شناسهٔ خبر: 36930725 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه صمت | لینک خبر

۵۰ درصد تسهیلات بانک مهر ایران به تولید رسید

صاحب‌خبر -

حدود ۵۵ درصد تسهیلات بانک قرض‌الحسنه مهر ایران به عوامل تولید، اشتغالزایی، کارآفرینی و حمایت از کارگران پرداخت شده است.

به گزارش روابط عمومی بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، براساس آمار، بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در ۱۲ سال فعالیت خود نزدیک ۶ میلیون فقره تسهیلات به اعتبار ۴۷۷ هزار میلیارد ریال پرداخت کرده که بیش از نیمی از این تسهیلات به عوامل تولید به‌ویژه نیروی کار اختصاص داشته است. همچنین بانک قرض‌الحسنه مهر ایران سال گذشته یک میلیون و ۲۳۰ هزار فقره تسهیلات قرض‌الحسنه با اعتبار ۱۳۸ هزار میلیارد ریال پرداخت کرده که از این میزان نیز حدود ۵۵ درصد از تسهیلات به کارگران پرداخت شده است. تسهیلات عنوان شده در حوزه کارآفرینی و اشتغالزایی با محوریت سه طرح پرداخت شده است.

تسهیلاتی برای حفظ روحیه نیروی کار مولد
بانک قرض‌الحسنه مهر ایران برای رفع یا کاستن مشکلات جامعه کارگری و حفظ روحیه کار مولد در کشور به ارائه تسهیلات به پرسنل کارگری شرکت‌های دولتی وخصوصی پرداخته تا با ارتقای سطح معیشت این قشر از جامعه ضمن روحیه‌بخشی و رفع دغدغه‌های این افراد از ایجاد جذابیت برای ورود آنان به شغل‌های کاذب بکاهد. عمده این تسهیلات در قالب امضای تفاهمنامه با ارگان‌ها و بخش‌های مختلف پرداخت شده است.
رویکرد دوم در ارائه تسهیلات به کارگران، دو سالی می‌شود که کلید خورده است. در این طرح تسهیلات به منظور تامین تجهیزات و امکانات مورد نیاز برای اشتغال در بنگاه‌هایی که شخص برای فعالیت در آن نیاز به تجهیزات دارد ارائه می‌شود. تسهیلاتی که کاربرد آن برای رفع نیازهای اولیه جهت خرید وسایل مورد نیاز شغل متقاضی و حفظ اشتغال تعیین شده است.
اما طرح سوم دیدگاه کلان‌تری دارد و به دنبال افزایش قدرت خرید مردم و استمرار چرخه تولید و اشتغال در بنگاه‌های کوچک و متوسط که دارای زنجیره ارزش داخلی بوده و زمینه اشتغال ملی را فراهم می‌کند، است. در این طرح تسهیلات قرض‌الحسنه به متقاضیان کالای ایرانی پرداخت شده است. انعقاد تفاهمنامه همکاری با شرکت سهامی فرش ایران، شرکت نیروی محرکه و شورای‌عالی مناطق آزاد با هدف افزایش قدرت خرید از طریق اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه و عرضه کارت‌های بانکی با قابلیت‌های خاص، جزو نخستین قراردادهای منعقد شده در این زمینه بوده است، علاوه بر این تفاهمنامه‌های متعددی با سازمان‌ها و نهادهای گوناگون از جمله بنیاد برکت، بسیج سازندگی، بنیاد مسکن انقلاب، سازمان بهزیستی، کمیته امداد امام خمینی(ره) و... به امضا رسیده تا تسهیلات بر توانمندسازی نیازمندان و محرومان تمرکز بیشتری داشته باشد.

