شناسهٔ خبر: 36933262 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

چند راهکار طلایی برای افزایش طول عمر

در احادیث و روایات ائمه اطهار (ع) از انجام برخی اعمال که باعث افزایش طول عمر می‌شود، یاد شده است.

صاحب‌خبر -
به گزارش افکارنیوز،

گاه انسان دوست دارد در این دنیا عمر طولانی داشته باشد تا بتواند از تمام تمام مواهب این جهان بهره ببرد.

اخبار مذهبی - ما در این گزارش راهکار‌هایی برای طول عمر را بنا به روایات ائمه اطهار (ع) آورده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

خوشخویی و حسن خلق

امام صادق (ع) می‌فرماید: البر حسن الخلق یعمران الدیار و یزیدان فی الاعمار. نیکوکاری و خوش اخلاقی، خانه‌ها را آباد و عمر‌ها را طولانی می‌کنند. (کافی، ج ۲، ص ۱۰۰، ح ۸)

نیکی به والدین و صله‌رحم

پیامبر (ص) می‌فرماید:‌ ای فرزند آدم! به پدر و مادرت نیکی کن و صله‌رحم داشته باش تا خداوند، کارت را آسان و عمرت را طولانی بگرداند. پروردگارت را فرمان ببر تا خردمند به شمار آیی و از او نافرمانی نکن که نادان شمرده می‌شوی. (الفردوس، ج ۵، ص ۲۸۲، ح ۸۱۹۰)

صله‌رحم تا جایی در طول عمر نقش دارد که پیامبر (ص) در این باره می‌فرماید:

حتی زمانی که قومی به جای نیکی، به فجور و گناه ورزی روی می‌آورند به سبب آنکه صله‌رحم را بجا می‌آورند، دارای عمر طولانی خواهند شد. مردمی که گناهکارند و نه نیکوکار، با صله‌رحم اموالشان زیاد و عمرشان طولانی می‌شود. حال اگر نیک و نیکوکار باشند، چه خواهد شد؟! (کافی، ج ۲، ص ۱۵۵، ح ۲۱)

امام صادق (ع) نیز در بیان ارزش و اهمیت صله‌رحم در افزایش عمر می‌فرماید:

ما، غیر از صله‌رحم ، چیزی نمی‌شناسیم که بر عمر بیفزاید؛ تا آنجا که گاهی عمر کسی سه سال است اما وقتی که اهل صله‌رحم می‌شود، خداوند سی‌سال بر عمرش می‌افزاید و آن را سی و سه سال می‌کند. گاه عمر کسی سی و سه سال است و قطع رحم می‌کند و خداوند هم سی سال از عمر او می‌کاهد و عمرش را به سه سال کاهش می‌دهد. (کافی، ج ۲، ص ۱۵۲، ح ۱۷)

زیارت امام حسین (ع)

امام صادق (ع) فرموده اند: زیارت امام حسین (ع) را رها نکن و دوستان خود را هم به آن سفارش کن که در این صورت، خداوند عمرت را طولانی و روزی‌ات را زیاد می‌کند و زندگی‌ات را همراه با سعادت می‌کند و جز سعادتمند نمی‌میری و نام تو را در شمار سعادتمندان، ثبت می‌کند. (کامل الزیارات، ص ۲۸۶)

راستگویی و انصاف

پیامبر (ص) در این باره می‌فرماید: به هر کس راستگویی در گفتار، انصاف در رفتار، نیکی به والدین و صله رحم الهام شود، اجلش به تأخیر می‌افتد، روزی‌اش زیاد می‌گردد، از عقلش بهره‌مند می‌شود و هنگام سؤال مأموران الهی پاسخ لازم به او تلقین می‌شود. (اعلام الدین، ص ۲۶۵)

نیکی به خانواده

امام صادق (ع) می‌فرماید: من حسن بره باهله زاد الله فی عمره؛ هر کس به شایستگی در حق خانواده‌اش نیکی کند، خداوند بر عمرش می‌افزاید. (کافی، ج ۸، ص ۲۱۹، ح ۲۶۹)

عدالت نسبت به مسلمانان

پیامبر (ص) می‌فرماید: هرکس اداره بخشی از امور مسلمانان را بر عهده بگیرد و رفتارش خوب باشد، در دل‌های آنان هیبت می‌یابد... و اگر در میان آنان به عدالت رفتار کند، عمرش افزون می‌شود. (ذیل تاریخ بغداد، ج ۲، ص ۱۳۶، ح ۴۱۹)

