌های بالای آن ذکر کرده و آورده است: هزینه یک سیستم از گنبد آهنین 50 میلیون دلار و قیمت هر موشک آن بیش از ٤٠ هزار دلار تخمین زده شده است. این موضوع باعث می‌شود که برای هر موشک ارزان مقاومت یک موشک 40 هزار دلاری شلیک شود که میزان موفقیت آن نیز 20 درصد خواهد بود.

در همین زمینه ارتش رژیم صهیونیستی در آماری رسمی در سال ٢٠١٥ اعلام کرده بود حدود 3 هزار و 360 موشک از غزه به سمت سرزمین‌های اشغالی شلیک‌ و گنبد آهنین تنها موفق به رهگیری ٥٨٤ موشک شده است. گردان‌های قسام در همان سال از ساخت موشک «اس اچ» سخن گفتند اما برد آن را اعلام نکردند. گردان‌های قدس، شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی نیز در جریان جنگ دو روزه غزه اعلام کرد که برای نخستین بار از موشک «بدر- 3» با برد 160 کیلومتر در پاسخ به حملات اسرائیلی به نوار غزه، استفاده کرده است.

در واقع بررسی فعالیت‌های موشکی مقاومت فلسطین در هشت سال گذشته به خوبی نشان‌دهنده پیشرفت موشک‌هاست. بنابراین کاملاً طبیعی است که سامانه گنبد آهنین که در سال 2011 به عنوان دژ تسخیرناپذیر رژیم صهیونیستی رونمایی شد اکنون در برابر موشک‌های فلسطین ناکام بماند.

انتهای پیام/4106/4033/

نظر شما