بانوان سرزمینم توانمندتر می‌شوند
اما نگاه ویژه به جامعه زنان به‌عنوان سهم اساسی از جمعیت نیروی کار کشور نیز از دیگر موضوعاتی بوده که بانک قرض‌الحسنه مهر ایران از توجه به آن غافل نبوده و با طرح «اندوخته بانوان مهر ایران» پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه را در مسیر توانمندسازی و ارزش‌آفرینی بانوان سرزمین ایران به کار گرفته است. در این طرح بانوان علاوه بر توسعه فضای کسب و کار خود، می‌توانند در ارتقای سطح رفاه خانواده‌هایشان نیز موثر باشند. اجرای این طرح تسهیلاتی در حمایت از بنیان خانواده به‌ویژه زنان سرپرست خانوار و ایجاد رضایتمندی در میان اقشار ضعیف و متوسط جامعه بوده است.

کارگران، مشتریان خوش‌حساب
اقشاری که از بانک قرض‌الحسنه مهر ایران وام دریافت کرده‌اند، جزو خوش‌حساب‌ها هستند، به نحوی که این بانک تنها یک درصد مطالبات دارد. این در شرایطی است که انباشته شدن مطالبات بانک‌ها و افزایش هر روزه این رقم به یکی از معضلات بزرگ اقتصاد کشور به نام معوقات بانکی تبدیل شده است. ترویج محصول کارگر ایرانی، تلاش برای حفظ سلامت روحی و بهبود معیشت کارگران از عوامل تأثیرگذار بر افزایش کیفیت کار این قشر است؛ ماجرایی که بانک قرض‌الحسنه مهر ایران با تمام توان در این سال‌ها دنبال کرده و همین امر موجب شده در سال‌های اخیر به‌عنوان حامی جامعه کارگری مورد تقدیر قرار بگیرد.

نرخ حق‌الوکاله بانک توسعه صادرات اعلام شد
نرخ حق‌الوکاله امسال مانند سال گذشته برای سپرده‌های مختلف بانک توسعه صادرات ایران ۲.۵ درصد تعیین شد. به گزارش روابط عمومی بانک توسعه صادرات ایران، نرخ حق‌الوکاله بانک توسعه صادرات ایران که ازسوی هیات مدیره این بانک تصویب و به شعب ابلاغ شده، همانند سال گذشته تعیین شده است. حق‌الوکاله مبلغی است که بانک‌ها می‌توانند در قبال بکارگیری منابع سپرده شده ازسوی سپرده‌گذاران، از آنان دریافت کنند. این گزارش می‌افزاید بدیهی است در صورت کمتر شدن سود حاصل از سود علی‌الحساب پرداختی هیچ گونه وجهی به‌عنوان حق‌الوکاله از سپرده‌گذاران دریافت نخواهد شد و با هزینه بانک سود علی‌الحساب از سوی بانک تضمین شده است.
الزام رعایت سیاست‌های ابلاغی نهادهای بالادستی
عضو هیات مدیره بانک ملی ایران بر لزوم رعایت سیاست‌های ابلاغی نهادهای بالادستی تاکید کرد. به گزارش روابط عمومی بانک ملی ایران، محمود شایان در بازدید از اداره کل مدیریت ریسک ضمن بازدید از روند پایش و بررسی ریسک‌های مطرح در صنعت بانکداری، گفت: موارد مهمی که رعایت آن الزام مراجع بالادستی است، همواره مد نظر ماست. وی همچنین همکاری سایر واحدها با این اداره کل را الزامی دانست. شایان در بازدید از اداره کل شبکه و زیرساخت نیز با اشاره به اینکه در دنیای امروز بسیاری از خدمات بانکی در بستر الکترونیک ارائه می‌شود، انجام تراکنش‌های مالی در محیطی امن را بسیار حائز اهمیت دانست. وی با اشاره به نقش و جایگاه این اداره کل در سیاست‌گذاری حوزه امنیت اطلاعات و شبکه و زیرساخت‌ها، بر سرعت بخشیدن به اجرای طرح‌ها برای رسیدن به استانداردهای بین‌المللی این حوزه تاکید کرد.

