شناسهٔ خبر: 36933069 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تحلیل نیویورک تایمز

استیضاح ترامپ، تنها راه نجات دموکراسی در آمریکا

تهران- ایرنا- نشریه نیویورک تایمز در یادداشتی، تنها راه نجات دموکراسی در آمریکا را استیضاح دونالد ترامپ دانست و نوشت اگر جمهوریخواهان استیضاح ترامپ را لغو کنند، این بدان معناست که در آمریکا، رئیس جمهوری از قانون بالاتر خواهد بود و باید گفت آمریکا پادشاه دارد نه رئیس جمهوری.

صاحب‌خبر -

نیویورک تایمز در یادداشتی تحلیلی به قلم "توماس فریدمن" نوشت: استیضاح رئیس جمهوری آمریکا مهمترین کاری است که کنگره ما می تواند به غیر از اعلان جنگ انجام دهد.

این روزنامه نگار و تحلیل گر ارشد آمریکایی می نویسد : بنابراین، پس از تامل بسیار می گویم که ترامپ نه تنها در شرایط کنونی باید استیضاح شود، بلکه اگر دموکراسی آمریکا در زمان زمامداری وی هیچ صدمه ای نبیند، باز هم استیضاح وی یک ضرورت است.

وی برای تبیین استدلال خود به سیاست دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا در حمایت از ارتش اوکراین علیه روسیه اشاره کرد که به فشار مضاعف علیه مالیات دهندگان آمریکایی منجر شد.

فریدمن تاکید دارد این روند می تواند تمامیت انتخابات آمریکا را از بین ببرد و می افزاید: در این صورت ما هرگز یک رییس جمهوری قانونی نخواهیم داشت و این خود می تواند نسخه ای برای هرج و مرج سیاسی دائمی باشد؛ چراکه هیچ رییس جمهوری در صورت انتخاب بر اساس مداخلات خارجی قابل احترام نخواهد بود".

در این گزارش آمده است: جمهوری خواهان در دفاع کورکورانه از ترامپ، بر این باورند که در سال 2016 این اوکراین بود که ایمیل های کمیته ملی دموکرات ها را هک کرد و نه روسیه، همچنین استدلال می کنند که سرور "دی.ان.اس" پیش از "اف.بی.آی" به اوکراین ارسال شده است.

این تحلیلگر آمریکایی با اشاره به اینکه ترامپ از ارایه هرگونه مدرکی در این ارتباط به کنگره سرباز زده است، می افزاید: لذا اگر کنگره آنچه جمهوری خواهان خواستارش هستند انجام داده و استیضاح ترامپ را به خاطر کمک خواستن از یک قدرت خارجی برای انتخاب وی لغو کنند، باید بگوییم رییس جمهوری از قانون هم بالاتر است و در واقع ما اکنون یک رییس جمهوری نداریم بلکه پادشاه داریم. 

فریدمن اضافه می کند: با این حال و در شرایطی که فاکس نیوز و تقریبا همه نمایندگان جمهوری خواه تصمیم به خودفروشی برای ترامپ گرفته اند، من هنوز کورسوی امیدی می بینم.

خبرنگار این روزنامه پرتیراژ آمریکایی خاطرنشان می کند: شنبه هفته گذشته تایمز در گزارشی نوشت: در شرایط کنونی ترامپ از اقتصاد قوی آمریکا و رشد شغلی قوی بهره می برد. چیزی که درآمد متوسط ساعتی را بالا می برد اما نظرسنجی ها نشان می دهد که چنین چیزی در مورد محبوبیت ترامپ صادق نیست. رتبه بندی تایید ملی رئیس جمهوری کنونی همچنان پایین مانده و از زمان وقوع ماجرای اوکراین حدود دو درصد از محبوبیت ترامپ کم شده و به 41 درصد رسیده است.

در نتیجه ترامپ هم جمعه در توییتی به این گزارش واکنش نشان داد و نوشت: "بازار سهام در حال ثبت رکورد است، اقتصاد این است نادان".

فریدمن در پاسخ به توییت ترامپ می افزاید: بله، این اقتصاد است نادان . اما این زمانی معنا دارد که ما رییس جمهوری داشته باشیم که سوگند خود را برای محافظت از قانون اساسی زیرپا نگذارد. در واقع اگر نظرسنجی ها را در کنار رشد اقتصادی بگذارید، معلوم می شود که بیشتر آمریکایی ها می گویند، این قانون اساسی است نادان و بر خلاف شما، ارزش برخی چیزها برای ما بیش از پول است.

وی ادامه می دهد: باید بگوییم ما به داشتن رییس جمهوری می بالیم که روزی 20 بار دروغ نگوید. ما به داشتن رییس جمهوری افتخار می کنیم که مخالفان خود را پست جلوه ندهد و ظاهر آنها را به تمسخر نگیرد. مهمتر از همه، ما به داشتن رییس جمهوری اهمیت می دهیم که برای حفظ و حراست از قانون اساسی، سوگند خود را جدی بگیرد. در غیر این صورت ورشکستگی اخلاقی و مالی ما حتمی خواهد بود.

نظر شما