شناسهٔ خبر: 36932949 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

سوم دی ماه برگزار می‌شود؛

نخستین همایش رونق تولید ملی در حوزه تجهیزات ایمنی و آتش نشانی

همایش رونق تولید ملی در حوزه تجهیزات ایمنی و آتش نشانی با هدف حمایت از تولید داخلی با تلاش سازمان آتش نشانی تهران برگزار می شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، معاون پیشگیری و حفاظت از حریق سازمان آتش نشانی تهران با اعلام این خبر افزود: اولین همایش حمایت از تولیدات داخلی در حوزه تجهیزات ایمنی و آتش نشانی با همکاری مرکز علمی کاربردی آتش نشانی، ایمنی و خدمات شهری، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، وزارت کشور(سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور)، ریاست جمهوری(مرکز همکاری های فناوری و نوآوری) و وزارت کشور با هدف حمایت و مشارکت تولیدکنندگان داخلی و سرمایه گذاران ایرانی و ارتقا سطح فرهنگ ایمنی شهروندان در سازمان آتش نشانی تهران برگزار می شود.

محمود قدیری با اشاره به توجه ویژه سازمان آتش نشانی به رونق تولید ملی و حمایت از محصولات تولید داخل در حوزه ایمنی گفت: برای اجرای ایمن سازی های لازم در یک ساختمان ۴ فاز باید مورد توجه قرار بگیرد؛ فاز طراحی، انتخاب مصالح، اجرا و نگهداری. اگر این چهار فاز که در همه آیین نامه های فنی ملی و بین المللی مد نظر قرار دارند به طور کامل رعایت شود سازه ای تولید خواهد شد که نگرانی خانواده ها از بروز حوادث آتش سوزی به حداقل می رسد.

وی ادامه داد: البته ایمنی مطلق وجود ندارد ولی درصد ایمنی بالا می رود و اگر در یک ساختمان آتش سوزی رخ دهد یقیناً منجر به مرگ نخواهد شد، زیرا علاوه بر عوامل محدود کننده توسعه آتش سوزی راه نجات و فرار افراد نیز به راحتی میسر است.

قدیری درباره استفاده از محصولات ایمنی در ساختمان ها تصریح کرد: پس از بررسی های دقیق در فاز تجهیزات مشاهده شد برخی از تجهیزاتی که در داخل کشور وجود دارد از نوع اصلی و استاندارد نیستند و در بازار اغلب محصولات ارائه شده از نوع غیر اصلی یا تقلبی هستند اجناس وارداتی اصلی نیز مشکلات عدیده ای در بخش خدمات پس از فروش و قیمت نسبتاً بالا دارند و از این رو علاوه بر آن هزینه نگهداری نیز در آنها قابل توجه می باشد.

وی افزود: در فاز اول، اجناس تقلبی را پالایش کرده و فرآیندی به عنوان "اصالت کالا" برای آنها تعریف و عملیاتی شد که در این روش کارخانه های اصلی داخلی و خارجی از طریق مکاتبه استعلام و نمایندگان آنها را شناسایی و در صورت تائیدیه کتبی اصالت اجناس توسط نماینده قانونی آنها، اقدامات بعدی صورت می گیرد.

معاون پیشگیری سازمان آتش نشانی با اشاره به چالش های فراوان در حوزه شناسایی اجناس اصلی بیان کرد: افرادی که اجناس تقلبی وارد می کردند با یک سوم قیمت خرید می کردند و حدود ۵ برابر آن را در داخل کشور به فروش می گذاشتند ولی بعد از اینکه اجناس در پرتال سازمان آتش نشانی قرار گرفت کسی به دنبال اجناس غیر اصلی نمی رفت و بنابراین اجناس اصلی و اورجینال وارد بازار تهران و عملیاتی شد.

وی بیان کرد: پس از ایجاد تقاضا در کشور با همکاری شرکت ها و سازمان ملی استاندارد و مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، آزمایشگاه ها به تدریج توسط بخش خصوصی و برخی توسط مرجع دولتی راه اندازی شد و این کار حدود چهار الی پنج سال به طول انجامید.