سومین جشنواره فرشتگان بانک رفاه برگزار شد
سومین جشنواره فرشتگان بانک رفاه به‌مناسبت روز جهانی معلولان با هدف تجلیل و دلجویی از فرزندان کم‌توان کارکنان بانک رفاه برگزار شد. به گزارش اخبار پولی مالی، در جشنواره فرشتگان بانک رفاه که بیش از ۲۵۰ نفر از کارکنان بانک رفاه و خانواده‌هایشان از سراسر کشور حضور داشتند، دوستی، از استادان برجسته در حوزه کودکان استثنایی، ضمن سخنرانی در زمینه سلامت روانی در کودکان کم‌توان، به سوالات خانواده‌ها در حوزه‌های سلامت روانی، تحصیل، ازدواج، نحوه برقراری ارتباط با فرزندان معلول و پذیرش این افراد در خانواده‌هایشان پاسخ داد. در این مراسم فریبا معصومی از معلولان ۹۰ درصد استان گیلان و کارآفرین برتر کشور نیز در سخنانی به تشریح علل و عوامل موفقیت خود پرداخت. در این جشنواره از سوی بانک رفاه برنامه‌های شاد و مفرحی برای این عزیزان تدارک دیده شد که تئاتر شاد و موزیکال، مسابقات ورزشی، نورافشانی، مراسم برگزاری جشن تولد نمادین فرزندان معلول و کارگاه‌های نقاشی روی سفال و سفال‌گری از جمله این برنامه‌ها بود و در پایان از فرزندان معلول خانواده‌ها در زمینه‌های ورزشی، هنری و تحصیلی با اهدای جوایز قدردانی به عمل آمد.

عزم سازمان تامین اجتماعی برای حل مشکلات بیمه‌ای استارت‌آپ‌ها
رئیس سازمان تامین اجتماعی از عزم این سازمان برای حل مشکلات بیمه‌ای استارت‌آپ‌ها و کسب‌وکارهای فضای مجازی خبر داد. به گزارش مهر، در جلسه بررسی وضعیت استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان، سالاری، رئیس سازمان تامین اجتماعی گزارشی از وضعیت بیمه این شرکت‌ها ارائه داد. وی گفت: به کسب و کارهای فضای مجازی و سهامداران‌شان بخشنامه کردیم که باید بیمه شوند تا بتوانند از امکانات بیمه تامین اجتماعی استفاده کنند. سالاری ادامه داد: استارت‌آپ‌ها مشاغل نوپایی هستند و تلاش داریم مشکلات بیمه‌ای آنها را حل کنیم. در جلسه‌ای که با قاضی‌زاده هاشمی، عضو هیات رئیسه داشتیم مشکلات بیمه‌ای استارت‌آپ‌ها بررسی و با صدور بخشنامه‌هایی، این مشکلات تا حدودی حل شد. علاوه بر این کارگروه مشترکی ایجاد و مقرر شده معاونت علمی و فناوری نماینده‌ای به این کارگروه بفرستد تا مشکلات بیمه‌ای این کسب و کارها حل شود.

سقف وام مسکن افزایش می‌یابد
مدیرعامل بانک مسکن گفت: افزایش سقف وام مسکن در شورای پول و اعتبار در حال بررسی است و ظرف یک یا دو هفته آینده تصویب می‌شود.
به گزارش ایبنا، ابوالقاسم رحیمی انارکی در حاشیه مراسم رونمایی از ۳۱ پروژه احداث مسکن توسط شرکت گروه سرمایه‌گذاری مسکن در جمع خبرنگاران درباره احتمال افزایش سقف تسهیلات مسکن گفت: پیشنهادی را به بانک مرکزی ارائه کرده‌ایم که اکنون در دستور کار شورای پول و اعتبار است و به‌احتمالی ظرف یک یا دو هفته آینده مصوب می‌شود.
وی درباره امکان انتقال تسهیلات صندوق پس‌انداز یکم به طرح اقدام ملی تصریح کرد: یکی از برنامه‌هایی که به دنبال آن هستیم این است که افتتاح‌کنندگان این حساب در اولویت واگذاری طرح‌های اقدام ملی مسکن باشند. رحیمی‌انارکی درباره طرح فروش اعتباری مصالح نیز گفت: پیگیری‌ها در حال انجام است، یک سری مسائل حقوقی دارد که امیدواریم رفع شود و هدف‌گذاری ما این است که تا پایان سال این طرح به جمع‌بندی برسد.
وی درباره پروژه سیروس در مرکز شهر تهران که قرار بود از سوی بانک احداث شود، اظهار کرد: این پروژه به‌دلیل طراحی انجام شده توجیه اقتصادی کافی نداشت و بانک حدود یک سال و نیم پیش از پروژه خارج شد و درحال‌حاضر شهرداری طرح جدیدی را برای آن محل در نظر گرفته است.
مدیرعامل بانک مسکن درباره اعطای تسهیلات اجاره بهای مسکن گفت: مشکلی درباره نوع عقد قرارداد وجود داشت که آن را اصلاح و دوباره برای بانک مرکزی ارسال کردیم که اگر به مشکل نخورد عملیاتی خواهد شد.

