شناسهٔ خبر: 36933491 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

اردکانیان در حاشیه جلسه دولت:

طرح‌های آب و برق در ۹ استان افتتاح خواهد شد

طیبه بیات

وزیر نیرو با بیان اینکه به مرور در ۹ استان کشور طرح‌های آب و برق را افتتاح می‌کنیم، گفت: دیروز در کرمانشاه ۵۵ روستا با جمعیت بیش از ۱۱ هزار نفر به شبکه وصل شدند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، رضا اردکانیان وزیر نیرو ظهر امروز(چهارشنبه) در حاشیه جلسه هیئت وزیران در جمع خبرنگاران در رابطه با ارتباط افزایش قیمت آب و برق به لایحه بودجه ۹۹ اظهار داشت: افزایش قیمت آب و برق هرسال بیش از ۷ درصد نیست و این تصمیمی است که دو سال پیش گرفته شده و ما نیز برنامه های خود را بر این اساس تنظیم کردیم و ارتباطی به حالا و لایحه بودجه ندارد. این تصمیم، تصمیمی است که در انتهای سال طبق روال اگر نیاز باشد گرفته شود.  

اردکانیان تاکید کرد: ما تا پایان امسال ۳ هزار مگابات ظرفیت جدید وارد مدار می کنیم. دیروز در استان کرمانشاه واحد گاز نیروگاه سیکل ترکیبی دالاهو با کلاس اف که پیشرفته ترین نوع توربین با مدار ۵۶ درصد است با ظرفیت ۳۰۷ مگابات به مدار آمد.

وی افزود: به دو نیروگاه دیگر در اسلام آباد غرب و زاگرس با اقدامات مهندسین ایرانی یکی ۱۸ مگابات و یکی ۳۰ مگابات اضافه شد. یعنی فقط در طرح های دیروز حدود ۳۶۰ مگابات از ۳۰۰۰ مگابات وعده شده به مدار بهره وری آمد.

وزیر نیرو تصریح کرد: به مرور در ۹ استان کشور در پویش هر هفته الف، ب، ایران طرح‌های آب و برق را افتتاح می کنیم و امیدواریم هفته آینده در کردستان باشیم تا به ترتیب این طرح ها چه تسویه خانه های آب و چه فاضلاب و آبرسانی به روستاها انجام شود. دیروز در کرمانشاه ۵۵ روستا با جمعیت بیش از ۱۱ هزار نفر به شبکه وصل شدند. 

اردکانیان ادامه داد: آبرسانی به شیراز و شهرهای بزرگ دیگر ان شاءالله مطابق برنامه به مدار می آیند تا به وعده ای که داده ایم برای ۲۲۷ طرح تا پایان سال با ۳۳ هزار میلیارد تومان محقق شود.

وی در رابطه با وضعیت وزارت نیرو در بودجه ۹۹ گفت: وزارت نیرو خوشبختانه هم در برق و هم آب بیشتر اتکایش به منابع داخلی است یعنی عرضه محصول آب و برق و دریافت وجه. اما در عین حال در بودجه عمومی نیز حضور داریم و در بعضی بخش ها به منابع عمومی متکی هستیم. سر جمع اعتبارات وزارت نیرو بالغ بر ۹ هزار میلیارد تومان است.

اردکانیان افزود: در بخش آب نسبت به سال ۹۸ بودجه افزایش دارد. امیدواریم با تصویب و قانونی شدن لایحه برنامه های تعهد شده در سال ۹۹ و نیمه ۱۴۰۰را اجرایی کنیم. 

وی در رابطه با اخذ تسهیلات از روسیه تصریح کرد: ما برای یک وام ۵ میلیارد دلاری از مجلس مجوز گرفتیم و ۲.۲ دهم میلیارد آن تا قبل از محول شدن مسئولیت کمیته مشترک به وزارت نیرو، طرح ها به تایید طرف روس رسیده بود و برای ۲.۸ دهم درصد باقی مانده طرح های مختلف را جمع آوری کردیم و تعدادی به طرف روس پیشنهاد شد و همه این میزان طرح ها به تصویب دولت ایران رسیده و دولت روس هم موافقت خود را اعلام کرده است. 

اردکانیان تاکید کرد: نیاز است تا در ابتدای سال میلادی کارهای مربوط به تشریفات اداری و تنظیم قراردادهایش توسط دستگاه ها انجام گیرد که شامل چهار طرح راه آهن زاهدان بیرجند، توسعه نیروگاه برقی گوت بند اولیا به ظرفیت ۶۴۰ مگابات، تعداد قابل توجه واگن مترو برای کلان شهرها و مدرن کردن و بازتوانی نیروگاه قدیمی رامین اهواز است که چیزی حدود ۶۰ مگابات به ظرفیت آن اضافه خواهد شد.

نظر شما