قدیری با اشاره به اعتماد شهروندان به تولید داخل و فرهنگ سازی استفاده از محصولات داخل کشور تصریح کرد: خوشبختانه هم اکنون در شهر تهران بسیاری از محصولات و تجهیزات ایمنی کارخانه های تولیدی در ساختمان ها استفاده می شود و با آزمایش های فنی که با نظارت سازمان ملی استاندارد و سازمان آتش نشانی تهران انجام می شود، تولید داخل رونق اقتصادی یافته و شرکت های بسیاری در سامانه آتش نشانی ثبت نام کرده اند.

وی افزود: استقبال بازار نیز از تولید داخل در حد رضایت بخشی قرار دارد و این جریان، حمایت از تولید کننده داخلی است و ما باید حمایت هدایت شده داشته باشیم زیرا حمایت کنترل نشده منجر به کاهش کیفیت خواهد شد.

معاون پیشگیری سازمان آتش نشانی با تاکید کیفیت بسیار بالای محصولات تولیدی در فاز پوشش مقاوم حریق تصریح کرد: در این زمینه واردات تقریباً صفر شده است و خوشبختانه در هماهنگی با مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی استفاده از مواد نامرغوب و غیر استاندارد و تقلبی جلوگیری شده است و در نمونه برداری از بعضی از پروژه ها به صحت این مطلب پی برده ایم.

وی ادامه داد: همکاری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با سازمان آتش نشانی فوق العاده خوب است و این مرکز مسائل مربوط به ساختمان را تائید و گواهینامه فنی را صادر می کند.

قدیری ضمن تاکید بر توصیه مهم رهبر معظم انقلاب بر حمایت از تولید داخل خاطر نشان کرد: حمایت از محصولات داخلی انگیزه کافی را بر تولید کنندگان و شرکت های صنعتی به همراه خواهد داشت و ضمن تائید کیفیت مناسب، اشتغال زایی و جلوگیری از خروج ارز از کشور کمک شایانی به بهبود وضعیت اقتصادی را خواهد داشت.

وی افزود: خدمات پس از فروش، در دسترس بودن و فرصت مناسب برای رشد و ارائه ایده ها و ابتکارهای جدید نیز از مزایای حمایت از تولید داخل است.

وی همچنین با اشاره به برگزاری نخستین همایش رونق تولید ملی در حوزه تجهیزات ایمنی و آتش نشانی بیان کرد: این گردهمایی با حضور شرکت ها و تولید کنندگان داخل کشور با هدف هم افزایی و حمایت از تولید کنندگان داخل برگزار خواهد شد.

معاون پیشگیری سازمان آتش نشانی با تاکید بر استفاده ۹۰ درصدی از تجهیزات تولید داخل در اجرای تمهیدات عینی سازه ها گفت: خوشبختانه کنترل کیفیت محصولات، براساس استانداردهای روز دنیا انجام می شود و به جرات می توان گفت در همه ابعاد اصلی طراحی، انتخاب مصالح و فاز اجرای صحیح و فاز نگهداری مصالح، تولیدات داخل پاسخگوی نیاز بازار می باشد.

وی افزود: در برگزاری این گردهمایی شرکت های مختلف ایمنی بسیار پیگیر بوده و خواستار معرفی محصولات و خدمات خود هستند و خوشبختانه با این گام موثر، از سودجویی افرادی که اجناس بی کیفیت و تقلبی را وارد بازار کرده و به نوعی با جان افراد معامله می کردند جلوگیری شد و امیدواریم بعد از تهران در شهرهای دیگر کشور نیز این موضوع نهادینه شود.

وی با اشاره به حضور اساتید خبره در این همایش اذعان داشت: در این گردهمایی اساتید و روسای با تجربه از مرکز تحقیقات سازمان ملی استاندارد، مدیران آتش نشانی کلانشهرها و شرکت های فعال در حوزه ایمنی حضور دارند و بخشی از حمایت مالی این همایش را عهده دار شده اند.

در این همایش چالش ها و مشکلات پیش روی تولید کنندگان و شرکت ها مطرح و مقامات مختلف کشوری در جریان این امور قرار می گیرند و امید است با انتقال یافته ها به مسئولین و وزارتخانه مشکلات مرتفع شود و حمایت از تولید داخل بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

در حاشیه این همایش، نمایشگاه محصولات و تجهیزات ایمنی تولید کنندگان و شرکت های داخلی برپا خواهد شد و مسئولان به ارائه و معرفی محصولات خود می پردازند.

نظر شما