تلاش بانک ایران‌زمین برای اجرای مسئولیت اجتماعی
معاون عملیات بانکی بانک ایران زمین، با اشاره به تلاش این بانک برای اجرای مسئولیت اجتماعی، گفت: بانک‌ها به‌عنوان سازمانی مردم نهاد نقش بسزایی در گسترش فرهنگ مسئولیت اجتماعی در جامعه ایفا می‌کند.
به گزارش روابط عمومی بانک ایران زمین، هادی قدیمی با تشریح نقش راهبردی بانک‌ها در حوزه مسئولیت اجتماعی، اظهار کرد: مخاطبان و مشتریان بانک‌ها امروز از بانک خود انتظار دارند مسیر حرکت اقتصادی خود را هم راستا با شرایط اجتماعی انتخاب کند.
 وی افزود: بانک‌ها امروز علاوه بر اینکه نقشی راهبردی در کاهش آلودگی هوا، مصرف سوخت و کاهش مصرف کاغذ دارند، همسو با جامعه خود را در قبال اتفاقات طبیعی و اجتماعی مسئول می‌دانند.
 قدیمی با اشاره به اقدامات بانک ایران‌زمین در حوزه مسئولیت اجتماعی گفت: امسال با مصوبه هیات مدیره ما اقدام به ساخت ۲ مدرسه و یک خانه بهداشت در مناطق سیل‌زده کرده‌ایم که به‌زودی شاهد افتتاح آنها خواهیم بود.
معاون عملیات بانکی بانک ایران‌زمین با اشاره به زلزله اخیر آذربایجان شرقی و کمک‌های این بانک به زلزله‌زدگان اظهار کرد: با توجه به گستردگی شعب ما در سراسر کشور علاوه بر اینکه همکاران من به‌صورت خودجوش نسبت به ارسال کمک به این مناطق اقدام کردند، با پیشنهاد مدیر استان‌های آذربایجان شرقی و غربی و موافقت هیات عامل تعدادی کانکس برای زلزله‌زدگان میانه تهیه و ارسال شد. قدیمی ادامه داد: برقراری تعامل بین بنگاه‌های اقتصادی و جامعه و دولت زمینه توسعه کشور در عرصه‌های مختلف را فراهم می‌آورد.

