شناسهٔ خبر: 36928270 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت آموزش و پرورش | لینک خبر

کلاهی در بازدید از طرح نظارت جامع حوزه سنجش آموزش و پرورش منطقه 7 :

در سنجش و ارزشیابی ، علاوه بر تناسب ارزشیابی با محتوای آموزش و پرورش باید به حیطه دانش ها ، نگرش ها و مهارت های دانش آموزان نیز توجه شود

کلاهی: توجه به فرآیندهای فکری منتهی به تولید پاسخ که در این نوع از ارزشیابی علاوه بر پاسخ نهایی ،به فرآیندی که منجر به تولید پاسخ شود باید توجه کرد .

صاحب‌خبر -

به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش شهر تهران، گروه ناظرین حوزة سنجش به همراه رئیس اداره سنجش، کارشناس مسئولان سنجش اداره کل شهر تهران و مناطق در راستای سیاست های ابلاغی مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت متبوع و عملیاتی نمودن برنامه سالانه شهر تهران؛ از مدارس و کارشناسی سنجش آموزش و پرورش منطقه 7 بازدید به عمل آوردند.

در ابتدای این جلسه دواری  مدیر آموزش و پرورش منطقه 7  با اشاره به اهمیت یادگیری اظهارداشت: هدف اصلی سنجش ، هدایت ، نظارت و اصلاح فرآیند آموزش در نظام تعلیم و تربیت است و این فرآیند بایستی در راستای کیفیت بخشی آموزشی و ماموریت های سند تحول بنیادین و اسناد بالا دستی عملیاتی گردد و معاونین اجرایی و آموزشی می توانند نقش موثری در راهبری فعالیت های محور3 ( ارزشیابی مستمر ) و نهادینه کردن ارزشیابی تکوینی در مدارس داشته باشند .

وی در ادامه اظهارداشت: معاونین اجرایی ، آموزشی و عوامل مربوطه بایستی در راستای عملیاتی نمودن پوشه های الکترونیکی و استفاده از انواع روش ها و ابزارهای ارزشیابی در نظام تعلیم و تربیت از دوره ابتدایی تا متوسطه تلاش ویژه ای داشته باشند در این صورت است که تمامی فعالیت های تخصصی دبیران محترم در سنجش و ارزشیابی نمود پیدا می کند و صرف نمره آزمون مدادکاغذی در ارزشیابی مستمر معیار ارزشیابی  قرار نمی گیرد.

در ادامه کلاهی رییس ادارة سنجش آموزش و پرورش شهر تهران اظهار داشت: با توجه به اهداف ، ماهیت و نوع موارد ارزشیابی ، از انواع روش ها و ابزارهای ارزشیابی در نظام تعلیم و تربیت باید استفاده شود و تنوع روش ها و ابزارهای اندازه گیری و سنجش پیشرفت تحصیلی یکی از اصول حاکم بر ارزشیابی تحصیلی است. و از جمله ابزارهای اندازه گیری به : پرسش های شفاهی ، آزمون های عملی ، انواع پرسشهای عینی و انشایی، روش های مشاهده رفتار ، پوشه های مجموعه کار ، ارایه مقالات و طرح ها ، گزارش مربوط به فعالیت های تحقیقاتی ، ارزشیابی عملکردی ، ارزشیابی مستمر ، انواع دست ساخته ها ، خودسنجی می توان اشاره نمود.

وی در ادامه گفت : توجه به فرآیندهای فکری منتهی به تولید پاسخ که در این نوع از ارزشیابی علاوه بر پاسخ نهایی ،به فرآیندی که منجر به تولید پاسخ شود باید توجه کرد و همچنین علاوه بر تناسب ارزشیابی با محتوای آموزش و پرورش باید به حیطه دانش ها ، نگرش ها و مهارت های دانش آموزان توجه شود.

در این بازدید  می توان در تحقق اصول ارزشیابی از ارتباط بین بخش ها از جمله معاونت های محترم آموزشی ، دوره های تحصیلی و گروه های آموزشی و ... جهت استفاده از روش ها ، ابزارها ، معیارها و ملاک های اندازه گیری و سنجش پیشرفت تحصیلی دانش آموزان نام برد و از سایر فعالیت های منطقه : استفاده از دفتر الکترونیکی ارزشیابی تحصیلی ، ارایه بازخورد نتایج ارزشیابی مستمر به دانش آموزان و اولیا با حضور معلمان جهت بررسی مشکلات دانش آموزی ، ارایه بازخورد نتایج ارزشیابی مستمر به منطقه ، تجزیه تحلیل نتایج امتحانات پایانی و ارایه بازخوردهای لازم توسط گروه یاد شده ، استفاده از فرمت های مربوط به مفاد اختیارات شورای مدرسه و اختیارات کمیسیون منطقه ، تشکیل جلسات کیفیت بخشی و گزارش از عملکرد کیفی – توصیفی دانش آموزان توسط دبیران ، خود ارزیابی دانش آموزان از خودشان و هدف گذاری برای ارزشیابی در پایان هر نوبت ، نظارت مدیر واحد آموزشی و سایر عوامل مربوطه بر اجرای ارزشیابی مستمر( از طریق مشاهده مستقیم و بررسی گزارش ها و مستندات)، استفاده از شاخص های ارزیابی جهت نظارت مستقیم بر ارزشیابی مستمرتوسط عوامل مربوطه ، صحافی دفاتر امتحانات دوره های مختلف علی الخصوص هنرستان های فنی و حرفه ای و ...از جمله فعالیت های انجام شده در این منطقه نام برد.

در پایان کلاهی ضمن بازدید از واحدهای آموزشی منطقه، با تشکیل جلسه جمع‌بندی با حضور رییس منطقه و شورای معاونین، گروه ناظرین ضمن تشکر از زحمات مدیریت خانم دواری ، معاون آموزش متوسطه و معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی ، عوامل اجرایی منطقه ، مدیران واحدهای آموزشی مربوطه ، کارشناس مسئول سنجش منطقه 7  و همکاران سنجش منطقه در حسن اجرای طرح نظارت جامع ، به بیان نقاط قوت و موارد قابل بررسی پرداخت.

نظر شما