شناسهٔ خبر: 36928317 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

دو روایت متناقض از یک دیدار | میزبانی ترامپ از وزیر خارجه روسیه در کاخ سفید

ادعای کاخ سفید درباره هشدار رئیس‌جمهوری آمریکا به وزیر امور خارجه روسیه درباره پرهیز از دخالت در انتخابات با واکنش و تکذیب سرگئی لاوروف مواجه شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین، در شرایطی که فرآیند استیضاح دانلد ترامپ به شکل جدی و شدید در کنگره آمریکا پیگیری می‌شود، رئیس‌جمهوری آمریکا در کمال خونسردی در کاخ سفید با وزیر امور خارجه روسیه دیدار کرد و در توییتر خود در این باره نوشت: «دیداری بسیار خوب با سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه داشتم. درباره مسائل بسیار زیاد از جمله تجارت، ایران، کره شمالی، معاهده INF، کنترل سلاح‌های هسته‌ای و دخالت انتخاباتی صحبت کردیم. چشم به راه ادامه گفت‌وگوهامان در آینده نزدیک هستم.»

در حالی که در دیدار پیشین ترامپ و لاوروف در ماه می ۲۰۱۷ رئیس‌جمهوری آمریکا اسناد طبقه‌بندی‌شده را در اختیار وزیر خارجه روسیه قرار داده بود اما دیدار اخیر روز سه‌شنبه پشت درهای بسته برگزار شد. اندکی بعد هم کاخ سفید گزارش این دیدار را به رسانه‌ها داد و مدعی شد ترامپ درباره دخالت در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا به روسیه هشدار داده است؛ ادعایی که با واکنش طرف روس مواجه شد و لاوروف هم روایت خود را از این دیدار ارائه کرد.

وزیر خارجه روسیه عصر سه‌شنبه در نشست خبری خود در سفارت این کشور در واشنگتن گفت: «راستش ما اصلا درباره انتخابات بحث نکردیم. البته من ماجرای دخالت روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ را مطرح و از سخنان همان روز مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در این باره گلایه کردم. از ترامپ خواستم اجازه انتشار گزارش مشترک روسیه و آمریکا را درباره این موضوع صادر کند؛ گزارشی که از زمان دولت باراک اوباما آمده است و ما ماه‌هاست درخواست انتشار آن را داریم.»

لاوروف با اشاره به اینکه گزارش مربوط به روابط میان واشنگتن و مسکو بین اکتبر ۲۰۱۶ تا ژانویه ۲۰۱۷ است، افزود: «آن گزارش نشان می‌دهد که ما آماده بودیم درباره هر موضوع مبهم در ماجرای دخالت روسیه در فرایند انتخابات ریاست جمهوری آمریکا همکاری کنیم اما دولت اوباما به شدت با موضوع مخالفت کرد.» وزیر امور خارجه روسیه روز سه‌شنبه اظهار نظر همتای آمریکایی خود را درباره موضوع دخالت در انتخابات رد کرده بود.

نظر شما