مدیرعامل کارگزاری بورس بیمه ایران:
انتظار رشد بازار در ۳ ماه پایانی سال
به‌طور کلی در چند ماه باقیمانده تا پیش از اسفند، بازار سرمایه از چند محل می‌تواند در مسیر رشد قرار گیرد که یکی از آنها افزایش نرخ ارز است. محمود مهدی رباطی، مدیرعامل کارگزاری بورس بیمه ایران در گفت‌وگو با سنا، درباره روند حرکتی بازار در ماه‌های پایانی سال گفت: به طور سنتی بازار ما چند سالی است که با نزدیک شدن به پایان سال به‌طور ویژه در ماه اسفند، یک وضعیت پرعرضه را پیدا می‌کند و در چند ماه باقیمانده تا قبل از اسفند ماه، از چند محل می‌تواند در مسیر رشد قرار گیرد که یکی از آنها افزایش نرخ ارز است. وی در ادامه افزود: اخبار افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی و همچنین افزایش نرخ‌های جهانی، از دلایلی است که بتوانیم یک انتظار رشد را در ماه‌های پایانی سال داشته باشیم. تمهیدات دولت که در بودجه مشخص شده و تمایل به تامین مالی این نهاد از طریق فروش اوراق و واگذاری دارایی‌های مالی، در کنار اصرار دولت به ادامه سیاست تخصیص ارز ۴۲۰۰ به برخی از گروه‌های غذایی و دارویی، سبب خواهد شد در ۳ ماه پایانی سال، یک روند پرفراز و نشیب را در بازار سرمایه داشته باشیم.
مدیرعامل کارگزاری بورس بیمه ایران درباره نقش بازار سرمایه در بودجه اظهار کرد: بودجه مهم‌ترین سند مالی و اقتصاد هر کشور است. در ایران دولت‌ها نقش پررنگی را در اقتصاد ایفا می‌کنند و هر نوع افزایش عوارض، مالیات، فروش اوراق، افزایش نرخ خوراک پتروشیمی و مسائلی از این دست که سبب شود فشار مالی به بنگاه‌های تولیدی کشور وارد شود، به طور قطع و یقین تاثیر مستقیم بر بازار سرمایه خواهد داشت و در کنار آن هر نوع سیاست تسهیلی که اتخاذ شود، می‌تواند تاثیر مثبت بر بازار سرمایه داشته باشد.
وی در ادامه تاکید کرد: از جهت توسعه‌ای هم اگر دولت در بودجه، برنامه واگذاری سهام شرکت‌ها را داشته باشد و بخواهد از محل فروش آنها درآمد کسب کند، بازار سرمایه محل مناسبی برای تامین مالی آنها است.

ثبت یک تراکنش برای افراد در هر ۱۸ ثانیه
مدیرعامل به‌پرداخت گفت: برآوردهای جهانی این است که هر فرد در هر ۱۸ ثانیه یک تراکنش خواهد داشت و در طول روز ۴۲۰۰ تراکنش را به خود اختصاص خواهد داد.
 به گزارش ایبِنا، شهریار خلیلی در سومین رویداد تهران هوشمند با اشاره به ارتباط صنعت پرداخت و هوشمندسازی گفت: برآورد آمارهای جهانی این است که هر فرد در طول هر ۱۸ ثانیه یک تراکنش خواهد داشت و در طول روز هر فرد ۴۲۰۰ تراکنش را به خود اختصاص خواهد داد؛ این تراکنش‌ها در حقیقت استعلاماتی هستند که در حوزه هوشمندسازی است و تنها مربوط به تراکنش‌های بانکی و پرداخت نیست.
مدیرعامل به‌پرداخت ملت ادامه داد: این آمارها بیان می‌کند اتصالات تا ۱۰ برابر افزیش پیدا خواهد کرد و هر فرد بیش از ۱۰ دستگاه متصل به شبکه اینترنت خواهد داشت که نشان می‌دهد در آینده اکوسیستمی باید وجود داشته باشد که تمام بازیگران حوزه هوشمندسازی در کنار هم فعالیت کنند تا اهداف لازم در زمینه هوشمندسازی محقق شود؛ درحال‌حاضر در کشور گام‌های خوبی برداشته شده و باید این موضوعات به صورت جدی دنبال شود.
خلیلی تاکید کرد: هلدینگ بهسازان فردا آمادگی سرمایه‌گذاری در حوزه فناوری و ایده‌های جدید از کسب و کارهای نوین در حوزه هوشمندسازی را دارد.
 وی ادامه داد: بهسازان فردا و به‌پرداخت ملت در حوزه اینترنت اشیا و هوشمندسازی شهر از جمله پرداخت‌های شهری برنامه‌ها و پروژه‌هایی را در دستور کار دارند.