شاد کردن والدین

امام صادق (ع) می‌فرماید: ان احببت ان یزید الله فی عمرک فسر ابویک؛ اگر دوست داری که خداوند عمرت را زیاد کند، پدر و مادرت را شاد و مسرور کن. (بحارالانوار، ج ۷۴، ص ۸۱، ح ۸۴)

اجتناب از فتنه

امام صادق (ع) می‌فرماید: تجنبوا البوائق یمدلکم فی‌الاعمار؛ از فتنه‌ها و بدی‌ها دوری کنید تا عمرتان طولانی شود. (عیون اخبار الرضا، ج ۲، ص ۴۰، ح ۹۰)

انجام اعمال سه‌گانه

امام صادق (ع) می‌فرماید: سه چیز است که اگر مؤمن از آن‌ها مطلع شود، باعث طول عمر و دوام بهره‌مندی او از نعمت‌ها می‌شود: طول دادن رکوع و سجده، زیاد نشستن بر سر سفره‌ای که در آن دیگران را اطعام می‌کند و خوش رفتاری‌اش با خانواده. (کافی، ج ۴، ص ۴۹، ح ۱۵)

اجتناب از غضب الهی

اجتناب از گناه و عوامل ایجاد غضب الهی از دیگر راه‌های افزایش عمر است؛ زیرا اگر موجبات غضب تحقق یابد، یکی از راه‌های غضب خداوند کاهش عمر است.

پیامبر (ص) در این باره می‌فرماید: هرگاه خداوند متعال بر مردمی خشم بگیرد و برایشان عذاب نفرستد، اجناس آن‌ها گران و عمرشان کوتاه می‌شود، بازرگانان آن‌ها سود نمی‌برند، میوه‌هایشان سالم نمی‌ماند، رودخانه‌های آن‌ها پر آب نمی‌گردد، باران از آن‌ها دریغ می‌شود و بدان آنان بر ایشان مسلط می‌گردند. (من لایحضره الفقیه، ج ۱، ص ۵۲۴، ح ۱۴۸۹)

در همین رابطه پیامبر (ص) در جایی دیگر می‌فرماید: مرگ انسان‌ها در نتیجه گناهان، بیشتر از مرگ آن‌ها در نتیجه فرا رسیدن اجل است و زنده ماندن انسان‌ها در نتیجه نیکی‌هایشان، بیشتر از زندگی کردنشان به خاطر باقی بودن عمر است. (مکارم الاخلاق، ص ۳۶۲)

صدقه دادن

صدقه شامل دادن واجبات و مستحبات مالی از سوی شخص است و اختصاص به زکات و خمس ندارد. هر کسی به هر میزان که صدقه به ویژه به سائل و محروم دهد، از برکات آن بهره‌مند خواهد شد که از جمله آن‌ها افزایش عمر است.

امام باقر (ع) فرمود: کار خیر و صدقه، فقر را می‌برد، بر عمر می‌افزاید و هفتاد مرگ بد را از صاحب خود دور می‌کند. (ثواب الاعمال، ص ۱۴۱)

دوری کردن از زنا

پیامبر (ص) می‌فرماید: زنا، شش پیامد دارد: سه در دنیا و سه در آخرت. سه پیامد دنیایی‌اش این است که آبرو را می‌برد، مرگ را شتاب می‌بخشد و روزی را قطع می‌کند و سه پیامد آخرتی‌اش سختی حسابرسی، خشم خدای رحمان و ماندگاری در آتش است. (خصال، ص ۳۲۱، ح ۳)

طهارت بدنی

پیامبر (ص) می‌فرماید: وضو زیاد بگیر تا خداوند عمرت را زیاد کند. (امالی مفید، ص ۶۰، ح ۵)

انجام معروف

هر کار پسندیده عقلی و عقلایی و شرعی، معروف است که در جایگاه بلندی از اخلاق قرار می‌گیرد و همگان آن را می‌ستایند. انجام چنین اعمالی موجب افزایش عمر است. چنانکه امام علی (ع) می‌فرماید: زیاد کار نیک انجام دادن، عمر را می‌افزاید و نام را پرآوازه می‌سازد. (غررالحکم، آمدی، ح ۷۱۱۳)

خواب به میزان نیاز

در روایات است که پرخوابی موجب کاهش عمر می‌شود. پس خواب به مقدار نیاز موجب آرامش و افزایش عمر و پرخوابی موجب کاهش آن است. امام علی (ع) می‌فرماید: وای بر آنکه در خواب است! چه زیانکار است! عمر او کوتاه شده است و پاداش او کم. (عیون الحکم والمواعظ، ص ۵۰۴، ح ۹۲۳۹).

البته راه‌های افزایش طول عمر منحصر در موارد بالا نیست و آنچه بیان شده مشتی از خروار است.

 

نظر شما