فعال‌کردن رمز پویا از طریق درگاه‌های بانک سپه
امکان دریافت رمز دوم پویا با هدف افزایش امنیت از طریق درگاه‌های بانک سپه فراهم شد.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بانک سپه، باتوجه به بخشنامه بانک مرکزی از ۱۵دی انجام خریدهای اینترنتی یا پرداخت‌های نیازمند به رمز دوم کارت (پرداخت قبوض و خرید شارژ) و انتقال‌وجه از طریق اینترنت بانک، موبایل بانک و اپلیکیشن‌های پرداخت فقط با رمز دوم پویا امکان‌پذیر خواهد بود، لذا مشتریان بانک باید نسبت به فعال کردن رمز دوم پویای خود از طریق درگاه‌های بانک سپه اقدام کنند.
درحال‌حاضر مشتریان بانک می‌توانند به منظور فعال کردن و استفاده از برنامه رمزساز سپه، پس از نصب نرم‌افزار از طریق وب‌سایت بانک به آدرس https: //acc.ebanksepah.ir/mobile به یکی از شعب بانک سپه مراجعه و پس از تایید شماره همراه و تکمیل فرم‌های مربوط، شماره مشتری و شماره سریال رمزساز خود را از شعب بانک سپه دریافت کنند. در ضمن به‌زودی نحوه دریافت رمز پویا از طریق پیامک و USSD Code به اطلاع مشتریان خواهد رسید.

اختتامیه سومین جشنواره فیلم ۱۸۰ثانیه‌ای بانک پاسارگاد
آیین پایانی سومین جشنواره فیلم ۱۸۰ ثانیه‌ای بانک پاسارگاد، ۲۳ آذر برگزار خواهد شد.
به گزارش ایلنا، مراسم اختتامیه سومین جشنواره فیلم ۱۸۰ ثانیه‌ای بانک پاسارگاد ۲۳ آذر با حضور جمعی از هنرمندان، هنردوستان، مقامات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، مدیران بانک پاسارگاد، راه‌یافتگان به مرحله نهایی داوری جشنواره و... برگزار خواهد شد.
در این آیین اسامی برگزیدگان نهایی جشنواره، در دو بخش فیلم و ایده، از بین ۶۷ اثری که شایسته حضور در مرحله نهایی داوری شناخته شده بودند، اعلام خواهد شد و برگزیدگان جوایز نقدی نفیس، دیپلم افتخار و تندیس جشنواره را دریافت خواهند کرد.
 به‌این ترتیب، ۲ جایزه ویژه جشنواره به ۲ فیلم برگزیده، ۶ جایزه ویژه هیات‌داوران به ۶ فیلم برگزیده و ۱۰ جایزه به ۱۰ ایده برگزیده تعلق خواهد گرفت. براساس این خبر، پیش از برگزاری مراسم اختتامیه، کارگاه آموزشی فیلمسازی با حضور کارگردانان مطرح کشور، برای صاحبان ۶۷ اثر برگزیده برگزار خواهد شد.
از این عزیزان دعوت می‌شود جهت اعلام آمادگی برای شرکت در این کارگاه، ثبت‌نام و برای اعلام اسامی همراهان به سایت جشنواره مراجعه کنند. سومین جشنواره فیلم ۱۸۰ثانیه‌ای بانک پاسارگاد، با هدف کشف استعدادها و جلب افکار عمومی به موضوعات تعیین‌شده، با محورهای مسئولیت‌های اجتماعی شامل تکریم خانواده، حفظ منابع‌طبیعی و محیط زیست، اهدای عضو و همدلی و همبستگی ملی در مواجهه با بلایای طبیعی و همچنین حمایت از تولید ملی در بستر اقتصاد مقاومتی»برگزار شد.
 این دوره از جشنواره نیز با استقبال بسیار خوب علاقه‌مندان مواجه و آثار ارزشمندی در دو بخش فیلم و ایده به دبیرخانه جشنواره ارسال شد.

برچسب‌ها:

نظر شما